دو میلیون هکتار از تالاب های ایران به منشاء گرد و غبار تبدیل شد!

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اجرای طرحی نو برای حفاظت از منابع آبی، گفت: در حال حاضر دو میلیون هکتار از تالاب‌های ایران به منشاء گرد و غبار تبدیل شده؛ بنابراین باید به دور از تعصب دستگاهی مشکل آب کشور را برطرف کنیم.

دو میلیون هکتار از تالاب های ایران به منشاء گرد و غبار تبدیل شد!

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اجرای طرحی نو برای حفاظت از منابع آبی، گفت: در حال حاضر دو میلیون هکتار از تالاب‌های ایران به منشاء گرد و غبار تبدیل شده؛ بنابراین باید به دور از تعصب دستگاهی مشکل آب کشور را برطرف کنیم.

علی سلاجقه، امروز سه شنبه دوم اسفند با ارتباط آنلاین در اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب به میزبانی دانشگاه بیرجند، اظهار کرد: قنات یکی از مترقی‌ترین روش‌های برداشت آب و سدهای مخزنی یکی از بزرگ‌ترین مقیاس‌های ذخیره آب است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه آب یکی از اجزای اصلی محیط زیست بوده که در آموزه‌های دینی اهمیت بسیاری دارد و دانش بومی کشور ما سرشار از تجارب خلاقانه در این باره است، افزود: هر سال بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب از منابع سطحی آب برداشت می‌شود و ۲.۳ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: زمانی که به آب به عنوان یک مسئله انتزاعی نگاه شود نتیجه آن همان امری است که امروز در کشور مشاهده می‌کنیم؛ در گذشته ایران جزو کشورهای پیش رو در زمینه مهندسی آب بوده و باید با شناسایی انواع آب و همه ظرفیت‌های این حوزه، به تأمین حق آبه محیط زیست از جمله تالاب‌ها توجه کافی داشته باشیم.

سلاجقه ادامه داد: باید مدیریت منابع آب کشور به خرد جمعی انجام شود تا دلسوزانه در این خصوص برنامه‌ریزی شود و از آن جایی که آب یکی از ارکان محیط زیست است باید نگاه و شیوه استفاده از آن تغییر کند.

وی تصریح کرد: در حوزه مدیریت منابع کشور باید خرد جمعی اتفاق بیفتد چراکه این روزمرگی در تراز مدیریت منابع آب کشور نیست و همه متخصصان و کارشناسان در این حوزه باید دلسوزانه برای کشور برنامه داشته باشند.

سلاجقه بیان کرد: ایران در تمامی مناطق حتی ایران مرکزی که تمدن خیز بوده است با حداقل آب، تمدن‌های بزرگی را به جامعه بشری تحویل داده و توانسته با این شرایط کنار بیاید و هارمونی مناسب برای حفظ و همیاری با طبیعت ایجاد کند.

وی افزود: اکنون که در میانه شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی قرار گرفته‌ایم، باید هرچه سریع‌تر طرحی نو اجرا کنیم.

ابوالفضل اکبرپور، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند نیز در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: محدودیت منابع آبی کشور از نظر کمی و کیفی، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، نبود مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود، نگرانی‌ها از خشکسالی و شدت گرفتن بحران آب به‌خصوص در مناطق خشک را افزایش داده است.

وی با اشاره به کمبود بارش‌ها، رشد جمعیت و افزایش برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی، تصریح کرد: مصرف ذخایر آب استراتژیک تجدیدناپذیر نیز به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده است.

دبیر اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب با بیان اینکه اولین دوره همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب، آبان سال ۱۳۹۷ برگزار و ۱۸۵ مقاله پذیرفته شد، ادامه داد: برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از شدت گرفتن بحران آب باید همزیستی با کم‌آبی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروز اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب با همکاری مشترک دانشگاه‌هایی از آلمان و قطر در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد که تا فردا ادامه دارد، اظهار کرد: اکنون باید از برنامه‌ها و راهکارهای مبتنی بر سازگاری با کم‌آبی استفاده و تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

اکبرپور یادآور شد: در خلال این همایش نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی برگزار و نمایشگاه صنعت آب با حضور تولیدکنندگان و فعالان افتتاح خواهد شد.

گفتنی است؛ اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب با حضور جمعی از متخصصان و پژوهشگران، امروز در دانشگاه بیرجند آغاز شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 73798

ارسال نظر