میزان فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است!

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت مناسبی در زمینه فرسایش خاک نداریم، گفت: میزان فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است.

میزان فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است!

ایسنا نوشت: مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک و پنجمین همایش تخصصی خاک با حضور مشاور معاون وزیر و مدیرکل آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رئیس، معاونین و مدیران جهاد کشاورزی مازندران، رئیس، استادان و دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، مسئولان نظام مهندسی کشاورزی و برخی چهره ها از بخش خصوصی در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، در حاشیه این همایش با اشاره به روند رو به رشد فرسایش خاک، آن را بسیار مهم برشمرد و گفت: تشکیل هر سانتیمتر خاک هزار سال طول می‌کشد و خاک از منابع تجدیدناپذیر محسوب می‌شود.

علیرضا پرستار، فرسایش را عامل تهدید منابع آب و خاک ذکر کرد و با بیان اینکه در شاخص های فرسایش از کشورهای بحرانی هستیم، گفت: در زمینه فرسایش نسبت به دنیا وضعیت خوبی نداریم و میزان فرسایش در ایران سه برابر میانگین جهانی است. در حقیقت هدف از برگزاری برنامه های روز جهانی خاک، افزایش آگاهی و حمایت اجتماعی است.

پرستار با اشاره به رویداد جهانی خاک گفت: پنجم دسامبر روز جهانی خاک نامگذاری شده است و امنیت غذایی و تأمین غذا از خاک مسئله بسیار مهم و باارزشی به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: تنوع زیستی، کشاورزی حفاظتی، جلوگیری از فرسایش، افزایش ماده آلی و مدیریت پایدار خاک از جمله موضوعاتی است که در قانون برای حفاظت از خاک آمده است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی با عنوان اینکه وضعیت و توجه به خاک در طی دهه‌های گذشته مغفول مانده است، افزود: ایجاد دفتر خاک در معاونت آب و خاک و پیگیری ردیف اعتباری برای احیاء آن از جمله تلاش‌هاست.

پرستار با تاکید بر پرهیز تخریب مزارع و زمین، بر لزوم حفظ بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: وضعیت مازندران نسبت به سایر استان‌ها در زمینه اقلیم و حفظ آن بهتر است.

مدیرکل آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹۵ درصد مواد غذایی انسان وابسته به خاک است و تا سال ۲۰۵۰، نیاز به غذا حدود ۶۰ درصد افزایش می یابد و ضروری است مدیریت خاک در اولویت امور باشد.

وی با بیان اینکه تنوع زیستی در خاک یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر امنیت غذایی است، تامین امنیت غذایی و آینده پایدار را در گرو حفظ خاک قلمداد کرد و افزود: خاک‌های سالم قادر به حفظ بهره وری، تنوع زیستی و خدمات محیط زیست در اکوسیستم های خشکی هستند.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: شور شدن خاک یکی از چالش های عمده عصر حاضر است که مانع تحقق امنیت غذایی و محیط زیست پایدار می شود .

در ادامه این مراسم حسن عنایتی کلیجی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: خاک جایگاه مهمی در کره زمین دارد و تقاضای غذا در حال افزایش است در حالی که شاهد کاهش سرانه زمین هستیم.

عنایتی با اشاره به اینکه اگر خاک باکیفیت داشته باشیم غذای باکیفیت تولید می شود و به دنبال آن سلامت جامعه ارتقاء یافته و هزینه سرانه جامعه کاهش می یابد افزود: در مازندران ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار اراضی تحت کشت است که ۴۷۰ هزار هکتار هر ساله تحت کشت قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: چند عامل محدود کننده در خاک از جمله فرسایش بادی، آبی، تغییر کاربری، آلودگی خاک، حاصلخیزی خاک، ‌آبخیزداری و آبخوان‌داری در کاهش حاصلخیزی این عنصر ارزشمند تاثیرگذار است.

در ادامه مراسم نیز اسدالله تیموری، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری  با اشاره به  شعار روز جهانی خاک، با نام «خاک، سرآغاز غذا»، گفت: وضعیت خاک در دنیا و کشور مطلوب نیست و به سمت بحران حرکت می کنیم.

تیموری با بیان اینکه سند توسعه آب و خاک در مازندران تدوین و به حفاظت خاک در این سند پرداخته شد، افزود: در این سند به تغییرات کیفیت خاک هم اشاره شده و به تبع آن باید به بستر خاک توجه شود تا دچار ضرر تاریخی نشویم و به کشاورزی پایدار دست پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، هدف از برگزاری همایش تخصصی خاک برگزاری دوره های آموزشی فنی و روز مزرعه، مشارکت اقشار مختلف جامعه بویژه کشاورزان، ایجاد ظرفیت در بین همکاران و علاقمندی به موضوع خاک، استفاده از ظرفیت های سایر دستگاه ها بویژه آموزش و پرورش، تشویق و ترغیب رسانه ها برای تولید محتوای خاک از جمله اهداف برگزاری همایش خاک است.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 59209

ارسال نظر