آغاز سنجش سلامت کودکان پیش‌دبستانی از این ماه + جزئیات

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: فراخوان عمومی برای مراجعه خانواده‌ها به پایگاه‌های سنجش سلامت از اواخر آذرماه اعلام خواهد شد و خانواده‌ها به دو شیوه می‌توانند اقدام کنند.

آغاز سنجش سلامت کودکان پیش‌دبستانی از این ماه + جزئیات

 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به رصد اختلال یادگیری، بیش‌فعالی و نقص توجه در سنجش سلامت نوآموزان درباره زمان آغاز این طرح توضیحاتی داد.

حمید طریفی حسینی درباره آغاز سنجش سلامت کودکان پیش‌دبستانی اظهار کرد: امسال شیوه سنجش در مقایسه با گذشته تغییر کرده و زمان آغاز آن ۶ ماه زودتر یعنی از آذرماه است، بدین ترتیب بازه زمانی طولانی‌تری را در اختیار داشته و در جهت سیاست‌های تشخیص و مداخله به هنگام دقیق‌تر حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: آغاز زودتر سنجش سلامت نوآموزان باعث می‌شود از فرصت تابستان برای برنامه‌ریزی درباره دانش‌آموزانی که دیرآموز تشخیص داده می‌شوند، استفاده کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: فراخوان عمومی برای مراجعه خانواده‌ها به پایگاه‌های سنجش سلامت از اواخر آذرماه اعلام خواهد شد و خانواده‌ها به دو شیوه می‌توانند اقدام کنند. نخست؛ مدیر مرکز پیش‌دبستانی برای دانش‌آموزان وقت می‌گیرد و دوم؛ خانواده‌ها با مراجعه به سایت اعلام شده، مرکز سنجش مورد نظر را انتخاب و زمان مراجعه را تعیین می‌کنند.

طریفی حسینی بیان کرد: نوآموزان مراکز پیش‌دبستانی از سن ۴ سال به بعد در راستای سیاست تشخیص و مداخله بهنگام می‌توانند در طرح سنجش سلامت شرکت کنند البته اولویت با کودکان ۵ تا ۶ سال است.

وی ادامه داد: خانواده‌ها سال آینده برای ثبت‌نام در کلاس اول دبستان می‌توانند نتایج سنجش را به مدیر مدرسه ارائه دهند و کار ثبت نام نهایی شود.

رصد اختلال یادگیری و بیش فعالی

طریفی حسینی در باره اینکه آیا اختلال یادگیری برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی رصد می‌شود، گفت: فرایند سنجش نسبت به سال گذشته تغییراتی کرده است، یکی از متغیرها تاریخ اجراست همچنین اختلالات یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی و اختلال گفتار و زبان رصد می‌شود تا برای دانش آموزان در معرض آسیب، تشخیص به موقع انجام و مداخلات لازم در سن طلایی رشد اجرا شود.

  رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به این پرسش "برخی روانپزشکان برای درمان اختلال نقص توجه یا مشکلات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی اقدام به تجویز قرص ریتالین می‌کنند؛ آیا در مراکز مشکلات یادگیری بدون تجویز این دارو و با استفاده از روش‌های رفتاری اقدام می‌شود؟" متذکر شد: در تحولاتی که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌کنیم مراکز مشکلات ویژه یادگیری از نظر مأموریت‌ها ارتقا پیدا کرده‌اند و یکی از وظایف آنها اجرای برنامه سنجش است. در مراکزی که قابلیت سنجش سلامت را به لحاظ نیروی انسانی و فضای مورد نیاز دارند، سنجش سلامت اجرا و کار ارزیابی و مداخله به صورت همزمان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های مراکز مشکلات ویژه یادگیری این است که به دانش آموزان دارای نقص توجه، بیش فعال و دانش آموزان دارای آسیب گفتار و زبان خدمات ویژه ارائه دهند همچنین آیین نامه آموزشی و پرورشی برای ارائه خدمات تخصصی به این گروه از دانش‌آموزان تدوین شده است و طی روزهای آینده برای تصویب نهایی به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال خواهد شد.

 

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 56032

ارسال نظر