اظهارات جنجالی پدر زلزله‌شناسی درباره زلزله 7 ریشتری تهران

صحبت‌های فوق جنجالی و بحث برانگیز تنها پروفسور زلزله شناسی در ایران در پخش زنده که تکرار آن هیچ‌کجا پخش نشد!

اظهارات جنجالی پدر زلزله‌شناسی درباره زلزله 7 ریشتری تهران

صحبت‌های فوق جنجالی و بحث برانگیز تنها پروفسور زلزله شناسی در ایران در یک پخش زنده با موضوع خسارات احتمالی زلزله ۷ ریشتری در تهران جنجال های زیادی را به پا کرده است.این سخنان هیچ وقت دوباره پخش نشد .

پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از جمله کسانی است که از مدت‌ها پیش نسبت به وقوع زلزله در تهران هشدار داده و حتی درباره دامنه خسارات آن برآوردهایی داشته است.او چند سال پیش در یک مصاحبه گفت  با خبرنگار «آناتولی» ترکیه ضمن تشریح وضعیت گسل‌های ایران تصریح کرد که تهران، استعداد زلزله 7.5 تا 8 ریشتر را دارد و دامنه تخریب آن بسیار وسیع خواهد بود.

وی در تشریح وضعیت گسل‌های ایران گفت: در ایران سلسله جبال زاگرس را داریم که از تنگه هرمز تا منطقه سیستان و بلوچستان و مرز ترکیه کشیده می‌شود و این منطقه استعداد زلزله تا 7.5 ریشتر را دارد و شاخه زلزله‌خیزی دیگری داریم که از مشهد شروع شده و به تهران، دریای شمال و منطقه آذربایجان شرقی و غربی وصل می‌شود و در واقع زلزله‌خیزی ترکیه از شرق به غرب تقریبا به صورت افقی دنباله زلزله‌خیزی ایران است.

- استعداد زلزله‌خیزی ایران به مراتب بیشتر از ترکیه است

عکاشه در عین حال تاکید کرد که استعداد زلزله‌خیزی ایران به مراتب بیشتر از ترکیه است.

وی در ادامه به زلزله‌های تاریخی در ایران اشاره و تاکید کرد: مروری کوتاه نشان می‌دهد که زلزله‌های تاریخی در ایران بسیار زیاد بوده که دامنه تخریب بالایی نیز داشته‌اند و اساسا ایران استعداد زلزله تا 7.5 ریشتر را دارد، البته در این رابطه استثنا هم وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به زمین‌لرزه‌ 7.8 ریشتری روز 25 شهریور سال 1357 شمسی در شهر طبس ایران که این شهر و روستاهای مجاور آن را ویران کرد، آن را قدرتمندترین زلزله‌ای دانست که تا به امروز در تاریخ ایران ثبت شده و یک «استثنا» بوده است.

- مردم ایران همیشه باید برای زلزله آماده باشند

عکاشه همچنین به شاخه دیگر زلزله‌خیزی ایران در شرق این کشور اشاره و تصریح کرد: زلزله‌خیزی شرق ایران شمالی جنوبی است و از جمله مناطق شمال شرق بسیار زلزله‌خیز هستند و زلزله‌های تاریخی زیادی با دامنه تخریب بالا در این مناطق ثبت شده که همین مساله ضرورت ایجاب می‌کند که همواره برای زلزله آماده باشیم. بویژه در تهران باید آمادگی‌ها در سطح بالایی باشد.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران در خصوص وضعیت گسل‌های تهران گفت: از شرق تا غرب تهران حدود 40 کیلومتر و شمال و جنوب تهران حدود 15 کیلومتر است که در آنها صدها گسل وجود دارد و ضروری است که بدانیم گسل‌های تهران تقریبا گسل‌های شرقی و غربی هستند که به موازات کوه‌های البرز مرکزی واقع شده‌اند و مناطق شمال و جنوب تهران به شدت زلزله‌خیز بوده و این موضوع نگرانی‌ها را از حیث دامنه تخریب آن عمیق‌تر می‌کند.

پروفسور عکاشه در ادامه مناطق 1، 2 و 3 تهران را از جمله مناطق این شهر برشمرد که با فعال شدن احتمالی گسل‌های شمال پایتخت بیشترین آسیب را از وقوع این بلای طبیعی خواهند دید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 71345

ارسال نظر