خطر! به بازار ارز نزدیک نشوید!

رئیس کانون صرافان اعلام کرد: با توجه به ادامه‌دار بودن کاهش قیمت ارز در بازار طی روزهای آتی، به مردم توصیه می‌شود برای جلوگیری از ضررهای سنگین، فعلا به این بازار وارد نشوند.

خطر! به بازار ارز نزدیک نشوید!

در آخرین روز فعالیت بسیاری از بازارهای اقتصادی در هفته جاری (پنج‌شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱)، قیمت‌ها در بازار دلار و طلا نزولی شدند و کار تا جایی پیش رفت که رییس کانون صرافان گفته مردم فعلا به این بازار وارد نشوند.

پس از آنکه در روزهای قبل، قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز روندی افزایشی به خود گرفت، از اواسط هفته جاری، بانک مرکزی توانست بازار را مدیریت کند و امروز نیز روند کاهشی قیمت‌ها ادامه پیدا کرد.

ریزش روز: قیمت دلار

با کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار امروز، رییس کانون صرافان به مردم هشدار داد. رئیس کانون صرافان اعلام کرد: با توجه به ادامه‌دار بودن کاهش قیمت ارز در بازار طی روزهای آتی، به مردم توصیه می‌شود برای جلوگیری از ضررهای سنگین، فعلا به این بازار وارد نشوند.

مدیریت بازار از سوی بانک مرکزی نیز همچنان ادامه دارد. مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا از عرضه ارز در مرکز مبادله دو برابر تقاضا و معاملات انجام شده خبر داد و گفت: تا شب گذشته ۱۲۸۳ مسافر معادل ۶۳۸ هزار یورو ارز از طریق این مرکز دریافت کرده‌اند.

در بازار طلا نیز قیمت‌ها ریزشی بودند. به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم افزایش بالغ بر ۲۰ دلاری اونس جهانی طلا، به دنبال سیاست بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز و ایجاد ثبات بر روی آن، روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که از روز دوشنبه آغاز شده است، همچنان ادامه دارد؛ به گونه‌ای که ۲.۵ میلیون تومان از بهای سکه کاسته شد.

توقف روز: بازار بورس

بازار بورس که در روزهای گذشته، صعودی قابل توجه را ثبت کرده بود، امروز سرانجام متوقف شد. شاخص کل بورس امروز با ۱۶ هزار و ۳۵۰ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۸۲۱ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۹۲۴ واحد کاهش در رقم ۵۳۷ هزار و ۸۷۰ واحد ایستاد.

در گفت‌و‌گویی با رییس سازمان بورس، به تحولات اخیر شاخص پرداخته‌ایم مجید عشقی، با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده است که بازار سرمایه معمولا با یک فاصله‌ای به برخی متغیرهای بنیادی واکنش نشان می‌دهد، درمورد دلیل صعود بازار سرمایه در روزهای اخیر توضیح داد: افزایش نرخ ارز که باعث افزایش فروش صادراتی شرکت‌ها و درامدهای ناشی از صادرات شرکت‌ها شده است، با یک فاصله‌ای در بازار سرمایه اثر گذاشته و صعود این روزهای بازار طبیعی است. ضمن اینکه در سال‌های گذشته ارزش سهام شرکت‌ها به دلایل مختلف و علی‌رغم اینکه درآمدها و طرح‌های توسعه شرکت‌ها مطلوب بوده رشد چندانی نداشته است.

امروز همچنین بانک مرکزی، آخرین وضعیت تورم را اعلام کرد. طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ ۱۴۰۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به ۴۳.۶ درصد رسید.

در نیمه راه روز: خودروهای وارداتی

وزارت صمت امروز آخرین وضعیت ثبت نام‌های انجام شده برای خودروهای وارداتی را اعلام کرده است. مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به نقاط مبهم طرح فروش خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵١ هزار متقاضی در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده‌اند و تا ساعت ١٨ فردا (پنجشنبه ١١ اسفند ماه) ادامه خواهد داشت، همچنین تا این لحظه تصمیمی برای تمدید مهلت ثبت‌نام گرفته نشده است. تاکنون ۳۳ درخواست از ۳۳ شرکت برای واردات به وزارت صمت ارائه شده که بسیاری از آن‌ها برای بیش از یک برند خودرو، را درخواست کرده‌اند. بالغ بر ۲۰ شرکت توانسته‌اند فرآیندها را طی کرده و مجوزها را اخذ کنند و از این تعداد تاکنون ۱۰ شرکت توانسته‌اند ثبت سفارش را انجام دهند؛ ممکن است این تعداد تا پیش از آغاز سال جدید به ۱۵ شرکت هم افزایش پیدا کند. تا به امروز ۹۵ هزار درخواست ثبت سفارش صورت گرفته، ۵۰۰۰ درخواست دیگر ارائه شده که چنانچه تایید شوند، ۱۰۰ هزار ثبت سفارش به وزارت صمت واصل شده است.

وزارت صمت امروز پاسخ یک نماینده مجلس را نیز داد. وزارت صمت اعلام کرد که یکی از نمایندگان مجلس، بر مبنای اطلاعات نادرست در خصوص واردات خودرو، از وزارت صمت انتقاد کرده که در همین زمینه این وزارت‌خانه به شفاف سازی در این زمینه پرداخت.

همچنین عرضه بدون قرعه کشی خودروهای داخلی نیز کلید خواهد خورد. سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه همان طور که وعده شده بود تا پایان امسال قرعه‌کشی خودروها به اتمام خواهد رسید؛ از عرضه بالغ بر ۵٠٠ هزار خودرو داخلی در هفته آینده در بزرگترین طرح فروش خودروهای داخلی خارج از فرآیند قرعه‌کشی خبر داد.

معاف‌های مالیاتی روز: کارمندان

رییس سازمان امور مالیاتی از یک تخفیف به کارمندان خبر داده است. رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به افزایش سقف معافیت مالیاتی کارمندان به ۱۰ میلیون تومان گفت: این موضوع باعث می‌شود ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را از دست بدهیم.

در گزارشی به آخرین وضعیت مالیات خانه‌های لوکس پرداخته‌ایم. مالیات خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس در دومین سال از تصویب قانون با اهتمام دستگاه‌های مربوطه و ایجاد زیرساخت‌های لازم به تدریج دارد عملیاتی می‌شود و به گفته مسئولان تا کنون ۵۷۰۰ میلیارد تومان از این محل به صندوق ملی مسکن تزریق شده است؛ در حالی که نیمه اول امسال این رقم فقط ۳۴ میلیارد تومان بود.

سفرهای نورزی نیز امروز بی خبر نبودند. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه بازرسی مستمر فنی و ایمنی از شناورهای مسافری و تفریحی در بنادر و پایانه‌های مسافری کشور در دستورکار قرار دارد، گفت: بازرسی‌های متمرکز از سه نوع شناور تفریحی، ‌ مسافری و لندینگ کرافت، در نوروز ۱۴۰۲ مدنظر قرار خواهد گرفت.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 75367

ارسال نظر