چطور بر استرس و اضطراب امتحان غلبه کنیم؟

اضطراب امتحان نوعی نگرانی افراطی درباره نحوه عملکرد خود در امتحان است. اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات نوروتیک است که همه انسان‌ها در شرایط مختلف آن را تجربه می‌کنند.

چطور بر استرس و اضطراب امتحان غلبه کنیم؟

یک کارشناس روان‌شناسی گفت: ترس از عدم قبولی در آزمون‌های تحصیلی و استخدامی می‌تواند عملکرد فرد را مختل کند.

حسین احمدخانی، کارشناس روان‌شناسی تشریح کرد: دانشجویان و دانش‌آموزان آزمون‌های مختلفی را در دوران تحصیل  و در طول زندگی تجربه می‌کنند که این آزمون‌ها ممکن است کلاسی، میان‌ترم و پایان ترم، نهایی، کنکور و استخدامی و... باشد و ترس از قبولی ضمن مختل کردن عملکرد فرد باعث پریشانی، هراس، تپش قلب، تعریق، سردرد، بی‌قراری و تکرر ادرار و... شود.

وی با بیان اینکه اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات نوروتیک است که همه انسان‌ها در شرایط مختلف آن را تجربه می‌کنند، اضافه کرد: اضطراب امتحان نوعی نگرانی افراطی درباره نحوه عملکرد خود در امتحان است.

اضطراب امتحان

این دانشجوی دکتری روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران اضافه کرد: اضطراب سازنده نوعی از اضطراب است که شخص را برای فعالیت درسی و برنامه‌ریزی منظم‌تر سوق می‌دهد و معمولاً شخص را فعال و توانمند می‌سازد تا بتواند نتیجه بهتری از مطالعه خویش به دست آورد.

احمدخانی با بیان اینکه وجود اضطراب در حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی می‌شود و می‌تواند تأثیر مثبتی در فرایند زندگی و رشد و تحول آن داشته باشد، ادامه داد: اضطراب بیمارگون اضطرابی است که نه‌تنها منجر به رشد فردی نمی‌شود؛ بلکه اختلال در عملکرد فردی نیز به وجود می‌آورد.

این کارشناس روان‌شناسی تصریح کرد: فردی که دچار اضطراب امتحان است در توانایی‌های خود برای آزمون دچار تردید می‌شود و افزایش اضطراب می‌تواند منجر به اختلال در تمرکز، کاهش ظرفیت یادگیری و در مجموع منجر به افت عملکرد تحصیلی شود.

وی بیان کرد: ترس از فراموش‌کردن مطالب خوانده شده، سخت‌گیری معلمین یا اساتید در طول سال تحصیلی، انتظار بیش از حد والدین، عدم وجود خودباوری و اعتمادبه‌نفس پایین  در فرد و عدم آمادگی کافی برای امتحان از مهم‌ترین عوامل ایجاد ترس و اضطراب امتحان است.

احمدخانی با بیان اینکه اگر دانشجویان و دانش‌آموزان امتحان را امری عادی تلقی کنند و از قوانین و سؤالات نترسند، کمتر دچار اضطراب می‌شود، افزود:  اهمال‌کاری در طول سال تحصیلی، شب امتحانی خواندن، خواب  و تغذیه نامناسب می‌تواند اضطراب امتحان را افزایش دهد.

این کارشناس روان‌شناسی با بیان اینکه دانشجویان و دانش‌آموزان باید از توجه بیش از حد به اضطراب امتحان خودداری کنند، اظهار کرد: پاسخ‌ها و رفتارهای سازنده از قبیل مطالعه بیشتر، مشورت با دیگران، تنفس عمیق، تمرینات آرام‌بخشی، تمرین سؤالات امتحانی قبلی و شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌تواند در کاهش اضطراب مفید باشد.

به گفته احمدخانی، برای کاهش اضطراب امتحان فرد باید میزان تسلط خود به محتوای آزمون را افزایش دهد و محرک‌های نامطلوبی مانند احساس گناه، ناامنی و ترس از گرفتن نمره پایین و... را کاهش دهد.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 61431

ارسال نظر