فریاد معلمان به آسمان رفت / چرا حقوق فرهنگیان پرداخت نشد؟ ماجرا چه بود؟

تعداد زیادی از فرهنگیان نسبت به عدم واریز حقوق‌شان گلایه کردند و خواستار پیگیری رسانه‌ای شدند؛ این تأخیر به دلیل اختلاف سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش در محاسبه حقوق معلمان است.

فریاد معلمان به آسمان رفت / چرا حقوق فرهنگیان پرداخت نشد؟ ماجرا چه بود؟

تعداد زیادی از فرهنگیان نسبت به عدم واریز حقوق‌شان گلایه کردند و خواستار پیگیری رسانه‌ای شدند؛ این تأخیر به دلیل اختلاف سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش در محاسبه حقوق معلمان است. وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از تأخیر پیش آمده در پرداخت حقوق اسفند ماه معلمان، گفت: با توصیه‌های رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیات دولت، در خصوص پرداخت تفاوت مزایای رتبه‌بندی معلمان طی روزهای آینده، تصمیم‌گیری و اقدام خواهد شد.

 همه مهیای آمدن فصل بهار هستند و بهار آمد ، اما در این میان هنوز حقوق یک میلیون فرهنگی در آموزش و پرورش هنوز پرداخت نشده است. تعداد زیادی از فرهنگیان  نسبت به عدم واریز حقوق‌شان گلایه کردند و خواستار پیگیری رسانه‌ای شدند.

یکی از معلمان استان گیلان که سابقه ۲۳ سال فعالت دارد گفت: همه ادارات حقوق اسفند را زودتر می‌دهند و کارمندان‌شان حتی از مرخصی‌های باقیمانده سال استفاده می‌کنند و چند روز آخر را سر کار نمی‌روند، اما ما تا آخرین روز کاری، سرکار رفتیم و امروز که ۲۹ اسفند است، خبری از پرداخت حقوق‌مان نیست.

وی با بیان اینکه نسبت به رسانه‌ای کردن مطالبات حقوقی‌مان گلایه‌مند هستیم، افزود: واقعیتش این است که خیلی برای فرهنگیان ناامید کننده است که باید برای دریافت حقوق‌شان فریاد بزنند؛ همه ادارات حقوقشان را دریافت کردند، اما فرهنگیان باید در رسانه‌ها منتظر خبر پرداخت حقوقشان باشد.

این معلم همچنین از اطلاع‌رسانی‌های غلط نیز گلایه کرد و ادامه داد: ما از مسؤولان آموزش و پرورش توقع داریم که آن‌ها به ما اطلاع‌رسانی کنند نه اینکه اخبار پرداخت حقوق در کانال‌های مختلف پخش شود و صحت هم نداشته باشد.

خبرگزاری فارس نوشته است که پیگیر این موضوع از طریق وزارت آموزش و پرورش شده است و شنیده‌های موثق حاکی از اختلاف بین سازمان برنامه و بودجه و آموزش و پرورش بر سر پرداخت اعتبارات احکام قطعی رتبه‌بندی معلمان است. احکام اولیه همان رتبه یک است که به همه معلمان مشمول داده شد و احکام قطعی، رتبه‌ای است که بعد از بررسی شاخص‌ها و سنجه‌ها توسط ارزیابان حرفه‌ای و هیأت ممیزی صادر شده است.

یک منبع آگاه در وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: سازمان برنامه و بودجه خواستار لغو احکام قطعی و پرداخت حقوق معلمان است که آموزش و پرورش درخواست داشت این احکام پرداخت شود.

وی با بیان اینکه هنوز از اعتبار ۳۸ هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی باقی مانده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه هنوز مابقی اعتبار رتبه‌بندی را پرداخت نکرده است.

علی احمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه نیز عنوان کرده است که «مشکل قانونی این است که آموزش و پرورش بالاتر از سقف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ درخواست دارد که خزانه نمی‌تواند اقدام کند».گفته شده که حقوق اسفند معلمان امروز با همان احکام اولیه رتبه‌بندی پرداخت می‌شود.

حقوق معلمان با تاخیر فراوان عصر امروز بالاخره واریز شد.

 تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان در حالی نارضایتی زیادی را در پی داشت، اما زمانی این نارضایتی به حداکثر رسید که مبالغ پرداختی به معلمان از رقم‌های پیش‌بینی فاصله معناداری داشت و حتی حقوق ماه اسفند فرهنگیان از ماه بهمن هم کمتر بود.

در برخی از کانال‌های مربوط به معلمان بحث‌های فراوانی دراین‌باره شکل گرفت. در یکی از این کانال‌ها عنوان شد: «قرار بوده معوقات حقوق معلمان را با حقوق اسفند پرداخت کنند، معوقات را نداده‌اند، اما کسورات بازنشستگی، بیمه و مالیات را از آن کم کرده‌اند. این یک تخلف آشکار از قوانین است. یعنی پولی که هنوز نداده‌اند و معلوم هم نیست کی پرداخت شود، الان مالیاتش رو کسر کرده‌اند از حقوق.»

در کانال دیگری نوشته شده است: «سازمان برنامه و بودجه اقدام به پرداخت حقوق‌ها بدون معوقات رتبه‌بندی و ترمیم (برای همکارانی که این ماه ترمیم اعمال شده بود) کرد.

اما کسورات جدید حقوق اسفند را به طور کامل کسر کرد؛ لذا مبلغ حقوق اسفند از حقوق بهمن ماه کمتر شده است. این کسورات در بند‌های صندوق بازنشستگی، بیمه خدمات درمانی و مالیات مستمر که این سه بند بابت اعمال رتبه‌بندی افزایش یافته بودند و کسورات جانبی برخی همکاران در اسفند بوده است.»

ادامه این اعتراضات سبب شد که وزیر آموزش و پرورش به برنامه خبر ۲۱ برود و از معلمان عذرخواهی کند. نوری گفت: به خاطر تاخیر در پرداخت حقوق عذرخواهی می‌کنم. امشب به بانک مرکزی می‌روم تا حقوق معوقه معلمان پرداخت و کامل شود.

همچنین مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با عرض پوزش از همکاران محترم با توجه به خطای نرم‌افزاری متاسفانه پرداخت حقوق اسفندماه با کسوراتی همراه بوده که با همکاری و همگرایی خوب ارکان دولت اعم از سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور، به دنبال جبران آن و پرداخت مابه التفاوت، در ساعات آینده هستیم.

در پی اعمال کسورات بیش از حد مقرری ماه‌های گذشته در فیش حقوقی اسفند ماه، آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور، به دنبال جبران آن و پرداخت حقوق کسر شده در ساعات آینده هستند. ضمن پوزش مجدد از همکاران عزیز مطمئنیم با صبر معلمانه خود، ما را همراهی خواهند کرد.

جلسه‌ای در خصوص اعمال رتبه‌های استحقاقی در اولین روز‌های کاری سال جدید به ریاست معاون اول رئیس جمهور و همکاران سازمان برنامه و بودجه برای رفع اختلاف محاسباتی برگزار و نتیجه اعلام خواهد شد.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 78505

ارسال نظر