داروی جاودانگی انسان و زندگی ابدی کشف شد

قرن‌هاست که دانشمندان به دنبال داروی جاودانگی انسان و زندگی ابدی هستند. اخیرا محققان مدار ژنتیکی جدیدی ساختند که به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا به‌طور منظم بین دو مکانیسم پیری جابه‌جا شوند و از پیری با سرعت طبیعی جلوگیری کنند.

داروی جاودانگی انسان و زندگی ابدی کشف شد

آیا راز پیری انسان و افزایش عمر کشف شده است؟ قرن‌هاست که دانشمندان به دنبال داروی جاودانگی انسان و زندگی ابدی هستند.

 بر اساس مطالعات جدیدی که توسط دانشمندان انجام شده است، ظاهراً تمام سلول‌ها به‌طور یکسان پیر نمی‌شوند و دو مسیر متفاوت را دنبال می‌کنند. به‌عنوان نتیجه این مطالعه آزمایشگاهی روی سلول‌ها، گفته شده است که شاید دانشمندان نحوه افزایش طول عمر تا ٨٠ درصد را کشف کرده باشند.

بیشتر بخوانید: دارویی که جلوی پیری را می‌گیرد

روزنامه «شهروند» نوشت: ماجرا از آنجا شروع شد که تیمی از «دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو» برای نخستین ‌بار در تحقیق خود نشان دادند امکان ربودن و در دست گرفتن کنترل مسیر ژنتیکی مرتبط با پیری سلول‌ها وجود دارد. آنها توانستند تا طول عمر سلول‌های مخمر را بیش از ٨٠ درصد افزایش دهند. نکته اینجاست که هیچ دلیلی مبنی بر اینکه این کار روی سلول‌های پیچیده‌تر انسانی انجام نشود، وجود ندارد.

جاودانگی انسان و زندگی ابدی

در این مطالعه که توسط مجله Science منتشر شده است، دانشمندان از سلول‌های مخمر به‌عنوان مدلی برای تحقیق در مورد فرآیند پیری استفاده کردند. آنها اشاره کرده‌اند دو الگو در پیری سلولی مخمر مشاهده شده است که یا باعث انشعاب خواص پروتئین‌سازی سلول یا اختلال در تولید انرژی توسط آن می‌شوند. یکی از این مسیرها باعث مرگ سلول می‌شود و مشخص نیست که کدام یک رخ می‌دهد.

با وجود این شرایط، محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو، مدار ژنتیکی جدیدی ساختند که به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا به‌طور منظم بین دو مکانیسم پیری جابه‌جا شوند و از پیری با سرعت طبیعی جلوگیری کنند. آنها به‌عنوان نتیجه‌گیری اعلام کردند این سلول‌ها، ٨٢ درصد بیشتر از سلول‌هایی که دستکاری نشده بودند، عمر کردند.

جاودانگی انسان و زندگی ابدی

درحالی‌که این مطالعه روی یک قارچ کوچک تک سلولی که برای تهیه نان استفاده می‌شود، انجام شده است، این تیم قصد دارد تحقیقات خود را روی انواع مختلفی از سلول‌های انسانی مانند سلول‌های بنیادی و عصبی انجام دهد. هرچند امکان زنده ‌ماندن برای همیشه وجود نخواهد داشت، دانشمندان ممکن است بتوانند از این طریق عمر انسان‌ها را طولانی‌تر کنند.

از سلول‌های انسانی به‌عنوان کارخانه‌های کوچکی یاد می‌شود که تمام فرآیندهای مهمی را که بدن ما برای زندگی نیاز دارد انجام می‌دهند. بااین‌حال، واکنش‌های شیمیایی آن‌ها می‌توانند مواد زائد سمی تولید کنند که با افزایش سن، به‌تدریج در DNA و سایر اجزای سلولی ما انباشته ‌شده و به آنها آسیب می‌رساند.

ژان لوئیز کالمان، طولانی‌ترین عمر ثبت‌شده میان انسان‌ها را دارد. او ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز زندگی کرد و سال ١٩٩٧ میلادی از دنیا رفت. در زمان مرگ او، خیلی‌ها معتقد بودند طولی نخواهد کشید که انسانی ۱۲۵ یا ۱۳۰ سال عمر کند. اما این اتفاق نیفتاد. در واقع، پژوهش‌های بعدی نشان دادند سقف عمر انسان‌ها هیچ‌وقت نمی‌تواند از ۱۱۵ سال بالاتر برود.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85469

ارسال نظر