داروی جدید آلزایمر ساخته شد

سازمان غذا و داروی آمریکا یک داروی جدید بیماری آلزایمر را تأیید کرد که به گفته ی دانشمندان گامی کلیدی در درمان این بیماری است.

داروی جدید آلزایمر ساخته شد

داروی جدید آلزایمر با نام تجاری«Leqembi» که توسط شرکت بیوتکنولوژی«بیوژن» مستقر در کمبریج و شرکت داروسازی ژاپنی «ایزای» توسعه یافته آخرین درمان امیدوارکننده برای این بیماری ناتوان کننده است. سازمان غذا و داروی آمریکا تایید سریع این دارو را صادر کرد، به این معنی که شرکت ها باید مطالعات بعدی بیشتری را در مورد آن انجام دهند.

دو شرکت توسعه دهنده این دارو در ماه نوامبر، نتایج طولانی‌مدت‌ مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد این دارو به کاهش ۲۷درصدی نرخ زوال شناختی در بیماران آلزایمر در طول ۱۸ ماه کمک کرده است. این دارو برای درمان افراد در مراحل اولیه بیماری در نظر گرفته شده است. عوارض جانبی در کارآزمایی‌ها شامل تورم مغز در حدود ۱۳درصد از بیماران و واکنش‌های محل تزریق بود.

Leqembi قیمتی در حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰دلار در سال دارد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این دارو می‌تواند برای بیوژن و ایزای پولساز باشد. آن ها پیش ازین گفته بودند که این دارو می‌تواند سه سال پس از راه‌اندازی، تقریباً ۱۱درصد از بازار بیماری آلزایمر را در اختیار بگیرد، که تنها ۴.۳ میلیارد دلار فروش در ایالات متحده را به همراه خواهد داشت. Capital Markets پیش بینی کرد که این دارو در سطح جهانی، می تواند سالانه ۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

تجمع بتا آمیلوئید( پروتئین هایی که به آنها توده های Aβ نیز می گویند) در مغز می تواند باعث بیماری آلزایمر شود. این توده ها در مغز جمع شده و تصور می شود که در نهایت سلول های مغز را از بین می برند و منجر به پیشرفت بیماری می شوند.

برخی از شرکت های بیوتکنولوژی مانند Lexeo Therapeutics و Shape Therapeutics به طور کامل از فرضیه بتا آمیلوئید دور شده اند و در عوض در حال توسعه ژن درمانی برای درمان آلزایمر هستند.داما تایید موفقیت آمیز بیوژن و ایزای ممکن است شکاکان را متقاعد کند که فرضیه بتا آمیلوئید هنوز هم جای بررسی دارد.

داروی آلزایمر دیگر با نام Aduhelm، که توسط بیوژن و ایزای  ساخته شد و در سال ۲۰۲۱ تأییدیه گرفت، حتی پس از تأیید نتوانست حمایت مراکز خدمات مدیکر و مدیکید(مراکز خدمات بیمه پزشکی سالمندان و بهداشت مستمندان) را جلب کند. در نتیجه، از نظر تجاری شکست خورد.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64850

ارسال نظر