هشدار مهم به شهروندان 16 استان | سامانه بارشی جدید و طوفان در راه است

سازمان هواشناسی ایران نسبت به ورود سامانه بارشی جدید، طوفان، وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق و بارش شدید باران به شهروندان هشدار داد.

هشدار مهم به شهروندان 16 استان | سامانه بارشی جدید و طوفان در راه است

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی جدید به کشور صادر شد. سازمان هواشناسی ایران نسبت به ورود سامانه بارشی جدید و بارش شدید باران به شهروندان هشدار داد. سازمان هواشناسی ایران نسبت به ورود سامانه بارشی جدید، طوفان، وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق و بارش شدید باران به شهروندان چند استان کشور هشدار داد.

بیشتر بخوانید: هشدارهای سیل و طوفان را جدی بگیرید!

هشدار هواشناسی برای 16 استان کشور و آماده‌باش نیروها

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نسبت به بارش شدید باران و وزش باد در ۱۶ استان کشور هشدار داد.

بیشتر بخوانید: چرا باید هشدارهای هواشناسی را جدی بگیریم؟ + فیلم

مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به پیش‌بینی و هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی گفت: برابر پیش‌بینی انجام شده از روز شنبه هفته آینده تا پایان روز یکشنبه بارش شدید و رگباری باران و همچنین وزش شدید باد در تمام یا بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، همدان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی شده است.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ او ادامه داد:‌ در همین راستا نیز سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، امدادگران خود در این ۱۶ استان را به حالت آماده‌باش درآورده و تمهیدات و تجهیزات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی اتخاذ شده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد:‌ لازم است که مردم نیز یکسری نکات را مدنظر قرار دهند که از جمله آن می‌توان به پرهیز از کوهنوری و صعود به ارتفاعات، اسکان در حاشیه رودها و مسیل‌ها و ... در حین بارش شدید اشاره کرد.

او گفت: همچنین در هنگام وزش باد شدید لازم است که مردم از حضور بر لبه پشت‌بام و پرتگاه‌ها و نیز قرار گرفتن در مجاورت سازه‌های تبلیغاتی، ساختمان‌های نیمه‌کاره، درختان کنهسال و اجسامی‌که احتمال سقوط‌شان وجود دارد، پرهیز کنند.

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی با هشدار افزایش گرادیان فشاری در سطح زمین برای برخی استان‌ها از ورود سامانه بارشی طی روز جمعه به کشور و تقویت آن طی هفته آینده خبر داد.

مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات البرز مرکزی، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و شرق خراسان رضوی و جمعه در شمال اردبیل و برخی مناطق استان بوشهر بارش پراکنده،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی همراه با گردوخاک پیش‌بینی شده است.

از روز جمعه تا دوشنبه هفته آینده با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در نیمه غربی، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز،‌ بخش‌هایی از مرکز و جنوب و روز یکشنبه در شرق و جنوب شرق رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، بارش تگرگ در مناطق مستعد و گردوخاک روی می‌دهد. شدت فعالیت سامانه بارشی برای روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده برای شمال غرب و غرب کشور است.

از لحاظ دمایی نیز تا شنبه آینده روند افزایش دما در نوار شمالی کشور پیش‌بینی شده است و روز پنجشنبه شرق خلیج فارس،‌ تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری در سطح زمین

زمان پایان: ظهر چهارشنبه 1402/02/27

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا.

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/02/27: شمال سیستان و بلوچستان و شرق کرمان.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی جدید و افزایش دما

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت جوی کشور طی پنج روز آینده، از بارش باران در نقاط مختلف کشور براثر ورود سامانه بارشی جدید و افزایش دما در نوار شمالی کشور خبر داد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی کشور طی چند روز آینده اظهار کرد: چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) در ارتفاعات البرز مرکزی، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شرق خراسان رضوی و جمعه (۲۹ اردیبهشت) در شمال اردبیل، برخی نقاط بوشهر بارش پراکنده، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: از روز جمعه تا دوشنبه (۲۹ اردیبهشت تا ۱ خردادماه) با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در نیمه غربی، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، بخش‌هایی از مرکز، جنوب و روز یکشنبه (۳۱ اردیبهشت) در شرق و جنوب شرق کشور سبب رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد که شدت فعالیت این سامانه روزهای شنبه و یک‌شنبه (۳۰ و ۳۱ اردیبهشت) در شمال غرب و غرب کشور است.

ضیائیان ادامه داد: از لحاظ دمایی در نوار شمالی کشور تا روز شنبه روند افزایش دما را خواهیم داشت.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: فردا شرق خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز مواج خواهد بود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲۸ اردیبهشت ماه) صاف همراه با وزش باد گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۰ درجه سانتیگراد و در روز جمعه (۲۹ اردیبهشت) صاف گاهی وزش باد در شب افزایش باد و افزایش ابر با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان همچنین اعلام کرد که طی امروز و فردا (۲۷ و ۲۸ اردیبهشت)، زنجان و شهرکرد با دمای ۱ و ۴ درجه سانتیگراد سردترین و اهواز با دمای ۳۹ و ۴۲ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان کشور هستند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87529

ارسال نظر