هشدار مهم هواشناسی | برف، کولاک و سامانه بارشی جدید به کشور رسید

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، از روز یکشنبه، سامانه جدید بارشی وارد کشور می‌شود. برای چند استان ایران، هشدار وقوع سیلاب، کاهش دما، برف و کولاک صادر شد.

هشدار مهم هواشناسی | برف، کولاک و سامانه بارشی جدید به کشور رسید

مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، نسبت به ورود سامانه بارشی و وقوع بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید، بارش تگرگ و بارش برف و کولاک در چند استان کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور نیز با صدور هشدار سطح نارنجی، از رگبار و رعدوبرق، کاهش محسوس دما و در نقاط مرتفع و سردسیر، بارش برف و کولاک برف از فردا یکشنبه ۶ فروردین‌ماه تا سه‌شنبه ۸ فروردین ماه‌ ۱۴۰۲ خبر داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور و به تبع آن رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف از فردا یکشنبه ۶ فروردین تا سه‌شنبه ۸ فروردین خبر داد.

منطقه اثر این سامانه بارشی یکشنبه ۶ فروردین در استان‌های خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، جنوب و غرب اصفهان و لرستان، دوشنبه ۷ فروردین در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، لرستان، قزوین، البرز و تهران و سه‌شنبه ۸ فروردین در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، یزد و جنوب فارس است.

لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، کولاک برف در نواحی کوهستانی، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی از مخاطرات سامانه بارشی یاد شده است.

در همین راستا سازمان هواشناسی نسبت به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی در هنگام سفر با خودرو، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه و نسبت به لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه تاکید کرده است.

همچنین سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از نفوذ سامانه بارشی و به تبع آن بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف در برخی نقاط کشور طی امروز شنبه ۵ فروردین تا چهارشنبه ۹ فروردین خبر داد.

منطقه اثر این سامانه بارشی برای امروز شنبه ۵ فروردین در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، مرکزی، کرمانشاه، همدان، قزوین، زنجان، اردبیل، جنوب آذربایجان شرقی، ارتفاعات استانهای چهارمحال و بختیاری، تهران، البرز، یکشنبه ۶ فروردین در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، نیمه غربی اصفهان، بوشهر، فارس و اردبیل، دوشنبه ۷ فروردین در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کردستان، فارس، بوشهر، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، سه‌شنبه ۸ فروردین در استان‌های خوزستان، ایلام، فارس، بوشهر، سمنان، مازندران، گلستان، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و چهارشنبه ۹ فروردین در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، نیمه شرقی سمنان، هرمزگان و کرمان، ارتفاعات آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی است.

کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی بویژه گردنه‌ها کولاک برف و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی به ویژه در مورد کاهش دما از مخاطرات این سامانه بارشی هستند.

در همین راستا سازمان هواشناسی به اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو، به همراه داشتن تجهیزات لازم از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه کرده است.

همچنین سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش گرادیان فشاری و به تبع آن وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک در برخی نقاط کشور طی فردا یکشنبه ۶ فروردین تا چهارشنبه ۹ فروردین هشدار داده است.

منطقه اثر این سامانه طی روز یکشنبه ۶ فروردین در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و شمال فارس، دوشنبه ۷ فروردین در استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، سه‌شنبه ۸ فروردین در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس و بوشهر و چهارشنبه ۹ فروردین در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل و قزوین است.

از این رو در صورت خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل و نیز احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی در مناطق یاد شده وجود دارد.

در همین راستا سازمان هواشناسی نسبت به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، تعطیل و حداقل محدود کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال توصیه کرده است.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

ورود سامانه بارشی جدید با برف و کولاک به پایتخت 

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نسبت به فعالیت سامانه بارشی از ششم تا هشتم فروردین ماه و وقوع برف و کولاک در نیمه شمالی و ارتفاعات شمال غرب استان هشدار داد.

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اعلام کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی هشدار نارنجی بارش برف و باران صادر شده است.

بیشتر بخوانید: آماده‌باش در اصفهان | اطلاعیه مهم هواشناسی استان اصفهان

یزدی مهر افزود: بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی از بعدازظهر فردا یکشنبه، «ششم فروردین ماه 1402» تا روز سه‌شنبه، «هشتم فروردین ماه 1402» برای نیمه شمالی و ارتفاعات شمال غرب استان تهران فعالیت سامانه بارشی مورد انتظار است.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان اینکه بارش باران، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و برای ارتفاعات بالادست بارش برف، کولاک برف و مه و مناطق مستعد بارش تگرگ برای ششم تا هشتم فروردین ماه پیش‌بینی شده است، گفت: به کوهنوردان آماتور و حرفه‌ای توصیه می‌شود از صعود به ارتفاعات خودداری کنند. با توجه به تعطیلات عید و سفرهای نوروزی از همه مردم می‌خواهیم توصیه‌ها و هشدارهای صادره از سوی مدیریت بحران را جدی گرفته و از قرار گرفتن و در نواحی پر خطر پرهیز کنند.

هشدار هواشناسی ایران درباره فعالیت سامانه بارشی جدید

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه در ارتفاعات زاگرس مرکزی، ارتفاعات البرز و ارتفاعات واقع در شمال غرب کشور رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود، از ورود سامانه بارشی از جنوب غرب و غرب به کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز (شنبه، 5 فروردین ماه 1402) در ارتفاعات زاگرس مرکزی، ارتفاعات البرز و ارتفاعات واقع در شمال غرب کشور در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

او ادامه داد: یکشنبه سامانه بارشی از جنوب غرب و غرب وارد کشور شده و در جنوب غرب، غرب، جنوب، شمال غرب، مرکز و به تدریج در ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان های قزوین، البرز و تهران سبب بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات بارش برف می‌شود. در این روز بیشینه بارش در استان ایلام، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس در استان های لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری است.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، دوشنبه سامانه بارشی در کل کشور، جز جنوب شرق فعال خواهد بود و سه‌شنبه نیز در نیمه شرقی کشور، سواحل دریای خزر، جنوب، مرکز، جنوب غرب بارش باران گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات بارش برف و برای شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه های البرز بارش پراکنده انتظار می‌رود.

ضیاییان با بیان اینکه چهارشنبه بارش در نیمه شرقی کشور ادامه دارد و در اواخر وقت این روز سامانه بارشی به تدریج از کشور خارج می‌شود، افزود: از شنبه بعد از ظهر تا یکشنبه به دلیل وزش باد شدید در جنوب غرب کشور خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی دور از انتظار نیست. یکشنبه تا سه شنبه در نواحی شرق، جنوب شرق، مرکز و چهارشنبه مناطق شمال غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید: خبر مهم هواشناسی برای تهرانی‌ها | سامانه بارشی جدید با برف و کولاک به پایتخت رسید

او همچنین این خبر را هم داد که یکشنبه در جنوب غرب، غرب، دوشنبه در شمال غرب و سه شنبه در مرکز و جنوب کشور کاهش نسبی دما رخ می‌دهد و چهارشنبه در سواحل دریای خزر افزایش نسبی دما (۶ تا ۸ درجه) انتظار می‌رود.

به گفته ضیاییان، از بعدازظهر یکشنبه و روز دوشنبه، شمال و مرکز خلیج فارس و سه‌شنبه، نیمه شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز مواج و متلاطم است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۶ فروردین) قسمتی ابری در بعد از ظهر افزایش ابر اواخر وقت رگبار باران و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و روز  دوشنبه (۷ فروردین) نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعت ها رگبار و رعد و برق و وزش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز (۵ فروردین‌) اهواز با دمای ۳۰ درجه سانتیگراد و طی فردا بندرعباس با دمای ۲۹ درجه سانتیگراد گرم ترین و طی امروز (۵ فروردین‌) و فردا (‌۶ فروردین) شهرکرد با دمای یک و ۲ درجه سانتیگراد سردترین مرکز استان کشور است. 

سامانه بارشی جدید به کشور رسید

طبق اعلام سازمان هواشناسی، از فردا (یکشنبه، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود و استان های نیمه غربی شاهد بارش باران خواهند بود.

امروز، شنبه (5 فروردین ماه 1402) با عبور موج های ضعیفی در برخی استان های شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز بارش‌های پراکنده انتظار می‌رود.

از روز یکشنبه سامانه جدید بارشی از غرب کشور وارد می‌شود و  نیمه غربی کشور از جمله استان‌های خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان و لرستان و روز دوشنبه  استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، لرستان، قزوین، البرز و تهران  را در‌بر‌می‌گیرد و بارش باران رخ می‌دهد.

روز دوشنبه با گسترش فعالیت این سامانه بارشی در بیشتر استان‌های کشور شاهد بارندگی هستیم اما با این وجود روند افزایشی دما را برای بیشتر مناطق کشور از روز دوشنبه شاهد هستیم. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 78880

ارسال نظر