نحوه گزینش معلمان مدارس غیردولتی در آموزش و پرورش اعلام شد

گزینش معلمان مدارس غیردولتی با صلاحیت‌های عمومی که مدنظر آموزش و پرورش است، انجام خواهد شد.

نحوه گزینش معلمان مدارس غیردولتی در آموزش و پرورش اعلام شد

در راستای توسعه مهارت‌های معلمان مدارس غیردولتی، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان مدارس غیردولتی با دانشگاه فرهنگیان برای آموزش ۱۷۰ هزار معلم مدارس غیردولتی منعقد شد.

آیین انعقاد تفاهم‎نامه بین سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و دانشگاه فرهنگیان در راستای کمک به تحقق اهداف دولت مردمی و اجرای سند تحول بنیادین و سیاست‌های آموزش و پرورش مبنی بر تحقق عدالت آموزشی و همچنین ماده ۲۷ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مبنی بر ارتقای سطح دانش معلمان و مربیان و سایر کارکنان مدارس و مراکز غیردولتی با اولویت مناطق محروم و ارتقای کیفی آموزش‌های مدارس و مراکز غیردولتی، آموزش‌های راه دور و امور شوراها برگزار شد.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس، مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اعلام کرد: برنامه‌ریزی شده است تا در سال‌های آینده، مدارس غیردولتی به سمت مدارس هیأت امنایی با نگاه مشارکت‌های چند وجهی حرکت کند.

او با اشاره به لزوم افزایش صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی معلمان مدارس و مراکز غیردولتی، گفت: مأموریت آموزش و پرورش، تربیت انسان و انسان‌سازی است که این فعالیت تضمین آینده کشور است و بنابر تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، برای یک کشور، یک تمدن، یک ملت، مهم‌تر از همه سرمایه‌ها، سرمایه انسانی است.

محمودزاده با بیان این که سرمایه انسانی در مجموعه آموزش و پرورش، در نهاد تعلیم و تربیت و در مدرسه تربیت می‌شود، افزود: هر نوع برنامه‌ریزی برای پیشرفت کشور در وابسته به برنامه‌ریزی دقیق و درست در آموزش و پرورش و نگاه صحیح به تعلیم و تربیت است که این موضوع باید با توجه خاص به معلمان به عنوان عنصر اصلی نظام تعلیم و تربیت صورت بگیرد که این موضوع بارها از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مورد تأکید قرار گرفته است.

او با تأکید بر این که همه برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش، برای تحقق این هدف باید بسیج شود تا معلم در کلاس درس، حضور ثمربخش داشته باشد، ادامه داد: در همه اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت بر اهمیت این موضوع اشاره شده است و از ۲۳ هدف عملیاتی در سند تحول بنیادین، ۴ هدف عملیاتی مربوط به نیروی انسانی و معلم است؛ همچنین از ۱۳۱ راهکار در سند تحول بنیادین، ۲۵ راهکار مربوط به موضوع نیروی انسانی و معلم در آموزش و پرورش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در سال‌های آینده تمام نیروی انسانی آموزش و پرورش از سوی دانشگاه فرهنگیان جذب شود، افزود: قرارگاه‌های اجرایی سازی سند تحول بنیادین با اسقرار دولت سیزدهم ایجاد شده است و امیدواریم با وجود این قرارگاه به مؤلفه اصلی سند تحول که همان معلم است توجه بیشتری شود و به اهداف سند تحول مانند آموزش، بهسازی، تربیت، نگهداشت و رفاه معلمان پرداخته شود.

وی تصریح کرد:  دو میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس هیأت امنایی تحصیل و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز از کلاس‌های تقویتی زبان استفاده می‌کنند؛ البته آموزش زبان در سبد آموزش همه خانواده‌ها قرار گرفته است، لذا باید با مدیریت و برنامه‌ریزی اتفاق‌های خوبی در این حوزه صورت بگیرد.

محمودزاده با اشاره به اینکه در قانون تأسیس اداره مدارس غیردولتی، دو ماده به روابط علمی، گزینش و صلاحیت عمومی معلمان در مدارس و مراکز غیردولتی تأکید دارد، افزود: در ماده ۲۷ همین قانون که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، دوره آموزشی تکمیلی مربیان و معلمان مورد نظر قرار گرفته است، البته در آنجا آموزش و پرورش مکلف شده تا این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: ۲۵۰ هزار معلم در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند که ۱۷۰ هزار نفر نیروی آزاد و دارای مدارک مختلف لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری هستند و۱۱۰ هزار نفر در مراکز آموزشی و آموزشگاه‌ها حضور دارند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اضافه کرد: با هماهنگی با گزینش و تفاهم نامه‌‎ای که منعقد می‌‎شود، گزینش معلمان مدارس غیردولتی به جای دهه اول اردیبهشت ماه تا آخر شهریور انجام خواهد شد و با صلاحیت‌های عمومی که مدنظر آموزش و پرورش است، این معلمان در کلاس‌های درس حضور پیدا خواهند کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با بیان اینکه معلمانی که در سال‌های گذشته هم در مدارس غیردولتی اشتغال به کار داشتند، مشمول این گزینش می‌شوند، افزود: این گزینش، شامل شایستگی‌های مربوط به دانش تربیتی، عمل تربیتی و ناظر به دانش عمومی که در همه معلمان با عنوان صلاحیت‌های حرفه‌ای باید ایجاد شود، مدنظر است.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 69521

ارسال نظر