تصویب ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای رد دیون سازمان تامین اجتماعی | رد افزایش سن بازنشستگی در کمیسیون تلفیق جبران شود

یک عده می‌گویند منابع پرداخت بدهی دولت از محل فروش شرکت‌های دولتی به صورت پول نقد پرداخت می‌شود اما عده دیگری می‌گویند که شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ به همان شکل واگذار می‌شوند.

تصویب ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای رد دیون سازمان تامین اجتماعی | رد افزایش سن بازنشستگی در کمیسیون تلفیق جبران شود

علیرضا حیدری کارشناس رفاه و تامین اجتماعی، با اشاره به کمک ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق‌های بازنشستگی منهای سازمان تامین اجتماعی، گفت: «کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی با پول نقد انجام می‌شود؛ چراکه صندوق بازنشستگی کشوری ۳۰ هزار میلیارد تومان مطالبات از دولت دارد؛ در شرایطی که باید تعهدات خود را با پول نقد پرداخت کند.»

بیشتر بخوانید: خبر جدید درباره همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۱ | ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرایی شود

وی افزود: «صندوق‌های دیگر هم چنین وضعیتی را دارند اما وضعیت سازمان تامین اجتماعی در بودجه طوری نیست که بتواند از کمک دولت بهره گیرد. در شرایطی که این صندوق‌ها ردیف اعتباری دارند سازمان تامین اجتماعی با تبصره از محل رد دیون دولت از واگذاری سهام شرکت‌ها، پول نقد، اسناد خزانه و... بهره‌مند می‌شود. به همین دلیل سازمان قانونا از شرایط سایر صندوق‌ها متمایز شده است.»

بیشتر بخوانید: مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۱ | حداقل حقوق بازنشستگان چقدر شد؟

حیدری با بیان اینکه  از آنجا که سازمان تامین اجتماعی ردیف اعتباری ندارد، ذاتا باید از محل تبصره طلب خود را دریافت کند، گفت: «به همین دلیل، کمیسیون تلفیق بودجه، برخلاف لایحه ارسالی دولت به مجلس برای بودجه سال ۱۴۰۱، ۹۰ هزار میلیارد تومان را در قالب تبصره برای سازمان در نظر گرفته است؛ البته باید اُمیدوار بود که این سهم در صحن علنی مجلس کم نشود یا شریک برای آن درست نشود.»

این کارشناس رفاه و تامین اجتماعی، افزود: «با توجه به اینکه به نظر می‌رسد تعهدات سایر صندوق‌ها از محل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کمک دولت، تامین شود، بعید است که در صحن علنی مجلس این مقدار را کم کنند؛ البته این صرفا یک احتمال است و هیچ چیز قطعی نیست؛ حتی نمی‌توان احتمال افزایش ۳۰ هزار میلیارد تومانی میزان رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی را در سال ۱۴۰۱ رد کرد.»

وی تصریح کرد: «در نتیجه، با اینکه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱، ۹۰ هزار میلیارد تومان را برای رد دیون سازمان تامین اجتماعی مصوب کرده است اما نمی‌توان احتمال افزایش ۳۰ هزار میلیارد تومانی آن در صحن علنی مجلس را مردود دانست. این احتمال وجود دارد که نمایندگان در صحن علنی درخواست افزایش این میزان را ارائه کنند؛ البته در نحوه پرداخت این میزان رد دیون هم بحث وجود دارد؛ چراکه یک عده می‌گویند منابع پرداخت بدهی دولت از محل فروش شرکت‌های دولتی به صورت پول نقد پرداخت می‌شود اما عده دیگری می‌گویند که شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ به همان شکل واگذار می‌شوند.»

حیدری با بیان اینکه در مورد ۳۰ هزار میلیارد تومان رد دیون سال ۹۹ شاهد واگذاری با سهام شرکت‌ها بودیم، گفت: «در مورد ۸۹ هزار میلیارد تومان سال جاری هم که فعلا هیچ سهم یا پولی نقدی به سازمان واگذار نشده است. در مورد ۳۰ هزار میلیارد تومان سال ۹۹ شاهد بودیم که مجلس سهم سازمان تامین اجتماعی را بر مبنای سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان به این میزان کاهش داد و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان آن را به صندوق‌‌های لشکری و کشوری واگذار کرد. در مورد این ۹۰ هزار میلیارد تومان هم فعلا همه چیز بر روی کاغذ متعلق به سازمان است و باید دید که در مرحله نهایی چه اتفاقی میفتد و چگونه به سازمان پرداخت می‌شود.»

جبران رد افزایش سن بازنشستگی

این کارشناس رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به رد افزایش ۲ ساله‌ی سن بازنشستگی و تثبیت ۲ سال به عنوان سنوات مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی که در لایحه ارسالی دولت برای بودجه ۱۴۰۱، به ۳ سال افزایش یافته بود، گفت: «از آنجا که کمیسیون تلفیق با این تغییرات مخالفت کرد، باید رد دیون سازمان در بودجه پیش‌بینی شود. تا پیش از این استدلال آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه این بود که می‌خواهیم با افزایش سن بازنشستگی و سنوات مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی، از صندوق‌ها حمایت کنیم. در نتیجه حالا که مجلس پیشنهاد دولت را رد کرده است، باید به طریقی هزینه‌های آن را از محل مطالبات سازمان جبران کنند.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 7609

ارسال نظر