ماجرای جنجالی ضرب‌و‌شتم دانش‌آموز سمنانی توسط معلم چه بود؟ | آموزش و پرورش توضیح داد

فیلمی هشت ثانیه‌ای از یکی از مدارس غیرانتفاعی پسرانه سمنان مبنی بر تنبیه یکی از دانش‌آموزان توسط معلم منتشر شده است. آموزش و پرورش این فیلم را تایید و درباره تنبیه بدنی این دانش‌آموز سمنانی توضیحاتی ارائه کرد.

ماجرای جنجالی ضرب‌و‌شتم دانش‌آموز سمنانی توسط معلم چه بود؟ | آموزش و پرورش توضیح داد

تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس بار دیگر خبرساز شد. فیلمی از یکی از مدارس غیرانتفاعی پسرانه سمنان مبنی بر تنبیه بدنی دانش‌آموز توسط معلم منتشر شده است.  آموزش و پرورش سمنان فیلم تنبیه بدنی دانش‌آموز در یک مدرسه غیرانتفاعی سمنان را تایید و درباره تنبیه بدنی دانش‌آموز سمنانی توضیحاتی ارائه کرد. رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان از وقوع تنبیه بدنی یک دانش‌آموز پسر در یکی از مدارس این شهر خبر داد و گفت: معلم و مدیر این مدرسه غیرانتفاعی برای ادای توضیحات احضار شدند.

بیشتر بخوانید: تنبیه وحشتناک یک دانش‌آموز با شلنگ در خاش!

علیرضا کرد، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی اداره آموزش و پرورش شهر سمنان با موضوع تنبیه بدنی روی یک دانش‌آموز در این شهر ضمن تایید خبر، ابراز داشت: این موضوع در حال رخ داد که فیلم هشت ثانیه‌ای امروز از یکی از مدارس غیر انتفاعی پسرانه سمنان مبنی بر تنبیه یکی از دانش آموزان توسط معلم منتشر شده است.

او ضمن بیان اینکه این اتفاق روز پنج شنبه در این مدرسه غیرانتفاعی به وقوع پیوسته است، افزود: بچه‌ها در این روز به دلیل برگزاری کلاس فوق برنامه در مدرسه حضور داشتند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان ضمن بیان اینکه بررسی ابعاد این موضوع در دست پیگیری است، ابراز داشت: معلم و مدیر این مدرسه برای ادای توضیحات احضار شدند تا موارد لازم مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

پشت پرده تلخ تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس

برخی معتقدند تنبیه بدنی دانش‌آموزان ناشی از وضعیت نتیجه گزینش نادرست و بی‌توجهی به وضعیت سلامت روان معلمان است.

 ویدئویی از دلِ مدرسه که به نظر کارشناسان حوزه نشان می‌دهد هنوز زمینه‌های تنبیه بدنی و خشونت در مدرسه از بین نرفته است. خشونت‌هایی از این جنس فرایند گزینش و پایش معلمان در آموزش و پرورش را زیر سؤال می‌برد و برخی معتقدند این وضعیت نتیجه گزینش نادرست و بی‌توجهی به وضعیت سلامت روان معلمان است.

روایت تنبیه‌ها و تحقیرها موضوع همیشگی مدارس است. هر وقت که تنبیه یا تحقیری رسانه‌ای می‌شود، کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان می‌دهند و بعد از مدتی این موضوع فراموش می‌شود. باید از مسئولان آموزش و پرورش پرسید چرا نظارت دقیقی روی رفتار روحی و روانی معلمان نمی‌شود؟ آیا آموزش و پرورش به طور جدی پرونده معلمان متخلف را بررسی می‌کند و موضوع مهم‌تر اینکه چرا آموزش و پرورش در گزینش‌هایش به مسائل روحی و روانی معلمان توجه چندانی ندارد؟

برخی از معلمان به گزینش‌های سفت‌وسخت اشاره می‌کنند که این گزینش‌ها بر موضوعات خاصی متمرکز است. در حقیقت پارامترهای شخصی، شخصیتی و انگیزشی فرد به طور جدی بررسی نمی‌شود؛ موضوعی که محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس تعلیم و تربیت، بر آن تأکید می‌کند: «تنبیه در مدارس وجود دارد و این موضوع چندان عجیب‌وغریب نیست؛ فقط زمانی که رسانه‌ای می‌شود، افراد درباره آن صحبت می‌کنند.

در حقیقت سال‌های سال است که تنبیه در مدارس وجود دارد و زمینه‌های تنبیه بدنی و خشونت در مدرسه از بین نرفته، تصور نکنید که در اینجا فقط حق دانش‌آموز تضییع می‌شود؛ بلکه حقوق معلم هم گاهی نادیده گرفته می‌شود. البته من از تنبیه دفاع نمی‌کنم و اصلا هم موضوع قابل دفاعی نیست؛ اما تا زمانی که چرخه خشونت در جامعه وجود داشته باشد، در مدارس هم شاهد خشونت هستیم».

او به سلامت روان معلمان اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی سیستم آموزش و پرورش توجه چندانی به مسائل روحی و روانی معلمش نداشته باشد، از همان ابتدا فقط گزینش ایدئولوژیکی انجام دهد و در طول سال‌های معلمی هم توجهی به مسائل روانی معلم نکند، در نتیجه ما شاهد چنین وضعیتی در مدارس هستیم.

چند سال پیش بخش‌نامه‌ای درباره ظاهر و سر و وضع معلمان ابلاغ شد؛ اما ما در آنجا ندیدیم که به طور جدی به مسائل روحی و روانی معلمان توجه کنند. واقعیت این است که مدارس آن‌قدر کمبود معلم دارند که برای مسئولان آموزش و پرورش فقط استخدام معلم مهم است. علاوه‌براین مدارس دوشیفته و فرسوده و کلاس‌هایی با تراکم ۴۰ دانش‌آموز و کمبود نیروی انسانی موجب خشونت در کلاس‌های درس می‌شود».

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86963

  • شهرام

    عوض اینکه پیشرفت کنیم برعکس داریم به عقب برمیگردیم مثل قدیما کتک زدن دانش آموز داره باب میشه من خودم به شخصه از ترس کتک معلم ترک تحصیل کردم

  • Aa

    بزنید ما را دانش آموزان وقیح تر می شوند

  • میلاد

    معلم های کشور ما یه مشت آدم متوقع و همه چی دان هستند که در همه های سازمان‌ها بدون داشتن هیچ علم و آگاهی فعالیت می‌کنند در حالی که در حوزه آموزش و پرورش که تخصص آنها میباشد هیچ عملکردی نداشته و این حوزه در بدترین و ناکارامدترین شکل ممکن میباشد.
    دیگر سازمان‌هایی که معلمان و فرهنگیان بزور خود را در راس کار قرار دادند جای خود دارند .

ارسال نظر