حمله قاتل خاموش به 21 شهروند جهرمی

از ابتدای امسال تاکنون، ۲۱ نفر براثر استنشاق گازمنوکسیدکربن در شهرستان جهرم مسموم شده‌اند. هشدارها در مورد این قاتل خاموش را باید جدی گرفت.

حمله قاتل خاموش به 21 شهروند جهرمی

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی جهرم با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون شاهد مسمومیت ۲۱ نفر براثر استنشاق گازمنوکسیدکربن در این شهرستان بوده‌ایم، نسبت به جدی گرفتن توصیه‌های ایمنی در ایام سرد سال تاکید کرد.

دکتر محمدرضا خوشرو، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی جهرم گفت: از بین ۲۱ مورد مسمومیت براثر استنشاق گاز منوکسید کربن، ۱۶ مورد به دلیل وخامت شرایط جسمی، مصدوم توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده است.

او با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۹ مورد مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در جهرم ثبت شده بود، گفت: خوشبختانه طی سال گذشته و امسال، موارد فوتی ناشی از مسمومیت با گاز، ثبت نشده که این نشانه افزایش آگاهی شهروندان نسبت به مخاطرات این مسمومیت و راه‌های مواجهه با افراد مصدوم است.

به گفته رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان جهرم نصب نادرست دودکش بخاری گازی و روشن کردن آتش در چادر به ترتیب از عوامل اصلی این مسمومیت‌ها بوده است.

خشرو ادامه داد: علی‌رغم هشدارها، اغلب موارد گزارش شده مسمومیت در روستاها و حومه شهرستان، به خاطر روشن کردن آتش در چادر بوده و بیشتر مسمومیت‌ها در شهر به دلیل نصب نادرست دودکش بخاری گازی گزارش شده است. 

او با یادآوری اینکه مونوکسیدکربن از سوختن ناقص مواد دارای کربن حاصل می شود، گفت: زمانی که اکسیژن کافی در محیط وجود نداشته باشد، عمل احتراق کامل انجام نشده و به جای دی اکسیدکربن، مونو اکسید کربن تولید و منجر به مسمومیت افراد می‌شود.

خوشرو با اشاره به خطرناک بودن گاز مونوکسید کربن و عواقب ناشی از تنفس آن گفت: مونوکسیدکربن، فاقد رنگ و بو و مزه و بی‌نهایت سمی است، گفت: این گاز در خون انسان با هموگلوبین ترکیب شده و مانع انتقال اکسیژن به وسیله هموگلوبین می‌شود؛ غلظتی در حدود ppm ۶۶۷ از این گاز در خون می‌تواند با ۵۰ درصد از هموگلوبین خون ترکیب شده و تشنج، کما و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی جهرم بیان کرد: از آنجایی‌ که نشانه‌های مسمومیت با این گاز بسیار شبیه سرماخوردگی است، بسیاری آن را جدی نمی‌گیرند تا به مرحله بحرانی برسد.

خوشرو گفت: از نخستین نشانه‌های مسمومیت با این گاز، ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن و در ادامه سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، ایجاد حالت دوبینی و تنفس‌های سریع و کوتاه است و اگر افراد کماکان در این محیط آلوده باقی بمانند در حالت تشنج، بیهوشی و حتی کما قرار گرفته و در نهایت مرگ پدیدار می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هشدارها در مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را  باید جدی گرفت، خاطرنشان کرد: ساده‌انگاری در این امر حوادث تلخ و ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

خوشرو یادآوری کرد: وجود دریچه یا محلی برای ورود و خروج هوا در محیط زندگی و کار، به ویژه هنگام خواب، در کاهش مسمومیت با منوکسیدکربن بسیار تاثیرگذار است.

او گفت: استاندارد بودن طول دودکش و داشتن کلاهک مخصوص ( کلاهک باید ۱۵ متر بالاتر از سطح پشت بام باشد)، استفاده نکردن از شعله های اجاق گاز برای گرم نگه داشتن خانه، خودداری از قرار دادن لوله خروجی بخاری داخل ظرف آب، بسته نبودن روزنه‌های جریان هوا به ویژه در اتاق خواب، آبی بودن رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز، نصب نکردن آبگرمکن در حمام، کنترل مسیر دودکش از نظر نشت گازهای سمی، دقت و توجه به داغ بودن لوله دودکش از راهکارهای مهم در پیشگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن است.

خوشرو با بیان اینکه هر وسیله سوختنی اعم از اجاق خوراک‌پزی، آبگرمکن، بخاری گازی یا نفتی، شومینه هیزم‌سوز و ... گاز مونوکسیدکربن تولید می کند، لزوم توجه به وجود راه خروجی این گاز سمی در محیط‌های بسته و ورود اکسیژن کافی را متذکر شد و گفت: همه افراد باید شیوه مواجهه با فردی که دچار گازگرفتگی شده است است را بدانند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان جهرم، در خصوص اقدامات اورژانسی در برخورد با مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن، گفت: به سرعت از هوای آزاد تنفس کرده و درها و پنجره‌ ها را باز کنیم، وسایلی مانند اجاق‌ گاز و بخاری را خاموش کرده و یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ را باز کنیم؛ در صورت امکان، عملیات اکسیژن‌ دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کرده راه‌ های هوایی فرد(دهان و بینی) را باز نگه داشته و با اورژانس تماس بگیریم.

خوشرو همچنین خاطرنشان کرد که خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات در مواجهه با کسانی‌ست که دچار گازگرفتگی شده‌اند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65274

ارسال نظر