طلاق توافقی چگونه است؟ + مراحل و نحوه درخواست طلاق

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ با سرعت بالایی انجام می‌شود و زوجین با توافق بر روی مسائلی مانند مهریه، حضانت، جهیزیه، نفقه و غیره این مراحل را پشت سر می‌گذارند و به راحتی از هم جدا می‌شوند.

طلاق توافقی چگونه است؟ + مراحل و نحوه درخواست طلاق

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ با سرعت بالایی انجام می‌شود و زوجین با توافق بر روی مسائلی مانند مهریه، حضانت، جهیزیه، نفقه و غیره این مراحل را پشت سر می‌گذارند و به راحتی از هم جدا می‌شوند.

طلاق و جدایی در کشور بسیار مشکل است و خیلی از زوجین در نیمه های راه به خاطر سختی ها و مشقاتی که دارد بیخیال جدایی می شوند و به صورت جدا از هم به زندگی خود ادامه می دهند، در این مطلب تمامی مراحل طلاق توافقی بدون نیاز به وکیل را به شما آموزش داده ایم که در ادامه خواهیم خواند.

 تشریفات قانونی مربوط به پروسه طلاق در ایران به مدت زمان بسیار زیادی نیاز دارد و فشار روانی بسیاری را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. به همین دلیل بسیاری از زوجین ترجیح می‌دهند که با استفاده از روش طلاق توافقی زندگی مشترک خود را به پایان برسانند. در طلاق توافقی، زوجین درباره تمام مسائل مالی و مسائل غیرمالی به توافق می‌رسند و کشمکش‌های زمان جدایی را به حداقل می‌رسانند.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ با سرعت بالایی انجام می‌شود و زوجین با توافق بر روی مسائلی مانند مهریه، حضانت، جهیزیه، نفقه و غیره این مراحل را پشت سر می‌گذارند و به راحتی از هم جدا می‌شوند. در این مقاله قصد داریم مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ با حضور وکیل طلاق در کرج را شرح دهیم چرا که شهر های تهران و کرج بیشترین آمار طلاق را دارند و مراحل و روند طلاق توافقی را در ادامه به صورت کامل به شما توضیح خواهیم داد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه‌ باشید.

مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ با حضور وکیل طلاق توافقی شامل موارد زیر است:

ثبت دادخواست طلاق توافقی توسط زوجین

اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ این است که زوجین به یکی از دفاتر خدمات قضایی در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنند و دادخواست طلاق را به ثبت برسانند. آن‌ها باید منتظر باشند تا پیامک تایید دادخواست برای آن‌ها ارسال شود. بعد از دریافت پیام به زوجین دو الی سه روز مهلت داده می‌شود تا برای تشکیل پرونده به دادگاه خانواده بروند.

انجام مشاوره اجباری برای صلح و سازش

یکی دیگر از مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ بعد از مرحله ثبت دادخواست و تشکیل پرونده در دادگاه خانواده، این است که زوجین در جلسه مشاوره اجباری نزد مشاوران تعیین شده توسط دادگاه شرکت کنند. در این جلسه زوجین به صلح و سازش دعوت می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که حدودا بیست الی سی درصد از زوجین با شرکت در این جلسه مشاوره از طلاق منصرف می‌شوند. در صورت عدم سازش در این جلسه، به زوجین گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی ارائه می‌شود. قوه قضاییه برای کاهش آمار طلاق انجام مشاوره برای زوجین را اجباری کرده‌است.

تنظیم توافقنامه بر سر مسائل مالی و غیرمالی

در این مرحله از مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱، زوجین باید بر روی تمام مسائل مالی و غیر مالی مانند مهریه، نفقه و حضانت فررندان به توافق کامل برسند. در این توافقات میزان مهریه زن و نحوه پرداخت آن مشخص می‌شود. میزان نفقه زن و فرزندان و چگونگی پرداخت آن نیز باید مشخص شود. در این مرحله حضانت فررندان هم تعیین تکلیف می‌شود. برای تنظیم توافق نامه حتما باید از وکیل طلاق توافقی کمک گرفت.‌

ارائه دادخواست طلاق به یکی از دفاتر خدمات قضایی

یکی دیگر از مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ این است که زوجین یا وکیل طلاق توافقی باید دادخواست طلاق را به یکی از دفاتر خدمات قضایی تحویل دهد. در این مرحله علاوه بر ارائه دادخواست طلاق عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی زوجین نیز باید به دفتر خدمات قضایی تحویل داده شود. بعد از تحویل دادخواست زوجین باید منتظر مرحله بعدی یعنی تعیین وقت دادرسی باشند.

اثبات عدم بارداری یا باکره بودن زوجه توسط پزشکی قانونی

یکی از مدارک مهمی که در انجام مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ مورد نیاز خواهد بود، ارائه گواهی عدم بارداری زوجه به دادگاه‌ است. برای دریافت این گواهی، زوجه باید از طریق پزشکی قانونی اقدام کند. زنان مسن و یائسه نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری به دادگاه ندارند. گاهی اوقات زوجین در دوران عقد و قبل از ازدواج تصمیم به جدایی می‌گیرند. در چنین مواقعی باید گواهی سالم بودن پرده بکارت نیز برای زوجه صادر شود. میزان مهریه از طریق گواهی بکارت تعیین می‌شود.

تعیین وقت دادرسی در جلسه دادگاه

تعیین وقت دادرسی در جلسه دادگاه خانواده یکی دیگر از مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ است. وقت دادرسی به وسیله ابلاغ الکترونیکی و از سوی سامانه ثنا برای زوجین ارسال خواهد شد. علاوه بر ابلاغ الکترونیکی، زمان دادرسی از طریق Sms نیز به شماره موبایل زن و شوهر ارسال می‌شود.

حضور وکیل طلاق توافقی یا زوجین در زمان مقرر در جلسه دادگاه

در این مرحله از مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ که بعد از ارسال وقت دادرسی از طریق اس ام اس و ابلاغیه الکترونیکی با حضور وکیل خانواده در کرج (طلاق) زوجین یا خود آن‌ها در روز و ساعت مقرر در جلسه دادگاه برگزار می‌شود، باید مدارک مورد نیاز از جمله گواهی عدم امکان سازش نیز همراه وکلا یا زوجین به دادگاه برده شود.

صدور رای توسط قاضی دادگاه

بعد از انجام مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱، توسط زوجین یا وکلای طلاق توافقی، هر یک از آن‌ها باید در جلسه دادگاه خانواده حاضر شوند. قاضی پرونده بعد از انجام بررسی‌های لازم، خواندن نکات ذکر شده در توافق نامه و مشاهده گواهی عدم امکان سازش زن و شوهر، رای خود را مبنی بر طلاق توافقی صادر می‌کند.

مراجعه به دفاتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق

در آخرین مرحله از مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ یعنی بعد از صدور رای دادگاه، زوجین یا وکلای آن‌ها سه ماه وقت دارند تا با به همراه داشتن گواهی عدم امکان سازش، به نزدیکترین دفتر طلاق نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنند تا با جاری شدن صیغه طلاق، زندگی مشترک زوجین به طور کامل به اتمام برسد.

در این مقاله مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ را توضیح دادیم. با توجه به این‌که پرونده‌های طلاق جزو پرونده‌های پیچیده هستند، هر یک از زوجین از ابتدا برای این‌که روند انجام مراحل طلاق توافقی را سرعت ببخشند، باید به یک موسسه حقوقی معتبر مراجعه کرده و از خدمات وکیل طلاق توافقی بهره‌مند شوند. وکیل طلاق توافقی با برخورداری از دانش، مهارت و اطلاعات کافی در این زمینه، قادر است که مراحل طلاق توافقی را حداکثر تا ده روز کاری به پایان برساند.

قراردادی که بین وکیل طلاق توافقی و زوجین منعقد می‌شود در سامانه اینترنتی ثنا هم ثبت خواهد شد. گاهی اوقات نیز یکی از زوجین یا هردوی آن‌ها در خارج از ایران ساکن هستند. این افراد نیز برای طلاق توافقی می‌توانند از یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص در حوزه طلاق کمک بگیرند و بعد از احراز هویت در سامانه ثنا یا از طریق دفاتر کنسکولگری ایران در کشورهای خارجی، انجام مراحل طلاق توافقی را به وکیل خود در داخل ایران بسپارند. در انتخاب وکیل طلاق توافقی، سابقه کاری و تجربه او را نیز مدنظر قرار دهید. امیدواریم از مطالعه این مقاله نهایت استفاده را برده‌باشید.

 

 

 

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 57653

ارسال نظر