ضرورت آموزش امداد و نجات به مردم؛ رهاسازی ناقص موجب قطع نخاع مصدومان می شود

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: حمل یا رهاسازی ناقص در بسیاری از موارد موجب قطع نخاع یا مرگ مصدومان می‌شود.

ضرورت آموزش امداد و نجات به مردم؛ رهاسازی ناقص موجب قطع نخاع مصدومان می شود

مهدی ولی پور، با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر نفوذ سامانه بارشی و آماده‌باش نیرو‌های امدادی در استان‌های تحت تأثیر بارش، از مردم خواست به هشدار‌های صادر شده از سوی سازمان هواشناسی، جمعیت هلال احمر و دستگا‌ه‌های امدادی و اجرایی توجه کنند و این هشدار‌ها را جدی بگیرند.

وی گفت: با وجود صدور هشدار‌های مختلف شاهد افرادی هستیم که با اعلام وضعیت نامساعد هوا اقدام به کوهنوردی، طبیعت‌گردی و حضور در نقاط خطرناک می‌کنند و خود، خانواده و دستگاه‌های امدادی را با مشکل مواجه می‌کنند.

ولی پور در خصوص اقدامات ایمنی که قبل از سفر‌های جاده‌ای شهروندان باید به آن‌ها توجه کنند، ادامه داد: یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی که باید انجام شود این است که افراد تجهیزات ایمنی خودرو همراه داشته باشند و همچنین استفاده از این تجهیزات را بیاموزند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در وضعیت کنونی که با برف و باد مواجه هستیم و بستن زنجیر چرخ یکی از اقدامات بسیار مهمی است که رانندگان باید انجام دهند، افزود: بسیاری از همکاران ما در جاده‌ها با این مسئله مواجه می‌شوند که رانندگان بستن زنجیر چرخ را بلد نیستند و در جاده‌های برفی دچار مشکل می‌شوند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر عنوان کرد: مردم قبل از تردد در جاده‌های برفی باید لوازم امدادی از قبیل لباس گرم، بسته‌های غذایی کنسروی و آب، برای حداقل ۷۲ ساعت و در خودرو‌ها به همراه داشته باشند؛ همچنین افراد باید از پر بودن باک بنزین خود مطمئن باشند.

وی از مردم خواست با عوامل امدادی و انتظامی همکاری داشته باشند و اگر از سوی این عوامل توصیه‌ای صورت می‌گیرد یا از تردد آن‌ها جلوگیری می‌شود با مأموران همکاری کنند، چرا که همه این اقدامات برای حفظ جان آن‌ها و خانواده‌هایشان است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اولین اقدام پس از وقوع هرگونه حادثه‌ای را حفظ خونسردی اعلام کرد و گفت: افرادی که با حادثه‌ای روبه‌روی می‌شوند، باید ضمن اینکه آرامش خود را حفظ می‌کنند موجب آرامش اطرافیان خود نیز باشند و با عوامل امدادی که برای ارائه خدمات در کنار آن‌ها قرار می‌گیرند، همکاری کنند.

وی هشدار داد: مردم در هنگام حادثه نباید ازدحام کنند و اگر آموزش تخصصی امداد و نجات ندیده‌اند، مصدومان را حرکت ندهند. متأسفانه شاهدیم که در تصادفات جاده‌ای مردم با حمل ناقص یا رهاسازی ناقص موجب قطع نخاع و حتی فوت افراد مصدوم می‌شوند؛ بنابراین مردم اگر آموزش امداد و نجات ندیده‌اند، هیچ اقدامی انجام ندهند و فقط فضا را آرام و آماده حضور امدادگران کنند.

ولی پور در خصوص اینکه چه زمانی می‌توان برای دریافت کمک به جمعیت هلال احمر زنگ زد، گفت: در جاده‌ها هلال احمر و اورژانس با شماره‌های ۱۱۲ و ۱۱۵ در خدمت مردم هستند. البته از آنجایی که وظیفه اصلی هلال احمر در حوادث و سوانح طبیعی است، مردم در صورت مواجه با حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله، رانش زمین و ... با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63480

ارسال نظر