حجم ویدیو: 8.05M | مدت زمان : 00:02:08

هشدار مهم به مردم | سامانه بارشی جدید، سیل و طوفان در راه است

سازمان هواشناسی کشور چند وضعیت هشدار برای استان‌های مختلف کشور صادر کرد.

سازمان هواشناسی کشور از صدور چند وضعیت هشدار برای استان‌های مختلف کشور خبر داد. سازمان هواشناسی کشور از ورود سامانه بارشی جدید خبر داد. سازمان هواشناسی کشور نسبت به ورود سامانه بارشی جدید، سیل، طوفان و وزش باد شدید و سایر مخاطرات جدی به شهروندان هشدار داد.

چندین هشدار نسبت به وقوع سیل، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، طوفان و ورزش باد شدید در آخر هفته به شهروندان صادر شده است.

بیشتر بخوانید: هشدار مهم به تهرانی‌ها | سرما و طوفان در راه است

هشدار هواشناسی برای ۲۰ استان کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۲۰ استان، نسبت به طغیان رودخانه‌ها همراه با توصیه به عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها هشدار صادر کرد.

مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز،‌ مناطقی از مرکز، شرق، شمال شرق و سواحل دریای خزر ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

در دامنه‌های جنوبی البرز و نوار شرقی کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و خیزش گردوخاک روی می‌دهد. فردا پنجشنبه ابرناکی و بارش در نیمه غربی کاهش یافته و فقط در ارتفاعات البرز شرقی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش، وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

روز جمعه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران بارش پراکنده روی می‌دهد. شنبه هفته آینده علاوه بر این مناطق در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران ابرناکی، رگبار همراه با رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

یکشنبه آینده با ورود سامانه بارشی به نوار شمالی کشور در مناطقی از شمال غرب، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و دامنه‌های جنوبی البرز بارش پیش‌بینی شده است.

طی فردا و روز جمعه در نوار شمالی کشور به‌جز شمال شرق افزایش نسبی دما و طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

همچنین امروز سواحل شرقی دریای خزر و شرق خلیج فارس مواج است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰: کردستان، مرکزی، کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، نیمه غربی اصفهان، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، تهران، قم، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و سمنان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱: نیمه شمالی خراسان رضوی و خراسان شمالی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

هشدار هواشناسی درباره سیل و تشدید فعالیت سامانه بارشی جدید

به گزارش کارشناس هواشناسی کشور؛ در نیمه غربی، مرکزی، مناطق ساحلی خزر و خراسان شمالی انتظار بارش باران در این مناطق را خواهیم داشت.

هشدار هواشناسی درباره بارش‌های سیل‌آسا در کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور و فعالیت آن در ۲۱ استان، برای ۱۲ استان هشدار طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر صادر کرد.

مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور به‌تدریج در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان،‌ غرب اصفهان، ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های زنجان،‌ قزوین، البرز، تهران و غرب سمنان، سواحل غربی دریای خزر بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد ریزش تگرگ پیش بینی شده است.

همچنین در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قم و کهگیلویه و بویراحمد رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

چهارشنبه فعالیت سامانه بارشی در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، مرکز و شمال شرق کشور و پنجشنبه در شمال شرق و با شدت کمتر در شمال غرب، ارتفاعات البرز و سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت. روزهای جمعه و شنبه هفته آینده نیز در برخی مناطق شمال غرب، غرب و سواحل دریای خزر افزایش ابر همراه با رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید انتظار می‌رود.

فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل کاهش نسبی دما و پنجشنبه در این مناطق افزایش ۶ تا ۸ درجه‌ای دما روی می‌دهد. امروز دریای خزر، امروز و فردا مرکز و شمال خلیج‌فارس پنجشنبه شرق خلیج‌فارس و تنگه هرمز و جمعه مرکز و شرق خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹: زنجان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین و البرز.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰: چهارمحال و بختیاری، لرستان، نوار شرقی خوزستان، نوار غربی اصفهان، زنجان، قزوین، کرمانشاه، جنوب کردستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

توصیف سامانه اول: افزایش گرادیان فشار سطح زمین

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹: سمنان، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، یزد.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰: لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد، سمنان، خراسان جنوبی.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱: خراسان جنوبی، سمنان، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: وزش نسبتا شدید باد (گاهی شدید)، مواج و متلاطم شدن دریا

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

نوع مخاطره: وزش باد شدید و مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر

منطقه اثر: مناطق مرکزی و شرقی دریای خزر، در استان‌های مازندران و گلستان

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد (باد جنوب غربی) و متلاطم و مواج شدن دریا

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

نوع مخاطره: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر (به‌ویژه تنگه هرمز)

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط درعملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک ،اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

هشدار هواشناسی درباره سیل در ۱۰ استان کشور

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی‌، وزش باد شدید، احتمال وقوع سیل در ۱۰ استان و افزایش ارتفاع موج در دریای خزر، تنگه هرمز و خلیج فارس هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد خیزش گردوخاک و در برخی نواحی تگرگ از سه‌شنبه تا چهارشنبه (۱۹ تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در کرمانشاه، کردستان، زنجان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات خوزستان و چهارشنبه در لرستان، ارتفاعات خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، جنوب کردستان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی ازاین شرایط جوی، احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از وزش باد شدید و مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر از بعد از ظهر دوشنبه تا چهارشنبه (۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت) در مناطق مرکزی و شرقی دریای خزر در استان‌های مازندران و گلستان خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط درانجام عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در سفرهای دریایی با شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین در ادامه از افزایش سرعت باد (باد جنوب غربی) و متلاطم و مواج شدن دریا، افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر به‌ویژه تنگه هرمز طی روز چهارشنبه (۲۰ اردیبهشت) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد.

در چنین وضعیتی احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب احتیاط در عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور برای برخی استان‌های جنوبی کشور هشدار خسارت به تاسیسات دریایی و اختلال در فعالیت بنادر صادر کرد.

مطابق پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی در شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات و مناطقی از دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی افزایش ابر، رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد. در شمال غرب، غرب و برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز طی ۳ روز آینده وزش باد پدیده حاکم است.

سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در مناطقی از غرب، جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز غربی، مرکزی و مناطقی از مرکز کشور،‌غرب سواحل دریای خزر رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی شده است. در برخی مناطق نیز ریزش تگرگ انتظار می‌رود.

روز چهارشنبه گستره بارش‌ها در نیمه غربی کشور است و در مناطقی از غرب، شمال  غرب، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل خزر و شمال شرق رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

روز پنجشنبه در نوار شمالی کشور بارش روی می‌دهد و روز جمعه بارش‌های به شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب سواحل دریای خزر محدود می‌شود.

روز چهارشنبه در استان‌های مرزی غرب و جنوب غربی وزش باد شدید،‌ گاهی گردوخاک و نفوذ توده گردوخاک از عراق و عربستان انتظار می‌رود که باعث کاهش دید و کیفیت هوا می‌شود.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: اوایل وقت دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۸

زمان پایان: بعدازظهر چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

نوع مخاطره: افزایش وزش باد با جهت جنوب شرقی با حداکثر سرعت ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر و دور از ساحل ۲ متر

منطقه اثر: نیمه غربی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و تأسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86088

  • ناشناس

    تو را به خدا .تورا حضرت رقیه. من شب ها در حرم امام رضا میخوابم . چرا حقوق مادرم را سازمان تامین اجتماعی به اندازه تورم اضافه نمیکندوصاحب خانه مادرم را بیرون کرده . مسکن ملی 20متر هم برای من ومادرم کافی است . در کشور چین خانه 20متری میسازندواینکه چون مادرم فلج است .کسی خانه به مادرم نمی‌دهد

  • ناشناس

    همدان چی

  • ناشناس

    همه چیز این مملکت نمونه هست از کی تا حالا البرز شده غرب وجنوب غرب چرا ملت ایران باید کهنه های دیگر کشورهارا استفاده کنن چرا بااینکه ثروتمتدترین کشودیم فقیرترین مردمیم

  • ناشناس

    در آخر الزمان گناه زیاد میشه زلزله وسیل وبیماری و خشک سالی زیاد میشه برف وبارون هست ولی بی موقع میباره کاش راهمون پیدا کنیم کاش زودتر بفهمیم راه حل همه مشکلات ظهور نه هیچ چیز دیگه. الهم عجل لولیک الفرج

  • ناشناس

    در آخر الزمان گناه زیبا جلوه میکنه سیل و زلزله و بیماری و خشک سالی خیلی زیاد میشه برف و باران هست ولی بی موقع وبی جامی باره کاش زودتر بفهمیم چاره ی ما فقط ظهور نه هیچ چیز دیگه. الهم عجل لولیک الفرج

  • ناشناس

    بارش باران رحمت الهی هس ایشالابیابدون خسارت باشه.ی کم هواخنکتربشه

    • ،.،.،.

      بارون مال شهرای شمال و اونجاس
      اینجا ما 300 روز در سال طوفان و گرد و خاکه..شاشیدن تو این مملکت گوه

ارسال نظر