ماجرای هشدار وقوع زلزله و رفتن به پناهگاه چیست | مردم وحشت کردند | |جزییات و عکس

برخی از شهروندان در تهران و شهرهای اطراف روی گوشی موبایل خود پیامی مبنی بر هشدار وقوع زلزله و رفتن به پناهگاه دریافت کرده‌اند.

ماجرای هشدار وقوع زلزله و رفتن به پناهگاه  چیست | مردم وحشت کردند | |جزییات و عکس

برخی از شهروندان در تهران و شهرهای اطراف روی گوشی موبایل خود پیامی مبنی بر هشدار وقوع زلزله و رفتن به پناهگاه دریافت کرده‌اند.

هنوز از منبع و فناوری این آلارم اطلاعی در دست نیست اما آنچه مسلم است این است که زلزله قابل حس کردن در تهران به وقوع نپیوسته است. 

در لحظات اخیر صاحبان گوشی‌های اندروید اخطاری را دریافت کرده‌اند مبنی بر احتمال وقوع زلزله، اما در تماسی که با مرکز زلزله‌نگاری داشتیم، احتمال صحت این اخطار تایید نشده. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از احتمال «هک» خبر می‌دهند. برخی نیز احتمال دادند این آلارم یک تست برای مواقع بحران بوده است.

ایرنا نیز در پیامکی به مردم اعلام کرد در پی هک شبکه تلفن همراه پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است/ این پیام جعلی است؛ از منازل خود خارج نشوید

 رئیس مرکز لرزه نگاری کشور در پی هک شدن شبکه تلفن همراه و ارسال پیام جعلی زلزله گفت که  هیچ اخطاری در مورد زمین لرزه اعلام نکردیم 

زلزله قابل پیش بینی نیست / ما هیچ فعالیت غیر طبیعی در چند روز اخیر نداشته‌ایم

هشدار زلزله روی گوشی‌های موبایل

ر این رابطه شبکه خبر در یک زیرنویس فوری اعلام کرد: اگر پیام هشدار زلزله دریافت کردید، این پیام جعلی است از منازل خود خارج نشوید.

هشدار زلزله روی گوشی‌های موبایل

شبکه خبر دقایقی پیش در زیرنویس خبرهای روزانه خود نوشت: در پی هک شبکه تلفن همراه پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است. این پیام جعلی است، از منازل خود خارج نشوید. خبرگزاری‌های دولتی کشور نیز این خبر را تایید کرده‌اند. در همین حال برخی از شهروندان نیز از دریافت این پیامک هشدار خبر داده‌اند. 

در همین حال و درپی ارسال پیامی با موضوع اخطار زلزله برای برخی شهروندان تهرانی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که چنین پیامی صحت ندارد و شهروندان نگرانی برای وقوع زلزله نداشته باشند.

پیامک همراه اول و تکذیب هشدار زلزله

سامانه همراه اول نیز با ارسال پیامک انبوه ، اعلام کرد: اگر پیام هشدار زلزله دریافت کرده اید، این پیام صحت ندارد.

همراه اول اعلام کرد از مشتریانی که این پیام رو دریافت کردند عذرخواهی می کنیم/ هیچگونه هک و نفوذی در شبکه اتفاق نیفتاده است و این موضوع به دلیل خطای تیم تحقیقاتی بوده است

اخطار زلزله

توضیحات پلیس فتا درباره هشدار زلزله

سرهنگ پاشایی معاون پلیس فتا نیز درباره چگونگی ارسال پیام هشدار به برخی از کاربران تلفن همراه، گفت: یک قابلیتی روی گوشی‌های تلفن همراه به نام ارائه هشدارهای ضروری وجود دارد که فقط به اینترنت نیاز دارد. این قابلیت هم برای این است که اگر خدایی نکرده بچه‌ای در منطقه جغرافیایی خاص گم شده یا طوفان هر اتفاق دیگری که رخ داده،‌ پلیس یا شهرداری بتواند یک پیام هشداری ارسال کند که این پیام هشداری براساس قابلیتی که روی تلفن همراه قرار دارد، به افراد ارسال شده و آن را می‌بینند.

وی با بیان اینکه این پیام می‌تواند شیطنت باشد که منشاء آن باید مورد رسیدگی قرار گیرد اضافه کرد: به طور قطعی اعلام می‌کنیم که هیچگونه تهدیدی برای هموطنان عزیز وجود ندارد. این می‌تواند شیطنت یک کاربر باشد یا هک باشد. این قابلیتی است که روی گوشی تلفن همراه اندروید به خصوص گوشی‌های سامسونگ وجود دارد و عمدتا هم دارندگان این نوع گوشی‌ها این پیامک را دریافت کرده‌اند.

اطلاعیه مرکز لرزه نگاری درباره پیام هشدار زلزله

مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب پیام هشدار زلزله اعلام کرد هیچگونه وضعیت غیرعادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

رئیس مرکز لرزه نگاری کشور در این باره در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد: زلزله قابل پیش بینی نیست و هیچ هشداری درخصوص وقوع زلزله صادر نکردیم. اگر در حین رصد متوجه پدیده غیرطبیعی شویم که در حال حاضر نشدیم، ما به سازمانهای امدادی و مدیریت بحران اخطار و هشدار می دهیم. هرگز چنین پیامهایی را برای مردم صادر نمی کنیم.

همچنین مرکز لرزه نگاری نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده است: نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکین ارسال شده است، مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می نماید هیچگونه وضعیت غیرعادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

این در حالی است که مرکز لرزه نگاری اروپا - مدیترانه نیز در پیامی در فضای مجازی اعلام کرده است که این پیام احتمالا یک خطا است.

منبع: فردای اقتصاد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 58317

ارسال نظر