مرد جنجالی که از پایتون گفت کیست؟ داود دومیری گنجی را بشناسید

ادعای جنجالی داود دومیری گنجی در نشست با ابراهیم رییسی سوژه شبکه‌های اجتماعی شده است. او ادعا کرده که پایتون امکان پیش‌بینی سرطان و حوزه نظامی و اقتصادی را دارد. اما داود دومیری گنجی کیست و چه سابقه‌ای دارد؟

مرد جنجالی که از  پایتون گفت کیست؟ داود دومیری گنجی را بشناسید

داود دومیری گنجی کیست؟در دیدار ابراهیم رئیسی با افرادی که دانشمند معرفی شده بودند، یک نام بیشتر از بقیه تکرار شد؛ داود دومیری گنجی؛ فردی که در این نشست از برنامه «پایتون» سخن می‌گوید: «باید از برنامه پایتون استفاده کرد چون قابلیت پیش‌بینی سرطان در ۴ سال آینده را دارد؛ همچنین می‌توان با آن حوزه سیاست؛ نظامی و اقتصادی و رشد تورم را در سال‌های آینده پیش‌بینی کرد.»

هنگام سخن گفتن دومیری گنجی، رئیس جمهور هم در حال یادداشت برداشتن از این سخنان است. این سخنان واکنش بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته است؛ محمد فاضلی جامعه‌شناس در واکنشی نوشته «مورد پایتون‌گیت خوشبختانه علنی شده و آنقدر هم چرند هست که مبنای عمل قرار نگیرد (ان‌شاءالله) اما باید ترسید از هزاران جلسه ای که در آنها مقامات در معرض دانشمندان پایتونی قرار می‌گیرند؛ پایتونیسم منطق برنامه‌ریزی می شود و سیاست‌های پایتونی پنهان و آشکار وضع و اجرا می‌شوند.»

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

پایتون نه تنها یک شبکه جهانی نیست بلکه تنها یک زبان برنامه‌نویسی است که هیچ ارتباطی با پیش‌بینی‌های نوستراداموسی ندارد. پایتون زبان برنامه‌نویسی برای کسانی است که به تازگی در حال آموزش هستند و به سهولت و توانایی بالای خوانایی کد معروف است.

به گزارش رویداد۲۴ پایتون سال ۱۹۹۱ توسط برنامه‌نویس هلندی به نام خیدو ون‌روسوم (Guido Van Rossum) ایجاد شد و عملکرد آن به گونه‌ای است که زبان را متن باز کرده است، به این معنی که هر کسی می‌تواند در آن مشارکت کند. با این وصف سخن گفتن از پیش‌بینی جهان با «پایتون»، شبیه آن است که در یک کشور به تازگی به ویندوز برخورده‌اند، فردی بگوید «ویندوز» می‌تواند دنیا را پیش‌بینی کند!

داود دومیری گنجی کیست؟

داود دومیری گنجی پایتون دانشمندان یک دصد جهان

وقتی موضوع پیشگویی‌های شبه‌علمی با برنامه پایتون به نام «دانشمندان یک درصد جهان» مطرح شد، این سوال به وجود آمد که داود دومیری گنجی کیست و تاکنون چه سمت‌ها و عناوینی داشته است. داود دومیری گنجی از سال ۹۷ در رسانه‌هایی مثل فارس و مهر و برخی رسانه‌های اصولگرای دیگر مورد توجه بوده است. فارس در خبری نوشت که داود دومیری گنجی طی دوازده سال متوالی به عنوان یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهان انتخاب شده است.

او ریاست دانشگاه فناوری‌های نوین آمل و مدیریت بنیاد ملی نخبگان آمل را در کارنامه خود دارد. گنجی در مصاحبه‌ای از ارجاع ۴۹ هزار مورد به تحقیقاتش سخن گفته بود. او هماکنون استاد تمام دانشگاه نوشیروانی بابل و معاون پژوهشی این دانشگاه است. جالب اینکه فقط در دولت رئیسی به او توجه نشده و او از دست هاشمی رفسنجانی به عنوان دانشجوی نمونه، از دست خاتمی به عنوان استاد نمونه و از دست احمدی‌نژاد به عنوان پژوهشگر نمونه لوح تقدیر دریافت کرده است.

ایده پیش‌بینی امنیتی دومیری گنجی

اگر هماکنون نام گنجی به عنوان پیش‌بینی آینده جهان مطرح شده، اما واقعیت این است که او با موضوعات «امنیتی» خود را مطرح کرده است و با ایده‌هایی همچون «کرونایاب مستعان» توانسته خود را مقامات مهم کشور نزدیک کند. این مسأله مربوط به یکی از تحقیقات او درباره مسائل غیرخطی یا دینامیک غیرخطی (Nonlinear Dynamics) است. به زبان ساده دینامیک‌های خطی الگوی ثابت و مشخصی ندارند و بسیار غیرقابل پیش‌بینی هستند. او در مصاحبه‌ای تاکید کرد: «مسائل اجتماعی از جمله اغتشاشات و ... نیز یک الگوی غیرخطی و غیرقابل پیش‌بینی را دنبال می‌کند.»

دومیری همچنین گفته «زمانی که جامعه‌ای به‌مدت طولانی آرام باشد، بزرگان علمی و سیاسی در نقطه‌ای از آن اغتشاش ایجاد کرده تا ببینند به دنبال آن چه اتفاقی می‌افتد؛ به عبارتی آن‌ها از این طریق به تجزیه و تحلیل مسائل مختلف می‌پردازند.»

دومیری گنجی درباره کنترل اعتراضات گفته «زمانی که جامعه‌ای به مدت طولانی آرام باشد، بزرگان علمی و سیاسی در نقطه‌ای از آن اغتشاش ایجاد کرده تا ببینند به دنبال آن چه اتفاقی می‌افتد؛ به عبارتی آن‌ها از این طریق به تجزیه و تحلیل مسائل مختلف می‌پردازند. بنابراین ایجاد اغتشاش اجباری، همچون یک جرقه بیرونی و خارج از سیستم محسوب می‌شود که اثرات آن در داخل سیستم، به کمک علم جدید دینامیک غیرخطی قابل پیش‌بینی است.»

معلوم نیست آیا ایده ایجاد «اغتشاش اجباری» تاکنون از سوی نهادهای امنیتی واقعا اجرا شده یا نه. اما آنچه مشخص است؛ اینکه موضوع مطرح شده در جلسه با ابراهیم رییسی به هیچ وجه در حد یک شوخی ساده و سوژه شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه افرادی که با سخنان غیرعلمی یا در خوشبینیانه‌ترین حالت در سخنان «شبه‌علمی» به شدت از منابع مالی بیت‌المال استفاده می‌کنند یا جایگاهی برای خود پیدا کرده‌اند، کم نیستند؛ چنانچه در دوره‌ای فردی با ایده «کرونا یاب مستعان» بودجه‌های قابل توجهی برای اختراع خود گرفته بود و در نمونه‌های دیگر چهره‌هایی همچون عبدالملکی با ایده حمایت از ساخت لامبورگینی داخلی به وزارت هم رسیدند. در نمونه دیگر در دولت محمود احمدی‌نژاد از این سخن گفته می‌شد که یک نوجوان در زیرزمین خانه‌اش اورانیوم غنی می‌کند.

حمایت از «شبه علم» به حکومت محدود نمی‌شود و در موارد بسیار مردم نیز درگیر خرافات و مسائل شبه‌علمی هستند؛ از جمله اینکه در دوره‌ای در ایران چهره‌هایی همچون «محمدعلی طاهری» با ایده‌های غیرمنطقی و عجیبی چون «حلقه کیهان» حامیان زیادی پیدا کردند.

 

منبع: رویداد24

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81940

ارسال نظر