هشدار مهم درباره طوفان و وزش باد شدید

مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وقوع رگبار پراکنده، طوفان، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در 22 استان کشور هشدار داد.

هشدار مهم درباره طوفان و وزش باد شدید

سازمان هواشناسی کشور نسبت به وزش باد شدید، طوفان، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در ۲۲ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ از وزش باد شدید، خیزش گردوخاک در نواحی مستعد و افزایش میزان سرعت باد در مقیاس شدید از بعدازظهر چهارشنبه تا پنج‌شنبه خبر داد.

این وضعیت جوی در روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، مرکزی، همدان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و روز پنج‌شنبه (۱۷ فروردین) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، قم، تهران، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این مخاطرات اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.

گفتنی است؛ هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هشدار وزش باد شدید هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار پراکنده و بارش باران در برخی استان‌ها، وزش باد شدید، افزایش گرد و خاک در شمال و جنوب و افزایش دما در غالب نقاط کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲) در بخش‌هایی از خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.  

ضیاییان ادامه داد: چهارشنبه (۱۶ فروردین) در غالب مناطق کشور جوی آرام حاکم خواهد بود و در ساعات بعدازظهر در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز غربی ابرناکی، بارش پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود. 

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا پنجشنبه (۱۷ فروردین) برای برخی نقاط شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی همچنین مناطقی از مرکز کشور ابرناکی، رگبار و رعد و برق پراکنده و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود. 

او افزود: جمعه (۱۸ فروردین) نیز در شمال خراسان رضوی و شنبه(۱۹ فروردین) در شرق کشور بارش خفیف باران انتظار می‌رود. 

ضیاییان در ادامه گفت: چهارشنبه در نواحی شرق و شمال غرب و از پنجشنبه تا شنبه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک رخ خواهد داد. این شرایط در روزهای پنجشنبه و جمعه علاوه بر مناطق ذکر شده برای شرق و جنوب شرق کشور نیز پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هو اضافه کرد: از امروز تا اواخر هفته در اکثر مناطق کشور دما افزایش می‌یابد.  

او ادامه داد: امروز خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و چهارشنبه نیمه شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهند بود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۶ فروردین) قسمتی ابری تا نیمه‌ابری همراه با وزش باد و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۰ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد و روز  پنجشنبه ( ۱۷ فروردین) نیمه‌ابری همراه با وزش باد و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۵ و ۱۶ فروردین) اهواز با دمای ۲۹ و ۳۲ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۱- و ۱ سردترین مراکز استان کشور هستند. 

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 80154

ارسال نظر