شکار «دزدان فامیلی آپارتمان های تک واحده» در مشهد

اوایل سال گذشته یکی از باندهای فامیلی سرقت از منازل که اهل یکی از استان های غربی کشور بودند در مشهد متلاشی شد و تا مدتی دیگر سرقتی با شیوه دیلم زنی یا توپی زنی در مشهد رخ نداد اما بررسی های کارآگاهان نشان داد که برخی از اعضای باقی مانده باند که به صورت فامیلی اقدام به سرقت می کنند در شهرهای دیگر کشور همچنان فعال هستند که مراتب به دیگر مراکز انتظامی گزارش شد.

شکار «دزدان  فامیلی آپارتمان های تک واحده» در مشهد

اعضای یک باند حرفه ای که از استان های غربی کشور وارد مشهد می شدند و با دستبرد به آپارتمان های تک واحدی فقط طلا و جواهر به سرقت می بردند، با تلاش کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی دستگیر شدند و تاکنون راز ۲۰ فقره سرقت در مشهد و شاهرود را برملا کرده اند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی روز گذشته با تشریح پرونده «دزدان طلایی» گفت: اوایل سال گذشته یکی از باندهای فامیلی سرقت از منازل که اهل یکی از استان های  غربی کشور بودند در مشهد متلاشی شد و تا مدتی دیگر سرقتی با شیوه دیلم زنی یا توپی زنی در مشهد رخ نداد اما بررسی های کارآگاهان نشان داد که برخی از اعضای باقی مانده باند که به صورت فامیلی اقدام به سرقت می کنند در شهرهای دیگر کشور همچنان فعال هستند که مراتب به دیگر مراکز انتظامی گزارش شد.

سرهنگ کارآگاه «جواد شفیع زاده» افزود: اما طولی نکشید که دوباره سرقت با شیوه «دزدان طلایی» در مشهد نیز شروع شد و پرونده هایی در پایگاه های پلیس آگاهی مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و احتمال حضور دزدان غرب کشور در مشهد، گروهی تخصصی از کارآگاهان با نظارت و هدایت مستقیم سرهنگ محمدرضا افتخاری (رئیس اداره عملیات ویژه آگاهی) تحقیقات میدانی را با بازدیدهایی از محل وقوع جرم آغاز کردند که در نتیجه مشخص شد گروه دیگری از «دزدان طلایی» وارد مشهد شده و پس از انجام سرقت های متعدد با شگردهای زیرکانه در مناطق برخوردار شهر، اموال سرقتی را به غرب کشور انتقال داده اند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: با به دست آمدن این اطلاعات، بلافاصله ردیابی سارقان در دستور کار قرار گرفت تا این که مشخص شد آن ها وارد استان سمنان شده اند و به سرقت های خود در شهرهای مختلف ادامه می دهند. در این شرایط، بی درنگ مراتب به عوامل انتظامی در استان سمنان گزارش شد و سپس گروهی از کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ خداوردی نژاد با راهنمایی و کسب دستورات محرمانه ای از قاضی بابایی (قاضی شعبه ۲۱۰ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) عازم سمنان شدند.

سرهنگ کارآگاه شفیع زاده ادامه داد: کارآگاهان در نیمه شب بیست و هشتم اسفند سال گذشته، مخفیگاه سارقان را در منطقه ساختمان های مسکن مهر شاهرود شناسایی کردند و در حالی به کمین دزدان نشستند که طبق گزارش های ۱۱۰، مشخص شد دزدان مذکور به ۳ واحد آپارتمانی در همان شب  دستبرد زده اند! 

وی گفت: هنگامی که سارقان به مخفیگاه بازگشتند ناگهان در محاصره کارآگاهان اعزامی از مشهد قرار گرفتند و پس از درگیری و مقاومت در برابر قانون، سرانجام دست بندهای پلیس بر دستان ۳ عضو این باند در حالی گره خورد که بررسی ها نشان داد این باند از اعضای خانواده خود برای انتقال طلاهای سرقتی به استان های غربی کشور استفاده می کنند. همسران سارقان، طلاهای سرقتی را به سروگردن خود می آویختند تا در مراکز بازرسی پلیس مورد توجه قرار نگیرند و بدین ترتیب طلاهای سرقتی را از شهرهای مختلف کشور خارج می کردند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با انتقال ۳ متهم و دو خودروی دناپلاس و ال ۹۰ به مشهد، بازجویی های تخصصی از آنان ادامه یافت و مشخص شد اعضای این باند که برخی دیگر از بستگان شان قبلا در مشهد دستگیر شده اند، با اجاره منازل شخصی در منطقه پنجراه، آپارتمان های تک واحدی در مناطق فارغ التحصیلان، جلال آل احمد، دندان پزشکان، هفت تیر، هاشمیه و ... را شناسایی می کردند و در فرصت مناسب به این واحدهای آپارتمانی دستبرد می زدند. 

سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده با اشاره به این که از دزدان مذکور مقادیری طلا و ابزار سرقت کشف شده است، افزود: آن ها پس از ورود به مشهد منزلی را اجاره می کردند و سپس در تاریکی شب به دنبال ساختمان هایی می گشتند که چراغ واحد آپارتمانی خاموش است، در همین حال یکی از اعضای باند زنگ آیفون واحد مذکور را به صدا درمی آورد و در صورتی که کسی پاسخگو نبود، مرحله دیگر نقشه سرقت را به اجرا درمی آوردند. وی گفت: آن ها حتی کلیدهایی را برای بازکردن درهای ضد سرقت تهیه کرده بودند که تمام این ابزار توسط کارآگاهان کشف شده است.

این مقام انتظامی با تاکید بر این که سارقان پس از دستبرد به تعدادی از واحدهای آپارتمانی، کلید منزل اجاره ای را به گروه دیگری از «دزدان طلایی» می سپردند و خود مشهد را ترک می کردند،  ادامه داد: ریشه یابی این پرونده حساس، بیانگر آن است که سارقان مذکور پلاک چند خودرو را قبل از دستبرد به منازل سرقت می کردند و سپس با تهیه پلاک جعلی با شماره های مختلف، به محل های سرقت می رفتند تا خودروهای آنان شناسایی نشود.

سرهنگ شفیع زاده اضافه کرد: اعضای این باند که ۳ جوان به نام های «هدایت- ج» ۳۵ ساله، «وحید – الف» ۳۳ ساله و«سعید –الف» ۳۹ ساله هستند تاکنون به ۱۷ فقره سرقت در مشهد و ۳ فقره در شاهرود اعتراف و اظهار کرده اند که از منازل تک واحدی آپارتمانی فقط طلا و جواهر و اشیای با ارزش قابل حمل سرقت کرده اند.

رئیس پلیس آگاهی با اشاره به کشف محلول و سنگ محک شناسایی طلا از سارقان مذکور خاطرنشان کرد: آن ها برای این که طلاهای تقلبی با خود حمل نکنند در محل وقوع سرقت همه طلاها را آزمایش می کردند.بررسی های ویژه کارآگاهان درباره سرقت های دیگر اعضای این باند حرفه ای در اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی آغاز شده است.

منبع: خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 80537

ارسال نظر