تهران غیرقابل سکونت می شود؟ | بحران نگران کننده تالاب صالحیه

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه تالاب صالحیه به یکی از کانون‌های گرد و غبار کشور تبدیل شده است، گفت: اگر امروز فکری برای این بحران نکنیم ظرف چند سال آینده تهران و البرز قابل سکونت نخواهد بود.

تهران غیرقابل سکونت می شود؟ | بحران نگران کننده تالاب صالحیه

ایسنا نوشت: مهدی قربانی با اشاره به وضعیت نامساعد تالاب صالحیه گفت: تالاب صالحیه در استان البرز به یکی از کانون‌های گرد و غبار داخلی تبدیل شده است.

قربانی در خصوص نقش دانشگاه در ارائه راه حل برای مشکلات و مسائل زیست محیطی کشور، افزود: دانشکده منابع طبیعی در خصوص مساله تالاب صالحیه اخیراً نشستی سه ساعته با حضور ۷۰ عضو هیئت علمی و چند تن از مسئولان استان برگزار کرد که یکی از خروجی‌های جلسه ایجاد دبیرخانه مدیریت جامع و پایدار محیط زیست و منابع طبیعی استان در دانشکده منابع طبیعی بود تا این دبیرخانه نسبت به احصا نیازهای دستگاه‌های اجرایی در حوزه خود اقدام کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این با ارتباطی که بین دانشکده منابع طبیعی و مجلس شورای اسلامی ایجاد شده، یک بیانیه در خصوص وضعیت تالاب صالحیه تهیه و به ریاست مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و امیدواریم در خصوص تالاب تصمیم مناسبی گرفته شود.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه با زبان نقادانه خود به نقد سازنده مسائل و ارائه راه حل می‌پردازد و اقدامات اخیر هم در همین راستا صورت گرفته است.

قربانی با اشاره به اهمیت ایجاد یک کارگروه مشترک برای تالاب صالحیه، گفت: وضعیت تالاب صالحیه یک بحران است و اگر امروز برای آن فکری نکنیم ظرف چند سال آینده البرز و تهران قابل سکونت نخواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: گرفتن ردیف اعتباری استانی و ملی برای مهار این بحران از اهمیت زیادی برخوردار است.

گفتنی است امروز علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور در دهمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار، در خصوص تأکیدات رئیس‌جمهور در رابطه ‌با محیط‌زیست با بیان اینکه یکی از درخواست‌های رئیس‌جمهور محترم در سفر به استان البرز، برطرف‌کردن مشکل تالاب صالحیه بود، تصریح کرد: من در این منطقه چرای شتر را دیده‌ام و از آنجا به‌عنوان یک منبع برداشت استفاده می‌شود. بعضی از مناطق ما به‌خاطر چرای دام حساس شده‌اند. در بعضی از نقاط تنها بحث چرای دام اهلی مطرح نیست و چرای حیات‌وحش هم به‌نوعی مشکل ایجاد می‌کند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 61430

ارسال نظر