خبر بد از وضعیت آبی ۴۰۰ روستای چابهار؛ مسئولان چرا رسیدگی نمی کنند؟

بخشدار پیرسهراب از توابع شهرستان چابهار گفت: خط اصلی لوله انتقال آب از سد زیردان چابهار به ۴۰۰ روستای پایین دست در محدوده روستای هوشمب بیش از ۲ ماه است که شکسته و آب بصورت یک جوی رها شده و پیگیریهای برای رفع مشکل بی نتیجه بوده، علت بی توجهی متولیان آب و فاضلاب را نمی دانیم.

خبر بد از وضعیت آبی ۴۰۰ روستای چابهار؛ مسئولان چرا رسیدگی نمی کنند؟

ایسنا نوشت: بخشدار پیرسهراب از توابع شهرستان چابهار گفت: خط اصلی لوله انتقال آب از سد زیردان چابهار به ۴۰۰ روستای پایین دست در محدوده روستای هوشمب بیش از ۲ ماه است که شکسته و آب بصورت یک جوی رها شده و پیگیریهای برای رفع مشکل بی نتیجه بوده، علت بی توجهی متولیان آب و فاضلاب را نمی دانیم.

عبدالصمد پناد اظهار کرد: ترمیم شکستگی خط اصلی انتقال آب پایین دست سد زیردان چابهار به حدی دیر شده که آب رها شده حتی جلبک زده است و به حالت یک برکه درآمده و برای مردم جای تعجب است که چرا با وجود هدر رفتن آب در مدت بیش از ۲ ماه و شکستگی لوله اصلی، پیگیری صورت نمی گیرد و مشکل آن رفع نمی شود.

بخشدار پیرسهراب افزود: یکی از مشکلات مهم و عمده مردم پایین دست سد زیردان، عدم افتتاح تصفیه خانه آب است که الان مردم آب خام را که مستقیم از سد زیردان می آید به قیمت آب تصفیه شده و کلرزنی شده و استاندارد می‌خرند و استفاده می کنند، آیا این قابل قبول است که آب مردم بخش پیرسهراب و سایر مناطق دشتیاری و پلان و تلنگ حتی کلرزنی نشود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که مردم مجبورند این آب خام را بنوشند چون چاره ای ندارند، یادآور شد: مسوولان حوزه آب و فاضلاب چابهار آمار می دهند که صدها روستا را آبرسانی کردیم اما اقدام خاصی برای آماده‌سازی و بهره برداری از سیستم تصفیه خانه آب هنوز انجام نشده است.

وی گفت: بخش پیرسهراب ۱۲۱ روستا، ۳۵ هزار نفر جمعیت، ۸۳ روستا دارای شورای اسلامی و ۶۹ روستا دارای دهیاری دارد و این بخش در حوزه راه، مدرسه و زیرساختها و به ویژه اجرای طرح هادی و اجرای طرحهای تولیدی و اشتغالزایی از محروم ترین مناطق ایران است.

وی با اشاره به اینکه واقعا برای آب و فاضلاب چابهار اعزام نیرو چقدر هزینه دارد که یک ساعت بیایند و مشکل شکستگی را رفع و برگردند در حالی که اگر یک مشترک آب هزینه یک ماه آب خام غیربهداشتی را پرداخت نکند سریعاً برخورد می کنند ولی به هدرفت آب توجه نمی کنند.

خبر بد از وضعیت آبی ۴۰۰ روستای چابهار؛ مسئولان چرا رسیدگی نمی کنند؟

کریم بلوچ یکی از مطالبه گران و پیگیرکنندگان مشکلات مردم بخش پیرسهراب چابهار نیز به خبرنگار ایسنا گفت: چرا متولیان حوزه آب و فاضلاب چابهار و کشور به مشکلات مردم روستاهای بخش پیرسهراب و حوزه دشتیاری رسیدگی نمی کنند؟ آیا نمی دانند خط انتقال آب سدزیردان به نیرو نیاز دارد؟ آیا نمی دانند باید این خط انتقال آب تخلیه هوا، تخلیه رسوب و آچارکشی و سرویس و تعمیر شود؟

وی ادامه داد: اگر رسیدگی صورت نگیرد احتمال شکستگی در سایر جاها وجود دارد و چه بسا کل ۴۰۰ روستای پایین دست سد زیردان براثر سهل انگاری متولیان حوزه آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان و انجام نشدن هزینه های اندک، دچار خسارت شده و بیت المال متضرر شود و آن وقت جمع کردن مشکلات و تبعات پیش روی آن سخت می شود.

وی گفت: شکستگی لوله آب در محدوده روستای "نیام بیت" و روستای "هوشمب" بخش پیرسهراب یک سال پیش هم تکرارشده بود و تعمیر جزئی هم صورت گرفت و به حال خود رها شد.

گلشا بلوچ یکی از معتمدان پیرسهراب نیز گفت: چندین مرتبه از شبکه بهداشت و درمان برای تست و بررسی کیفیت آب بخش پیرسهراب و سایر روستاهای پایین دست سد زیردان آمده اند و آنان با آزمایشاتی که انجام داده اند صراحتاً عنوان کردند این آب خام که بدون تصفیه از سد زیردان می آید غیرقابل شرب و آشامیدن است و فقط برای استحمام، شستشو ظروف و احشام قابل استفاده است.

وی خواستار رسیدگی به مشکلات مردم بخش پیرسهراب شد و افزود: چرا برخی مسوولان کم کاری و پاسخگوی مشکلات مردم نیستند آیا نباید مسوول با انگیزه انتخاب تا درد و مشکلات مردم را بهتر متوجه باشند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65191

ارسال نظر