هشدار مهم هواشناسی به شهروندان 13 استان کشور + اسامی

سازمان هواشناسی نسبت به ادامه فعالیت سامانه بارشی، کاهش دما و بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها هشدار داد.

هشدار مهم هواشناسی به شهروندان 13 استان کشور + اسامی

سازمان هواشناسی از ادامه فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی تا دوشنبه هفته آینده خبر داد و نسبت به خطرات ناشی از آن از جمله طغیان رودخانه‌ها در ۱۳ استان کشور هشدار داد.

هشدار هواشناسی درباره تشدید ناپایداری‌های جوی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی طی امروز و فردا برای برخی استان‌ها از وزش باد شدید موقتی در سراسر کشور خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان،‌ خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش باران همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مساعد ریزش تگرگ پیش‌بینی شده است.

شدت بارش‌‌های امروز برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و سواحل غربی دریای خزر است. فردا دوشنبه سامانه بارشی در مناطق ذکرشده فعالیت خواهد داشت و شدت بارش‌ها برای سواحل دریای خزر است. سه‌شنبه بارش‌ها در مازندران، گلستان و خراسان شمالی ادامه خواهد داشت و در مناطقی از شمال شرق، شمال غرب و ارتفاعات البرز بارش خفیف باران پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه در بخش‌هایی از شرق کشور و سواحل غربی دریای خزر و پنجشنبه در سواحل دریای خزر ابرناکی و بارش خفیف و پراکنده روی می‌دهد. طی امروز و فردا در اکثر مناطق کشور به‌ویژه در مرکز،‌ جنوب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید روی می‌دهد که در مناطق مستعد باعث خیزش گردوخاک می‌شود.

اوایل وقت امروز نیمه غربی خلیج فارس و از بعدازظهر امروز تا چهارشنبه شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود. طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه نیز دریای خزر مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی

زمان پایان: دوشنبه 1402/02/25

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/02/24: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران.

دوشنبه 1402/02/25: نیمه شرقی آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، شمال خراسان رضوی، اردبیل، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

توصیف سامانه دوم: افزایش نسبتاً شدید گرادیان فشاری

زمان شروع: یکشنبه 1402/02/24

زمان پایان: یکشنبه 1402/02/24

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/02/24: تهران، سمنان، اصفهان، خراسان شمالی، قم

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: نفوذ گرد و غبار و افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: یک‌شنبه 1402/02/24

زمان پایان: دوشنبه 1402/02/25

نوع مخاطره: نفوذ غبار و وزش باد شدید و آلودگی هوا

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/02/24: خوزستان، ایلام، کردستان، لرستان، کرمانشاه.

دوشنبه 1402/02/25: خوزستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بخ‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: وزش باد شدید شمال غربی و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: صبح یکشنبه 1402/02/24

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه 1402/02/25

نوع مخاطره: وزش باد شدید شمال غربی با حداکثر سرعت 20 متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج بین 1.5 تا 2.5 متر

منطقه اثر: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت در عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

هشدار هواشناسی درباره کاهش دما و بارش شدید باران

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در نقاط مختلف کشور و کاهش دما در نیمه شمالی ایران خبر داد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی کشور طی چند روز آینده اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی، امروز (۲۴ اردیبهشت) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش باران، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت همچنین در مناطق مستعد ریزش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. بیشینه بارش امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و سواحل دریای خزر است.

او افزود: دوشنبه (۲۵ اردیبهشت) سامانه بارشی در نواحی ذکرشده فعالیت خواهد داشت و شدت بارش در سواحل دریای خزر افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد که سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت) بارش در مازندران، گلستان و خراسان شمالی ادامه خواهد داشت‌ و در نواحی شمال شرق، شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز بارش خفیف باران پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان  ادامه داد: چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت) در بخش‌هایی از شرق کشور و سواحل غربی دریای خزر همچنین پنج‌شنبه (۲۸ اردیبهشت) در سواحل دریای خزر ابرناکی، بارش خفیف و پراکنده رخ می‌دهد.

او تاکید کرد: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در اغلب مناطق کشور به‌ویژه در مرکز، جنوب و استان‌های واقع بر دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید رخ خواهد داد که در مناطق مستعد باعث خیزش گردوخاک می‌شود. این شرایط سه‌شنبه نیز در مرکز، جنوب و نیمه شرقی کشور انتظار می‌رود.

ضیائیان در ادامه تصریح کرد: طی دو روز آینده در نوار غربی کشور وزش باد شدید همراه با نفوذ گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه طی سه روز آینده در نیمه شمالی کشور روند کاهشی دما پیش‌بینی می‌شود، افزود: اوایل وقت امروز نیمه غربی خلیج فارس و از بعدازظهر امروز تا چهارشنبه شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود. طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه دریای خزر هم مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲۵ اردیبهشت) قسمتی ابری، به‌تدریج ابری و در بعدازظهر وزش باد شدید با احتمال توفان و گردوخاک با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد و در روز سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت) کمی ابری، گاهی وزش باد با احتمال گردوخاک با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان همچنین اعلام کرد که طی امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ اردیبهشت) شهرکرد و اردبیل با دمای ۵ و ۳ درجه سانتیگراد سردترین و اهواز با دمای ۳۸ و ۳۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان کشور هستند.

هشدار هواشناسی برای 13 استان کشور

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد تا سه‌شنبه آینده به‌تناوب در برخی مناطق شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گاهی گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

بیشتر بخوانید: هشدار مهم به تهرانی‌ها | طوفان و تندباد در راه است

روزهای یکشنبه و دوشنبه از شدت بارش‌ها در این مناطق کاسته می‌شود. از یکشنبه تا سه‌شنبه به‌دلیل نفوذ توده هوای خنک کاهش محسوس دما در شمال غرب، سواحل شمالی، دامنه‌های جنوبی البرز و به‌تدریج در شمال شرق کشور روی می‌دهد، در این مدت دریای خزر مواج است.

همچنین روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده برای استان‌های غربی کشور پدیده گردوخاک پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های محلی

زمان شروع: شنبه 1402/02/23

زمان پایان: دوشنبه 1402/02/25

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش دما

منطقه اثر:

شنبه 1402/02/23: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، گیلان، ارتفاعات قزوین و البرز.

یک‌شنبه 1402/02/24: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان.

دوشنبه 1402/02/25: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و طغیان رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دما، احتمال رخداد مه و کاهش دید

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری در سطح زمین

زمان شروع: شنبه 1402/02/23

زمان پایان: دوشنبه 1402/02/25

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

شنبه 1402/02/23: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان.

یکشنبه 1402/02/24: ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، مرکزی قم، البرز، تهران، سمنان، یزد، غرب خراسان جنوبی.

دوشنبه 1402/02/25: البرز، تهران، شرق و جنوب سمنان، غرب خراسان جنوبی، شرق کرمان، کردستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی و قم.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها.

هشدار سازمان هواشناسی برای استان‌های ساحلی کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار برای استان‌های ساحلی کشور، از بارش ۵ روزه باران،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و کاهش دما در برخی مناطق خبر داد.

بر اساس تحلیل جدیدترین نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، طی 24 ساعت آینده در مناطقی از آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، غرب تهران و غرب سواحل دریای خزر بارش باران،‌ رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در استان‌های مرکزی، قم و اصفهان نیز افزایش ابر، بارش پراکنده همراه با وزش باد شدید موقتی و خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

فردا گستره بارش‌ها علاوه بر آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ استان‌های ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و کل دامنه‌های جنوبی البرز را دربرمی‌گیرد.

روز دوشنبه بارش‌ها در مناطق ذکر شده تقویت شده و وزش باد شمالی همراه با کاهش نسبی دما در کل نوار شمالی کشور به‌ویژه اردبیل و سواحل دریای خزر پیش‌بینی شده است.

روز سه‌شنبه بارندگی در شرق مازندران، گلستان،‌ خراسان شمالی، سمنان و خراسان رضوی روی می‌دهد و در سایر مناطق ذکر شده بارش‌ها پراکنده و خفیف است. روز چهارشنبه بارش خفیف در ارتفاعات شرقی البرز،‌ مازندران،‌ خراسان رضوی و برخی مناطق خراسان شمالی ادامه دارد.

توصیف سامانه اول: وزش نسبتاً شدید باد، مواج و متلاطم شدن دریا

زمان شروع: صبح یکشنبه 1402/02/24

زمان پایان: ظهر سه‌شنبه 1402/02/26

نوع مخاطره: وزش باد شدید شمال و شمال غربی، افزایش ارتفاع امواج بین 1 تا 2 متر در سواحل و بین 2 تا 3 متر در نواحی دور از ساحل

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/02/24: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

دوشنبه 1402/02/25: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

سه‌شنبه 1402/02/26: نواحی مرکزی و شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی

توصیه: احتیاط درعملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک ،اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی بویژه در فراساحل

توصیف سامانه دوم: وزش نسبتاً شدید باد (گاهی شدید)، مواج و متلاطم شدن دریا

زمان شروع: صبح یکشنبه 1402/02/24

زمان پایان: ظهر پنجشنبه 1402/02/28

نوع مخاطره: افزایش سرعت باد، افزایش ارتفاع امواج بین 1 تا 2 متر در سواحل و بین 2 تا 3 متر در نواحی دور از ساحل

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/02/24: مناطق شمالی و مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر.

دوشنبه 1402/02/25: خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه 1402/02/26: مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه 1402/02/27: مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

پنجشنبه 1402/02/28: مناطق شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی، به ویژه غواصی و شنا، احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به ویژه در فراساحل.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86975

ارسال نظر