اتفاق هولناک در کمین شهروندان سیستان و بلوچستانی | وضعیت فوق بحرانی است!

عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: وضعیت در سیستان و بلوچستان، خصوصا شمال استان بحرانی و فوق بحرانی است.

اتفاق هولناک در کمین شهروندان سیستان و بلوچستانی | وضعیت فوق بحرانی است!

عضو هیات نمایندگان استان سیستان‌ و بلوچستان هشدار داد: وضعیت آب در سیستان و بلوچستانی خصوصا شمال استان، بحرانی و فوق بحرانی است.

محمد سرگزی، نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات نمایندگان استان سیستان‌ و بلوچستان درباره اوضاع آب در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بارندگی‌ها در شمال استان نزدیک به صفر بوده است، بنابراین حتما باید نیاز آبی را از منابع داخلی تامین کنیم.

خشکسالی و کمبود آب در سیستان و بلوچستان

تاحدی نیاز آبی را از تهلاب، هوتک و چاه‌های دشت هامون تامین می‌کنیم، اما در هر حال وضعیت آب در سیستان و بلوچستان خصوصا شمال استان بحرانی و فوق بحرانی است.

بیشتر بخوانید: گزارش تکان دهنده نماینده زابل از وضعیت مردم سیستان و بلوچستان

سرگزی افزود: فعلا منابع آب چاه‌نیمه‌ها برای ۵ تا ۶ ماه آینده تاحدی کفاف نیاز‌ها را می‌دهند، اما اگر در این فرصت باقیمانده کاری انجام ندهیم باید برای حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت یعنی شهر‌ها و روستا‌های زابل، زهک، نیمروز، هیرمند و هامون آبرسانی سیار انجام دهیم که البته مشکل این است که حتی برای آبرسانی سیار هم آب نداریم.

بیشتر بخوانید: هشدار فرمانده نیروی زمینی سپاه در سیستان و بلوچستان در مورد «خط قرمز» نظام

عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تابستان سختی مخصوصا برای شمال استان پیش‌بینی می‌شود، مگر اینکه حقابه ایران از افغانستان گرفته شود و یا اینکه منابع جدید را شناسایی و تامین آب کنیم.

او گفت: ما در دشت هامون چاه‌هایی را داریم که در عمق ۳۰ تا ۸۰ متر آب می‌دهند و ۳۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارند، ولی حداکثر آب ۲ متر مکعب بر ثانیه است که فقط نیاز یک منطقه را پوشش می‌دهد.

سرگزی درباره انتقال آب از دریای عمان بیان داشت: آب‌شیرین‌کن و انتقال آب از دریای عمان به‌عنوان یکی از پروژه‌ها در حال پیگیری است، اما تا به سرانجام رسیدن حداقل ۵ تا ۶ سال زمان می‌برد و تا زمانی که این پروژه‌ها محقق شود باید بتوانیم از بحران خارج شویم و مشکلات آبی استان را حل کنیم.

او تاکید کرد: پروژه تهلاب یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت برای تامین آب استان و خروج از بحران بوده و بنا بر این است که طی ۲ سال و با ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شود.

نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس ادامه داد: پروژه تهلاب در حجم مخزن ۱۰ میلیارد متر مکعب در دستور کار بوده و برای تامین آب شرب شهر زاهدان و زابل در نظر گرفته شده است و قرارگاه خاتم‌الانبیاء آن را اجرایی می‌کند، آب مصرفی منطقه نزدیک ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب در روز است، یعنی با نهایی شدن این پروژه سال‌های زیادی آب در اختیار منطقه خواهد بود.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81294

  • رضا

    باید ،یکباربرای همیشه طالبان راادب کرد که از احترام به همسایه سواستفاده نکنند،نیرو هوایی سد روی هیزمند رابمباران ومنهدم کند،یاخودمردم انرانابود کنند که قدرعافیت بدانند،

ارسال نظر