فوت سالانه ۳ هزار کودک و نوجوان در تصادفات رانندگی کشور

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: براساس قانون، اگر کسی بدون مجوز وارد طرح ترافیک شود، باید عوارض را به خود شهرداری‌ها پرداخت کند و دلیلی برای اعمال جریمه رانندگی بیشتر برای آن شخص وجود ندارد.

فوت سالانه ۳ هزار کودک و نوجوان در تصادفات رانندگی کشور

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: براساس قانون، اگر کسی بدون مجوز وارد طرح ترافیک شود، باید عوارض را به خود شهرداری‌ها پرداخت کند و دلیلی برای اعمال جریمه رانندگی بیشتر برای آن شخص وجود ندارد.

سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور فراجا در حاشیه هفتمین رزمایش آمادگی و تقویت توان و تحرک پلیس راهور کشور، افتتاح مرکز پاسخگویی تلفنی پلیس راهور فراجا و راه‌اندازی موزه پلیس راهور در ستاد فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در جمع خبرنگاران گفت: سالانه ۱.۵ میلیون نفر در سطح جهان بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و در کشور ما نیز سالانه حدود ۱۷ هزار جان‌باخته و ۳۰۰ هزار مجروح در سوانح ترافیکی داریم.

وی افزود: متاسفانه بخشی از جان‌باختگان حوادث ترافیکی در کشور کودکان و نوجوانان هستند و ۱۸ درصد فوتی‌های تصادفات ما مربوط به سنین ۱۸ سال به پایین است. در همین راستا پلیس راهور پویش ۱۸-۱۸ را در دستور کار قرار داده است تا با کمک رسانه‌ها اقدامات لازم برای کاهش آمار فوت کودکان و نوجوانان در تصادفات رانندگی را به عموم شهروندان یادآوری کند. 

رئیس پلیس راهور کشور ادامه داد: در ایران سالانه حدود ۳ هزار نفر از کودکان و نوجوانان بدون این که هیچ نقش و تقصیری داشته باشند، در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، علت اصلی این اتفاق نیز سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و استفاده نکردن از کمربند ایمنی در صندلی‌های جلو و عقب خودرو است. بنابراین به همه مردم توصیه می‌کنیم که در هنگام رانندگی بخصوص در جاده‌ها حواس خود را به کودکان و نوجوانان بیشتر جمع کنند. 

وی با اشاره به تکالیف قانونی پلیس راهور در برنامه ششم توسعه گفت: ما براساس برنامه ششم توسعه کشور وظیفه داشتیم که آمار تصادفات جاده‌ای را ۳۱ درصد کاهش دهیم که خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ به این آمار دست یافتیم، اما تاکید رئیس‌جمهور محترم و فرمانده کل فراجا این است که در سه سال آینده در برنامه هفتم توسعه بتوانیم حداقل ۵۰ درصد دیگر آمار تصادفات را کاهش دهیم. 

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تاکید کرد: ما تمام تلاش خودمان را برای کاهش آمار تصادفات انجام می‌دهیم، اما باید توجه داشت که ۳۲ دستگاه در این زمینه نقش دارند و هشت دستگاه نقش اصلی را ایفا می‌کنند و از همه مهمتر، خود رانندگان، سرنشینان و عابران پیاده باید کمک کنند که بتوانیم به هدف کاهش ۵۰ درصدی آمار تصادفات دست پیدا کنیم. 

هادیان‌فر در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت اعمال جریمه یا دریافت عوارض در صورت ورود به محدوده طرح ترافیک تهران توضیح داد: در سال‌های گذشته شکایتی در این زمینه در دیوان عدالت اداری مطرح شده بود، در آن زمان ما تاکید داشتیم که مردم یا باید عوارض پرداخت کنند یا جریمه و نباید هر دو مبلغ را بپردازند. در این میان با توجه به این که شهرداری‌ها به دنبال درآمدزایی بودند، رایزنی کردند تا دریافت عوارض قانونی شود و اکنون نیز اگر کسی بدون مجوز وارد طرح ترافیک شود، باید عوارض را به خود شهرداری‌ها پرداخت کند و دلیلی برای اعمال جریمه رانندگی بیشتر برای آن شخص وجود ندارد. 

وی در پایان تصریح کرد: اگر در آینده در موضوع عوارض طرح ترافیک تجدید نظر صورت بگیرد یا هزینه‌ها را کاهش دهند یا میزان صدور مجوزها را کاهش دهند، ما می‌توانیم اعمال جریمه را انجام دهیم. البته در حال حاضر، ورود به محدوده زوج و فرد طبق قانون مجلس در شرایط آلودگی هوا دارای جریمه ۱۰۹ هزار تومان است. تغییر این رقم نیز منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی یا هیات وزیران است. 

 

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 70848

ارسال نظر