مسافران ترکیه و ارمنستان امسال به شمال ایران هجوم بردند | شمالی ها امسال پولدار شدند

تعطیلات سال نو فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی سفر است، اما قیمت اجاره یک شب هتل یا ویلا سر به فلک گذاشته است.

 مسافران ترکیه و ارمنستان امسال به شمال ایران هجوم بردند | شمالی ها امسال پولدار شدند

تعطیلات سال نو فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی سفر است، اما قیمت اجاره یک شب هتل یا ویلا سر به فلک گذاشته است.

* بررسی‌ها در استان‌های شمالی ایران نشان می‌دهد که مبلغ اجاره ویلاها در این مناطق طی روزهای نوروزی، به اعدادی سرسام‌آور و نجومی رسیده است.

* هرساله با هجوم مسافران نوروزی به سه استان شمالی و جنگلی در حاشیه دریای خزر و بیشتر بودن میزان تقاضا نسبت به عرضه،  قیمت اجاره ویلاها و منازل با رشدی قابل‌توجه مواجه می‌شود، اما به نظر می‌رسد در سال جاری افزایش شدید قیمت دلار که در مرز ۵۲ هزار تومان قرار دارد و روی قیمت بسیاری از کالاها تاثیر گذاشته‌، نرخ اجاره مسکن و ویلا را نیز بی‌نصیب نگذاشته است و اجاره‌ها ناگهان چندبرابر شده‌اند.

* افزایش قیمت دلار موجب شده است تا بسیاری از شهروندانی که در سال‌های قبل به کشورهایی همچون امارات، ترکیه و ارمنستان سفر می‌کردند، امسال راهی مناطق توریستی و شمالی ایران شوند و حجم مسافران نوروزی در این مناطق نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد.

* یک مشاور املاک در شهر بابلسر و شهرک ساحلی دریاکنار در استان مازندران می‌گوید: «ویلای شیک با امکانات کامل مانند استخر، جکوزی و میز بیلیارد که سال قبل در بهترین حالت شبی ۲۰ میلیون تومان اجاره داده می‌شد، حالا در دریاکنار یا شهرک خانه‌دریا برای هر ۲۴ ساعت تا ۱۰۰ میلیون تومان اجاره داده می‌شود. درست است که اکثر مردم در چندسال اخیر فقیرتر شده‌اند، اما آن جمعیت حداقلی که پولدار بودند، با چندبرابر شدن قیمت تمام کالاها، پولدارتر شده‌اند و دیگر ارقام ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون تومان برایشان پول خرد محسوب می‌شود. درحال حاضر حتی یک ویلای خالی در دریاکنار وجود ندارد و همه اجاره شده‌اند.»

* در حالی که تا اسفندماه ۱۴۰۱ در استان گیلان و منطقه توریستی چمخاله، نرخ اجاره یک ویلای ۲۵۰ متری و سه خوابه برای یک روز ۱۰ میلیون تومان بود، همان ویلا حالا در ایام نوروز بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت دارد و دو خانواده در آن سکونت دارند.

* یک اجاره‌دهنده ویلا در این منطقه می‌گوید: «یک ویلای استخردار و سه خوابه را در چمخاله برای هر شب ۸۰ میلیون تومان اجاره دادم. هتل‌ها و پلاژهای رسمی و ثبت‌شده مجبورند برای اجاره دادن اتاق و سوئیت از مسافران شناسنامه بگیرند و به افرادی که نسبت فامیلی نداشته باشند اتاق نمی‌دهند، اما این محدودیت برای ویلاهای شخصی وجود ندارد و به همین دلیل دخترها و پسرها یا زنان و مردان مجرد بیشتر علاقه‌مند به اجاره ویلا هستند. من فقط با پیدا کردن مشتری، پورسانت دریافت می‌کنم و ویلا متعلق به افرادی غیربومی است که هم‌زمان با افزایش قیمت املاکشان، با اجاره دادن آن‌ها در نوروز پولدارتر می‌شوند.»

* بررسی‌های دیگر از نرخ اجاره ویلاها در شهرهای توریستی و شمالی در ایران مانند رامسر، ماسال، رشت، لاهیجان، محمودآباد و متل‌قو طی ایام نوروز ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که اجاره منزلی روستایی یا قدیمی نیز با عددی کمتر از ۱۰ میلیون تومان برای هر شبانه‌روز، میسر نیست و بسیاری از شهروندان محلی در این روزها با نقل‌مکان به منازل خویشاوندانشان و اجاره دادن منازل خود، به درآمدهای چشمگیری دست یافته‌اند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 79131

  • کتول

    خوشبحالشون.تو استان گلستان که اکثر مسافراش از خراسان رضوی و جنوبی و شمالی و سیستان هسنتد این خبرا نیست و اکثرشون تو پارکه چادر میزنن...

  • علی

    شمالی ها با ورود مسافرین بی انصافی و اجحاف خودرا چندین برابر میکنند و فقط بفکر چپاول مردم هستند

  • ابراهیم

    زرشک

ارسال نظر