هدف از اجرای رتبه بندی معلمان از زبان یک نماینده مجلس

اکنون ما با ایجاد قانون رتبه‌بندی معلمان توانسته‌ایم تغییرات فوق‌العاده‌ای را به وجود بیاوریم. ما اعتقاد داریم که سیستم آموزشی به یک تحول نیاز دارد و این اتفاق از نیروهای انسانی آن باید آغاز شود.

هدف از اجرای رتبه بندی معلمان از زبان یک نماینده مجلس

 علیرضا منادی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گویی تلویزیونی اظهار کرد: مجلس یازدهم دانش‌بنیان‌ترین مجلس در تاریخ پارلمانی ایران است چرا که ما اقدامات بسیاری در عرصه آموزش قرار داده‌ایم تا بتوانیم آن را سر و سامان دهیم؛ اولین گام شکل‌گیری سازمان تعلیم و تربیت کودکان است که صفر تا شش ساله‌های را در دسته اول آموزش قرار می‌دهد.

منادی ادامه داد: ما اکنون یک‌صد سال است که تحول اساسی در نظام اصلی آموزشی مدارس نداشته‌ایم، به جز آن که بعد از انقلاب محتوای درسی مدارس تغییر کرد. اکنون ما با ایجاد قانون رتبه‌بندی معلمان توانسته‌ایم تغییرات فوق‌العاده‌ای را به وجود بیاوریم. ما اعتقاد داریم که سیستم آموزشی به یک تحول نیاز دارد و این اتفاق از نیروهای انسانی آن باید آغاز شود.

وی افزود: اساس کار آموزشی معلمان هستند؛ ما متاسفانه حتی نظام معلمی نداشته‌ایم و اکنون با ایجاد رتبه‌بندی معلمان فضای رقابتی ایجاد کرده‌ایم که معلمان می‌توانند از آموزشیار معلمی تا استاد معلمی رتبه‌های مختلف بگیرند. هدف اصلی از این برنامه‌ریزی افزایش کیفیت آموزش بوده است.

او اظهار داشت: ما انتظار داریم تا پاسخ این اقدام را طی پنج سال آینده دریافت کنیم؛ اکنون برای اجرای این طرح بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده تا رتبه‌بندی به درستی انجام شود و ۲.۵ الی ۵ میلیون تومان افزایش حقوق به معلمان اختصاص داده شود.

منادی گفت: ‌عوامل بسیاری در کاهش معدل دانش‌آموزان می‌توانند تاثیرگذار باشند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عدم دقت آموزشی بوده است. ما همچنین سعی داریم آزمون‌های تستی را کاهش دهیم تا دانش‌آموزان بتوانند تمرکزی برای محتوای درس‌ها داشته باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اکنون با وجود درجه‌بندی برای معلمان، آن‌ها تلاش بیشتری برای بالابردن کیفیت آموزشی خود خواهند کرد. شاخصه‌های بسیاری وجود دارد که کیفیت آموزش معلمان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

منادی اظهار داشت: در ایام کرونا بر خلاف باور عموم معدل کودکان افزایش یافت چرا که بسیار مدارا شد و معلمان با آن‌ها کنار آمدند؛ اما متاسفانه فضای مجازی باعث شد تاثیرات منفی بسیاری بر روی جوانان ما صورت گیرد. با این وجود ما توانستیم با سرعت بالا سکوهای لازم را در زمان کرونا ایجاد کنیم و آموزش‌های مجازی را شکل دهیم. ما همچنین قانون جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را شکل داده‌ایم؛ امروز ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که ۴۰۰ هزار میلیارد درآمد داشته‌اند که حدود ۶۰۰ مورد آن‌ها در اطراف دانشگاه تهران قرار دارند و فضایی مانند سیلیکون ولی را ایجاد کرده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62398

ارسال نظر