هشدار سراسری در ایران برای امشب و فردا

سامانه بارشی پس از ورود به کشور بسیاری از استان‌ها را فرا گرفته است و پیش‌بینی می‌شود فعالیت آن امشب و فردا (۱۰ و ۱۱ بهمن ماه) به اوج خود برسد.

هشدار سراسری در ایران برای امشب و فردا

سامانه بارشی پس از ورود به کشور بسیاری از استان‌ها را فرا گرفته است و پیش‌بینی می‌شود فعالیت آن امشب و فردا (۱۰ و ۱۱ بهمن ماه) به اوج خود برسد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی شدت بارش‌ها به ترتیب در استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، ایلام، کرمانشاه، شمال فارس، همدان، مرکزی، زنجان، البرز و تهران «بیشتر» پیش‌بینی می‌شود.

پدیده‌ها و مخاطرات جوی مورد انتظار از این سامانه شامل بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در ارتفاعات و دامنه‌ها پدیده بهمن و کولاک برف می‌شود.

گزارش‌های ایستگاه‌های هواشناسی نشان می دهد که شدت بارش برف امروز (۱۰ بهمن ماه) در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران، لرستان و چهارمحال و بختیاری «سنگین یا نیمه سنگین» بوده است.

شرایط پیش رو ضرورت آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها و انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی را دو چندان می‌کند. تاکید می‌شود تا بهبود شرایط جوی از سفرهای خارج از شهر، فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو در مناطق درگیر اجتناب شود.

هشدار! کولاک و سیل در راه ۲۲ استان کشور است

سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و جاری شدن رواناب براثر بارش برف و باران در ۲۲ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تقویت سامانه بارشی، بارش باران و برف، رخداد مه، کاهش دید، در مناطق جنوبی رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی پدیده بهمن و کولاک برف خبر داد.

این وضعیت جوی در روز دوشنبه (۱۰ بهمن) در کرمانشاه، ایلام، لرستان، غرب کردستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی کهگیلویه و بویراحمد و شمال و شرق خوزستان، روز سه‌شنبه (۱۱ بهمن) در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، البرز، تهران، غرب و جنوب اصفهان، شمال فارس، ارتفاعات غربی استان‌های مازندران و سمنان و روز چهارشنبه (۱۲ بهمن) در شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و شمال خراسان رضوی مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش اثرات مخرب ناشی از این شرایط جوی پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، نمک پاشی معابر و مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

وضعیت قرمز و آماده‌باش در پایتخت | سیل در راه است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران، با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، از آماده‌باش امدادگران در پی احتمال سیل در تهران خبر داد.

شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی در امروز و روز‌های بعد، گفت: با توجه به هشدار هواشناسی، احتمال سیل در تهران وجود دارد که در این راستا، امدادگران این استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

او ادامه داد: احتمال بارش باد، وزش باد شدید، کولاک، آبگرفتگی معابر، افت فشار گاز و قطعی برق در روز دوشنبه (۱۰ بهمن) کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، روز سه‌شنبه (۱۱ بهمن) در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، البرز، تهران، غرب و جنوب اصفهان، شمال فارس، ارتفاعات غربی استان‌های مازندران و سمنان و روز چهارشنبه (۱۲ بهمن) در شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و شمال خراسان رضوی مورد انتظار است.

فتحی هشدار داد: از شهروندان درخواست داریم تا برای کاهش اثرات مخرب، در صورت امکان، سفر نکنند. در صورت تردد، تجهیزات کافی به همراه داشته باشند و کوهنوردان بهتر است که در فضای جوی نامساعد، از حضور در ارتفاعات خودداری کنند.

هشدار شرکت آب منطقه‌ای تهران: راقب سیلاب‌های احتمالی باشید

شرکت آب منطقه‌ای تهران نسبت به بارش باران و برف و سیلابی شدن رودخانه‌های استان طی روزهای پیش‌رو هشدار داد و اعلام کرد که تردد و اسکان موقت در اطراف رودخانه‌ها ممنوع و شهروندان باید مراقب باشند.

با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور و براساس هشدار نارنجی رنگ این سازمان مبنـی بر نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از بعدازظهر روز یکشنبه (۹ بهمن ماه) لغایت چهارشنبه (۱۲ بهمن ماه) در استان‌های تهران و البرز، بارش باران و برف، رخداد مه، کولاک برف و پدیده بهمن پیش بینی شده که احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب در رودخانه ها و مسیل‌ها وجود خواهد داشت.

شرکت آب منطقه‌ای تهران، در کنار سایر ارگان‌های مرتبط برای مهار ‌سیلاب در حالت آماده باش بوده و رصد و پایش رودخانه‌های ‌استان تهران توسط اکیپ‌های گشت و بازرسی امورهای منابع آب تابعه و اطلاع رسانی‌های مکرر این ‌شرکت به منظور آگاه سازی مردم از شرایط جوی و احتمال وقوع سیلاب، انجام شده است.

هشدار احتمال وقوع ‌سیلاب کاملا جدی است و شهروندان باید توجه داشته باشند که هرگونه تردد و اتراق در حاشیه ‌رودخانه و مسیل‌ها خطر آفرین و حتی مرگبار است. توقف و نصب نکردن چادرهای مسافرتی در اطراف و بستر رودخانه‌ها حتی رودخانه‌ها و مسیل‌های خشک، عبور نکردن از عرض جریان‌های سیلابی و نیز مراقبت در کنار جریان سیلاب برای مشاهده یا تصویربرداری و توجه جدی به هشدارهای دستگاه‌های اجرایی مربوطه، رسانه‌ها و مسئولان و مأموران در هنگام وقوع سیل، باید مورد توجه جدی شهروندان قرار بگیرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 69657

ارسال نظر