نماز در مدارس اجباری شد؟

محسن قرائتی می‌گوید: ما تحت نظارت نظامی هستیم که منهای خواندن درس‌های رسمی خود، بتوانیم دانش‌آموزانی را مرتبط با حضرت پروردگار تربیت کنیم. نماز اجباری نیست و ما در مدرسه نمی‌گوییم باید نماز بخوانید اما باید سالن و امکانات برای کسی که می‌خواهد نماز بخواند، فراهم باشد.

نماز در مدارس اجباری شد؟

حجت‌الاسلام محسن قرائتی گفت: امتیاز جمهوری اسلامی این است که خدا در آن مطرح باشد وگرنه که مسئله پیشرفت و فناوری هسته‌ای و ارتقای علمی را در کشورهای دیگر هم پیدا خواهیم کرد.

نشست خبری بیست و نهمین دوره اجلاس سراسری نماز با حضور دبیر ستاد اقامه نماز حجت الاسلام قرائتی در وزارت کشور برگزار شد.

حجت الاسلام قرائتی گفت: نماز تنها برای اسلام نیست بلکه از آدم تا خاتم در قرآن این اعمال عبادی ذکر شده است. مسئله نماز و مسجد تنها برای ارگان‌ها و کسانی که با سازمان‌های مختلف ارتباط دارند، نبوده بلکه نماز برای بچه‌های مدرسه بود. ما برای بیش از ۱۳ میلیون دانش آموزی که آسیب پذیر بودند با اشاره مقام معظم رهبری، ستاد اقامه نماز را تشکیل دادیم. در آن زمان که هیچ گونه بودجه‌ای وجود نداشت.

این استاد درس‌هایی از قرآن ادامه داد: هر ساله در این اجلاس مقام معظم رهبری پیام داده و مسئولین فرهنگی دعوت می‌شوند. اما به دلیل شیوع کرونا سه سال این اتفاق تعطیل شد و امسال به حول و قوه الهی برگزار خواهد شد.

وی افزود: صدها کتاب و شعر با تأسیس صدها ناشر در جاده‌ها و ساختن مساجدی در مدارس آموزش و پرورش اهمیت نماز را نشان می‌دهد. همچنین ما شاهد پررنگ شدن نماز ظهر عاشورا هستیم. امسال بیست و نهمین دوره را با تمرکز بر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را داشتیم و معلمین آینده را سعی کردیم با مقوله نماز بیشتر آشنا کنیم. این اجلاس یک روزه در شش بهمن ماه با پیام مقام معظم رهبری شروع می‌شود و ریاست جمهور و سه نفر از وزرا در آن صحبت خواهند کرد. وزیر کشور، رئیس دانشگاه فرهنگیان و وزیر آموزش و پرورش از افرادی هستند که در این اجلاس حضور دارند. صدها مقاله نوشته شده و برخی در این اجلاس قرائت می‌شوند.

قرائتی تصریح کرد: نماز برای من و امثال من نیست و من هم مسلمان‌تر از بقیه نیستم. امتیاز جمهوری اسلامی این است که خدا در آن مطرح باشد وگرنه که مسئله پیشرفت و فناوری هسته‌ای و ارتقای علمی را در کشورهای دیگر هم پیدا خواهیم کرد. ما تحت نظارت نظامی هستیم که منهای خواندن درس‌های رسمی خود، بتوانیم دانش‌آموزانی را مرتبط با حضرت پروردگار تربیت کنیم. نماز اجباری نیست و ما در مدرسه نمی‌گوییم باید نماز بخوانید اما باید سالن و امکانات برای کسی که می‌خواهد نماز بخواند، فراهم باشد. نماز اجباری با ترس و زور باطل است. ما در زیارت معصومین میگوییم «اشهدانک قد اقمت الصلوه» در تمام ادوار تاریخ نماز یکی از فریضه‌های مهم بشری بوده است. بیش از ۹۵ درصد بچه‌هایی که در جبهه‌های ۸ سال دفاع مقدس شهید شدند، از مسجد بودند و اکثر کسانی که شما در زندان و مراکز آسیب اجتماعی می‌بینید، تارک الصلوه هستند. اگر کسی دلسوز فرزند و نسل اش است، یکی از راه‌های آن پررنگ کردن نقش نماز است. ما باید روی نماز سرمایه گذاری کنیم. اینکه چرا در هر شهری گروه سرود و تواشیح وجود دارد اما گروه اذان نداریم؟ مورد سوال است.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: اجلاس نماز می‌تواند موجی ایجاد کند که افراد به فکر فرو بروند. بیش از هزار مقاله و بیش از ۱۸۰۰ ایده و تجربه در این دوره از فراخوان دریافت کردیم. ما اگر بتوانیم نماز را احیا کنیم اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد و تمام کمالات را خداوند در نماز فراهم کرده است.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: بالاترین مسئولین نماز در کشور افرادی هستند که در رده‌های بالای حکومتی و دولتی قرار دارند. از آنجایی که امسال بالای دو هزار میلیارد تومان زکات جمع شده و تنها یک نفر این کار را انجام دادند، فریضه نماز هم نباید به هیچ ارگان و بودجه‌ای وابسته باشد و همگی باید برای آن تلاش کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کدخبر: 68309

ارسال نظر