حجم ویدیو: 20.05M | مدت زمان : 00:04:48

ماجرای جنجالی لورفتن سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در فضای مجازی چیست؟ + تصاویر

شائبه تقلب در امتحانات ترمیم نمرات نهایی برای داوطلبان کنکور و دانش‌آموزان پایه دوازدهم که قصد داشتند با برگزاری یک آزمون دیگر، نمرات دروس نهایی خود را بهبود بخشند؛ قوت گرفته است. اما ماجرا چیست؟

با وجود انتشار سوالات در فضای مجازی پس از آغاز امتحان، به دلیل اینکه بسیاری از دانش‌آموزان در جلسه امتحان، گوشی موبایل با خود به همراه برده بودند، شائبه تقلب در امتحانات ترمیم قوت گرفته است.

امروز اولین روز برگزاری آزمون‌های ترمیم نمرات نهایی برای داوطلبان کنکور و دانش آموزان پایه دوازدهم که قصد داشتند با برگزاری یک آزمون دیگر نمرات دروس نهایی خود را بهبود بخشند؛ برگزار شد.

هنوز دقایقی از شروع آزمون نگذشته بود که در برخی کانال‌های درسی سوالات درس ریاضی رشته تجربی منتشر شد و پس از چند دقیقه پاسخ‌های این سوالات نیز بر روی کانال قرار گرفت. این در حالی بود که هنوز امتحان نهایی ریاضی رشته تجربی به اتمام نرسیده بود.

با این اتفاق، این شائبه مطرح شد که سوالات پیش از برگزاری آزمون لورفته است و امتحانات از سلامت کافی برخوردار نیست.

لورفتن سوالات امتحان نهایی دانش آموزان در فضای مجازی

تعدادی از دانش آموزان هم از این مساله شکایت کرده و صحت و سلامت برگزاری این امتحانات را زیر سوال بردند.

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش آموزش‌و پرورش در گفت‌وگو با شبکه خبر، نسبت به خبر لورفتن سوالات امتحانات نهایی واکنش نشان داد و گفت: امروز اولین روز امتحانات دی ماه برگزار شد؛ امتحان دی ماه برای دانش آموزان پایه دوازدهم بوده است که احیاناً درسی را افتاده بودند یا برای برای افرادی بود که سابقه تحصیلی نداشته یا سابقه تحصیلی ناقصی داشتند فرصتی فراهم شد تا در این امتحانات شرکت کنند و سابقه تحصیلی خود را ایجاد کنند. همچنین این آزمون برای داوطلبینی برگزار شد که نسبت به نمراتی که از قبل داشتند معترض بوده و می‌خواستند با توجه به تأثیر قطعی نمرات در سوابق تحصیلی مجدداً در قالب امتحانات ترمیم نمره در امتحانات شرکت و نمره بهتری دریافت کنند.

زارعی با بیان اینکه زمان شروع امتحانات ترمیم در دی ماه ساعت ۱۰ صبح است؛ گفت: ما در برنامه اعلامی شروع فرآیند را از ساعت ۹ و نیم صبح اعلام کردیم یعنی از نیم ساعت قبل داوطلبان باید در محل حوزه‌ها حضور داشته باشد که مراحل آماده سازی برای آزمون را پشت سر بگذارد که چنین اشتباهی صورت گرفت و برخی مراکز ساعت نه و نیم را به عنوان زمان شروع آزمون در نظر گرفته شده بود.

رئیس مرکز سنجش آموزش‌و پرورش ازود: افرادی سودجو با کانال‌هایی که به دنبال انتشار سوال بودند؛ ادعا کردند که به سوالات دسترسی داشتیم و پاسخ‌هایی را انتشار دادند که این پاسخ‌ها مربوط به سوالات اصلی نبود و پاسخ‌های غیر واقعی بود و مستندات آن هم موجود است.

زارعی افزود: در زمان برگزاری آزمون در ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه یکی از داوطلبان از امتحانات ریاضی ۳ علوم تجربی عکس گرفت و این عکس از طریق کانال‌ها و در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان اینکه به سوالات دسترسی پیدا شده است منتشر شد؛ در حالی‌که انتشار این برگه‌ها بعد از پخش سوالات و برگزاری امتحانات صورت گرفته است. ساعت برگزاری آزمون ساعت ۱۰ بوده اما ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه سوالات منتشر شده است و این به معنی لورفتن سوالات نیست؛ لورفتن به معنی دسترسی به سوالات قبل از امتحان است.

لورفتن سوالات امتحان نهایی دانش آموزان در فضای مجازی

او با تاکید بر اینکه سوالات آزمون نهایی لونرفته است، افزود: با این حال پخش سوالات در زمان نزدیک به برگزاری امتحان تخلف بوده و فرد مورد نظر شناسایی شد تمام دروس این فرد صفر منظور می‌شود. این اتفاق برای ما هم خوشایند نیست بارها این تذکر را داده ایم که چه داوطلبانی که در قالب آزمون‌های ترمیم در این امتحانات شرکت می‌کنند و چه دانش آموزان پایه دوازدهم به دام این شبکه‌ها نیفتند و برابر پیشنهاداتی که این کانال‌ها به آنها مطرح می‌کنند فریب نخورند.

زارعی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی اندیشیده شده است که ضریب امنیت امتحانات ترمیم بالا رود گفت: فرایند طراحی سوالات آزمون در یک فضایی قرنطینه صورت گرفته و طراحان در این فضای قرنطینه شده سوالات را طراحی می‌کنند. هیچکس به سوالات دسترسی ندارد سوالات که طراحی می‌شود به صورت فایل رمز شده ارسال می‌شود؛ حوزه‌های اجرا با پنج دقیقه قبل از آزمون رمز سوالات را به حوزه‌ها ارسال می‌کنند و در فضای قرنطینه این سوالات تکثیر می‌شود. سوالات در محل اصلی حوزه و در حضور داوطلبان و دانش‌آموزان توزیع می‌شود؛ به هیچ عنوان لو رفتن سوالات امکان ندارد و من این اطمینان را هم به داوطلبان و هم به خانواده‌هایشان می‌دهم که در هیچیک از امتحانات سوالات لو نخواهد رفت.

سوالات امتحانات ترمیم نمره داوطلبان کنکور لورفته است؟

با وجود اینکه در کانال‌ها ساعت انتشار سوالات پس از برگزاری امتحان پس از پخش برگه‌ها بوده است؛ با این حال از آنجایی که نمی‌توان با قطعیت گفت که هیچ دانش آموزی گوشی موبایل با خود به جلسه امتحانات نبرده است؛ و به دلیل اینکه بسیاری از دانش آموزان گواهی دادند که دوستانشان در جلسه گوشی موبایل با خود به همراه برده بودند؛ می‌توان گفت که برخی از داوطلبان و شرکت‌کنندگان در آزمون ترمیم از سوالات و پاسخ‌ها مطلع شده اند.

بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور که در آزمون‌های ترمیم شرکت کردند؛ از پخش سوالات گلایه کردند، با ارسال مستنداتی از جلسه امتحان نسبت به برگزاری این امتحان شکایت کرده و خواستار برگزاری مجدد این آزمون شدند.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 61929

  • ناشناس

    ننگ بر شما
    ثروت ملت رو چپاول و مردم رو فقیر کردید ، فاصله طبقاتی و شکاف زیادی رو ایجاد کردید .
    کسانی که امکان خرید سوالات رو داره و ثروت فراوان به راحتی فرزندش وارد دانشگاه هم میشه .
    با این روش هست که پخمگان به جای نخبگان بر مسند حکومت نشستند .

ارسال نظر