روایت دانش‌آموزان مشهدی از ماجرای مسمومیت‌شان: گویا در کلاس چیزی انداخته بودند / از ۴۰۰ دانش‌آموز نصفشان حالشان بد شد /

یکی از دانش‌آموزان مسموم شده می‌گوید: «ما در کلاس بودیم. دیدیم صدای سرفه خیلی زیاد می‌آید. بیرون کلاس را که نگاه کردیم دیدیم ۳ تا دانش‌آموز حالشان بد شده و سرفه می‌کنند. زنگ زدند اورژانس و آن ۳ دانش‌آموز را بردند. کم‌کم بقیه دانش‌آموزان آن کلاس حالشان بد شد و آمدند بیرون. بعد همه کلاس‌ها ریختند بیرون و حال بقیه هم بد می‌شد. نمی‌توانستند نفس بکشند. زنگ زدند آتش‌نشانی. اکسیژن آوردند. یک عالمه بچه همه پخش زمین شدند. حال همه یکهو بد می‌شد، در حالی که چند دقیقه قبل خوب بودند. معلم‌‎‌ها هیچ کارشان نشد. بچه‌های آن کلاس می‌گفتند فقط بوی گاز می‌آمده. مثل اینکه فقط تو یک کلاس چیزی انداخته بودند.

روایت دانش‌آموزان مشهدی از ماجرای مسمومیت‌شان: گویا در کلاس چیزی انداخته بودند / از ۴۰۰ دانش‌آموز نصفشان حالشان بد شد /

 ماجرای مسموم شدن دانش‌آموزان دختر حالا به مشهد رسیده و روز گذشته دانش‌آموزان ۵، ۶ مدرسه را درگیر کرده است.براساس اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۸۰ دانش‌آموز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. اولین مدرسه‌ای که خبر مسموم شدن دانش‌آموزان آن در فضای مجازی پیچید مدرسه صداقت در بولوار رسالت مشهد بود.

 وقتی حوالی ظهر روز گذشته دانش‌آموزان مدرسه نجمه مشهد، بویی را حس کردند، مدیر مدرسه گفت «چیز خاصی نیست. فاضلاب منطقه خراب شده و بو به خاطر آن است» اما وقتی حال بچه‌ها بد شد و اورژانس آمد، همه متوجه شدند که ماجرا چیز دیگری است.

یکی از دانش‌آموزان مسموم شده این مدرسه که کلاس هفتم است، می‌گوید: «ما در کلاس بودیم. دیدیم صدای سرفه خیلی زیاد می‌آید. بیرون کلاس را که نگاه کردیم دیدیم ۳ تا دانش‌آموز حالشان بد شده و سرفه می‌کنند. زنگ زدند اورژانس و آن ۳ دانش‌آموز را بردند. کم‌کم بقیه دانش‌آموزان آن کلاس حالشان بد شد و آمدند بیرون. بعد همه کلاس‌ها ریختند بیرون و حال بقیه هم بد می‌شد. نمی‌توانستند نفس بکشند. زنگ زدند آتش‌نشانی. اکسیژن آوردند. یک عالمه بچه همه پخش زمین شدند. حال همه یکهو بد می‌شد، در حالی که چند دقیقه قبل خوب بودند. معلم‌‎‌ها هیچ کارشان نشد. بچه‌های آن کلاس می‌گفتند فقط بوی گاز می‌آمده. مثل اینکه فقط تو یک کلاس چیزی انداخته بودند.

وقتی آمدیم توی حیاط به معلم‌ها می‌گفتیم برویم خانه اما اجازه نمی‌دادند. یکهویی انقدر حال همه بد شد که اورژانس آمد. بعد در را باز کردند و گفتند هر کس حالش خوب است برود و هر کس حالش بد است بماند.

من سرم گیج می‌رفت. نمی‌توانستم راه بروم. نفس‌تنگی داشتم. همه گریه می‌کردند. یک اوضاعی شده بود. ساعت ۱۰، ۱۰ و نیم بود که این اتفاق افتاد. ما ۴۰۰ نفریم و نصف بچه‌ها حالشان بد شده بود. وقتی به معلم‌ها می‌گفتیم حالمان بد است، معلم‌ها می‌گفتند دارید تلقین می‌کنید و حال شما خوب است».

یکی دیگر از دانش‌آموزان این مدرسه هم می‌گوید: «گاز زدند. اول در کلاس هشتم گاز زدند. سه تا از دانش‌آموزان حالشان بد شد و به حیاط آمدند. مدیر به همه معلم‌ها گفت که دانش‌آموزان به حیاط بیایند. حال بچه‌ها یکی یکی بد می‌شد چند آمبولانس، آتش‌نشانی و پلیس هم آمد. به ما از آن ماسک‌های اکسیژن دادند».

بخش مسمومین اورژانس بیمارستان امام رضای مشهد روز گذشته بسیار شلوغ بود؛ چون تعداد زیادی از ۸۰ دانش‌آموز دختر مسموم شده را به آنجا منتقل کردند.

در محوطه اطراف این بخش مردم و والدین جمع شده‌اند. روی ۵، ۶ ردیف صندلی که در آنجا قرار دارد، برخی از دانش‌آموزان با لباس فرم مدرسه و برخی با لباس بیمارستان نشسته‌اند. روی دست آنها آنژیوکت زده شده و سرم تزریق کرده‌اند. اغلب آب‌میوه یا بطری آب در دست دارند. همچنین در کنار آنها که لباس بیمارستان پوشیده‌اند، یک پلاستیک مشکی که لباس فرم مدرسه در آن قرار داده شده، وجود دارد. در داخل بخش هم دو اتاق با حدود ۱۵ تخت در اختیار دانش‌آموزان مسموم است. سرو صورت برخی از آنها را با آب داخل یک تشت می‌شورند. حال برخی از دانش‌آموزان بد است و حتی نمی‌توانند صحبت کنند. اضطراب از صورتشان می‌بارد.

درهای سالن مدرسه که به حیاط باز می‌شود را بسته بودند و می‌گفتند کسی حق ندارد بیرون برود

یکی از دانش‌آموزان مدرسه نجمه که در بولوار شفای مشهد قرار دارد، در محوطه اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) نشسته است، او درمورد این اتفاق می‌گوید: «اول بچه‌ها گفتند یک بویی از طبقه بالا می‌آید. همه رفتند حیاط. تا یک ربع همه در حیاط بودیم. بعد مدیر گفت چیز خاصی نیست. فاضلاب منطقه خراب شده و بو به خاطر ان است. بعد دوباره همه رفتیم داخل کلاس. بعد پلیس آوردند. بعد زنگ تفریح خورد. وقتی داشتیم از طبقه بالا به پایین می‌رفتیم حال چند نفر از بچه‌ها بد شد و آمبولانس خبر کردند. درهای سالن مدرسه که به حیاط باز می‌شود را بسته بودند و می‌گفتند کسی حق ندارد بیرون برود.

فکر می‌کردم دارم می‌میرم

با توجه به اتفاقاتی که در مدارس افتاده بود، شب قبل مادرم برایم چیزی گذاشته بود و گفته بود اگر چیزی حس کردی، اینها را جلوی بینی‌ات بگیر اما من داشتم نفس عادی می‌کشیدم که یکهویی هوا سنگین شد. فکر می‌کردم دارم می‌میرم. ته دلمان خیلی خالی شده بود و ترسیده بودیم. تجریه خیلی بدی بود.هرکدام‌مان علائم خاصی داشتیم، نفس تنگی در همه بود ولی من حالت تهوع و سرگیجه داشتم. نفسم بند می‌آمد. وقتی سرم گیج رفت، گذاشتنم در آمبولانس. در آمبولانسی که من بودم از مدرسه ما سه نفر بودند. ۱۰ دقیقه در مدرسه حالم خیلی بد بود و حدود ۴۰ دقیقه طول کشید تا رسیدیم بیمارستان.

بیشترین تعداد دانش‌آموزان مسموم شده از مدرسه صداقت و تدین بود که اتوبوس اتوبوس از آنجاها می‌آمدند. خیلی آمار آن مدارس زیاد بود».

پلیس و مدیر باید چنین برخوردی کنند؟

پدر این دانش‌آموز که بسیار هم عصبانی است می‌گوید: « چرا مسئولان نیامدند سرکشی کنند و ببیند که برای این بچه‌ها که اینجا خوابیده‌اند، چه اتفاقی افتاده. اصلا خبر ندارند که دانش‌آموزان را کدام بیمارستان برده‌اند. پلیس آمده مدرسه. بچه‌ها افتادند و پلیس‌ها گفتند خبری نیست. پلیس باید چنین برخوردی کند و بگوید جوسازی می‌کنید؟

باید همه زیر سوال بروند. پلیس، مدیر مدرسه ، رئیس آموزش و پرورش... همه باید جواب بدهند. دری که به حیاط باز می‌شود را بستند. این اتفاق یک اتفاق نادری است که مدیر بگوید بروید داخل کلاس و در را قفل کند این را چه کسی اجازه داده است؟ چرا باید در قفل شود؟ چرا باید بگوید بو از فاضلاب است. چرا این اتفاق برای هیچ کدام از مدیران و معلمان نیفتاده است؟».

تمام مدارس دوربین دارند مگر می‌شود چیزی باشد که متوجه نشوند

مادر یکی از دانش‌آموزان هم می‌گوید: «در مدرسه دختر من هم می گفتند که دارید جوسازی می‌کنید و در را به رویشان باز نمی‌کردند که بروند بیرون. می‌گفتند از نمره انضباطتان کم می کنیم. مدیر مدرسه باید انقدر آگاهی داشته باشد؟ این کار، کار امروز و دیروز نیست. یک ماه است که از قم شروع شده. یعنی نمی توانند پیگیری کنند؟ تمام مدارس دوربین دارند مگر می‌شود چیزی باشد که متوجه نشوند.

دانش‌آموز دیگری که بی حال است، به سختی راه می‌رود و دست‌های پدرش را گرفته است، می‌گوید که نمی‌تواند در مورد این ماجرا صحبت کند. پدرش هم ادامه می‌دهد: بچه خیلی ترسیده است و حالش خوب نیست. مثل اینکه بویی استشمام کردند و همه گیج شدند.

پدر که به شدت از دیر پیدا کردن دخترش ناراحت است، بیان می‌کند: «از صبح گشتیم تا پیدا کردیم که دخترمان کدام بیمارستان است. نه مدیر و نه پلیس پاسخگو نیستند. به بیمارستان‌های هاشمی‌نژاد و امام حسین (ع) رفتیم تا اینکه آمدیم اینجا».

عوارض بعدی گازها چیست؟

مادری هم نگران عوارض بعدی این گازهاست و از مسئولان می‌خواهد که در این زمینه شفاف‌سازی کنند.

یکی از دانش‌آموزان مسموم شده مدرسه بشری که در بولوار فرامرز عباسی مشهد قرار دارد هم در مورد اتفاقی که افتاده می‌گوید: «بعد زنگ تفریح که رفتیم داخل کلاس بوی مواد شوینده‌مانند حس شد. تشنه‌ام شده بود و از کلاس آمدم بیرون که آب بخورم، دیدم بعضی از بچه‌ها آمدند بیرون و حالشان بد بود. سر گیجه داشتند و خیلی سرفه می‌کردند. به اورژانس زنگ زدند. اورژانس که آمد گفتند چیزی نیست و بچه‌ها فقط کمی ترسیدند.

یکی از بچه‌ها حالش خیلی بد شد، او را بردند داخل اورژانس و اکسیژن زدند. نمی‌گذاشتند به مادرهایمان زنگ بزنیم. در مدرسه را بستند، ولی ما زنگ زدیم مادرها و در را باز کردند. سه تا امبولانس کامل پر شد و از مدرسه خارج شد و گفتند آنها را می‌برند بیمارستان رضوی. من هم پدرم آمد دنبالم و آمدیم اینجا.خیلی از بچه‌ها حالشان بد شد. فک کنم فقط ۱۲ نفر داخل یک آمبولانس بودند».

پزشکان اورژانس هر چند دقیقه به دانش‌آموزانی که در محوطه نشسته‌اند سر می‌زنند و حالشان را می‌پرسند. اگر کسی مشکل خاصی نداشته باشد مرخص می‌شود. توصیه پزشک به بچه‌ها این است که مایعات زیادی بنوشند و زیاد دست‌شویی بروند. صدای یکی از مسئولان اورژانس را می‌شنوم که به همکارش می‌گوید چرا بعضی از بچه ها هنوز لباس فرم دارند و با همان لباس ترخیص می‌شوند. او می‌گوید آنها نباید با آن لباسها باشند و باید با لباس بیمارستان به خانه بروند.

اگر دانش‌آموزی فوت کند چه کسی پاسخگو است؟

پدری هم می‌گوید: دم در کدام مدرسه یک سرباز گذاشتند که مراقب باشد؟ اگر بچه‌ای فوت کند چه کسی پاسخگو است؟

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76118

ارسال نظر