هشدار! سوختگی سرد در زمستان سخت در کمین است

هنگام بروز سرمازدگی در افراد، انجام برخی کارها ممنوع است؛ برای مثال نباید عضو آسیب‌دیده ماساژ داده شود. همچنین برخی افراد در چنین مواقعی از برخی روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنند

هشدار! سوختگی سرد در زمستان سخت در کمین است

یک پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد با بیان اینکه سرمازدگی نوعی سوختگی است، گفت: سرمازدگی در دمایی رخ می‌دهد که متناسب با دمای معمول زندگی فرد نیست یعنی افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند نسبت به افرادی که در نواحی گرمسیر زندگی می‌کنند در دماهای بسیار پایین‌تر دچار سرمازدگی می‌شوند.

فرزاد مردانی درخصوص چگونگی بروز سرمازدگی در انسان، اظهار کرد: سرمازدگی یک نوع سوختگی است، درواقع همانگونه که دمای بالا می‌تواند موجب سوختگی انسان شود دمای پایین نیز در پوست ایجاد سوختگی می‌کند، بنابراین می‌توان گفت سرمازدگی نوعی سوختگی است که در اثر حرارت پایین در انسان ایجاد می‌شود.

این پزشک اورژانس با اشاره به اینکه سرمازدگی بیشتر در اندام‌های انتهایی مانند انتهای انگشتان دست و پا، نوک بینی، صورت و... رخ می‌دهد، افزود: سرمازدگی در دمایی رخ می‌دهد که متناسب با دمای معمول زندگی فرد نیست یعنی افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند در دماهای بسیار پایین‌تر دچار سرمازدگی می‌شوند اما اگر فردی از یک منطقه گرمسیر به سردسیر سفر کند احتمال دارد در دمای بالاتر نیز دچار سرمازدگی شود چراکه بدن شخص به این دما عادت ندارد.

او ادامه داد: برای جلوگیری از ایجاد سرمازدگی به افراد توصیه می‌شود در ساعات سرد روز در محیط بیرون قرار نگیرند همچنین پوشیدن لباس مناسب با فصل و گرم مانند دستکش، جوراب پشمی و... می‌تواند در جلوگیری از ایجاد سرمازدگی در افراد تاثیر بسزایی داشته باشد.

مردانی عنوان کرد: بروز سرمازدگی در کودکان و افراد سالمند شیوع بیشتری دارد چراکه این افراد توجه زیادی به مراقبت از خود ندارند همچنین سازگاری متناسبی با محیط ندارند بنابراین بیش از سایرین به سرمازدگی دچار می‌شوند، برخی ورزشکاران مانند کوهنوردان و کارگران مناطق سردسیر نیز در معرض خطر سرمازدگی قرار دارند.

این پزشک اورژانس اضافه کرد: راه درمان سرمازدگی گرم کردن تدریجی عضو آسیب‌دیده است، یعنی برخلاف تصور افراد نباید عضو آسیب‌دیده بلافاصله در معرض حرارت بالا قرار داده شود بلکه لازم است در ابتدا از یک حرارت و گرمای ملایم یا پوشش مناسب استفاده شود تا دمای عضو آسیب‌دیده چند درجه تغییر کند.

او تصریح کرد: در هنگام بروز سرمازدگی در افراد، انجام برخی کارها ممنوع است؛ برای مثال نباید عضو آسیب‌دیده ماساژ داده شود. همچنین برخی افراد در چنین مواقعی از برخی روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنند اما نکته مهم این است که نباید عضوی که دچار سرمازدگی شده چرب شود درواقع تنها کاری که باید پیش از رسیدن به پزشک و مراکز درمانی انجام شود گرم کردن تدریجی ناحیه آسیب‌دیده و جلوگیری از وارد شدن فشار به آن است.

مردانی یادآور شد: سرمازدگی در درجه اول خود را به صورت ایجاد درد در اندام آسیب‌دیده نشان می‌دهد پس از آن نیز سرد شدن اندام، قرمز شدن رنگ آن، تاول زدن، کبود شدن، بروز حالت تیرگی شدید در اندام و سیاه شدن کامل آن ظاهر می‌شود، این علائم به ویژه در انگشتان دست و پا همچنین نوک بینی ممکن است بروز پیدا کنند که در برخی موارد منجر به قطع شدن اندام‌های ذکر شده می‌شود.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 66922

ارسال نظر