سیل تهران را تخریب می‌کند؟ | اظهارات مهم زاکانی درباره بافت خانه‌های تهران

شهردار تهران گفت: در تهران حدود یک میلیون خانه کم داریم و بهترین جا برای ساخت و ساز ایمن و تامین مسکن مردم، بافت های فرسوده شهر است.

سیل تهران را تخریب می‌کند؟ | اظهارات مهم زاکانی درباره بافت خانه‌های تهران

شهردار تهران گفت: در تهران حدود یک میلیون خانه کم داریم و بهترین جا برای ساخت و ساز ایمن و تامین مسکن مردم، بافت های فرسوده شهر است.

به گزارش عرشه آنلاین، علیرضا زاکانی -شهردار تهران - در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به منظور نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی مستقر در بافت‌های فرسوده شهر تهران برگزار شد، اظهارکرد: مساحت تهران ۷۰ هزار هکتار است و ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار دارد که ۴۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است. طبعا با توجه به شرایط مخاطرات طبیعی پیرامون تهران از لحاظ سیل و زلزله، ضرورت نوسازی و ایمنی بخشی به این بافت‌ها بیش از پیش احساس می شود.

وی افزود:مسأله بعدی تامین مسکن است و امروز در کلانشهر تهران حدود یک میلیون خانه کم داریم و بهترین جا برای ساخت و ساز بافت های فرسوده شهر است.

شهردار تهران با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترک با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در خصوص نوسازی بافت فرسوده اظهار کرد: به موجب این تفاهم نامه تعاونی های محلات برای بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی مستقر در بافت‌های فرسوده تشکیل و از ظرفیت تعاونی‌ها به این منظور استفاده خواهد شد.

زاکانی افزود: در حال حاضر نوع فعالیت و اقداماتی که در مجموعه مدیریت شهری انجام می‌دهیم پیوستگی‌های جدی با وزارت کار دارد به عنوان مثال در حوزه آسیب‌های اجتماعی همکاری و پیوستگی نزدیکی با یکدیگر داریم و در حوزه اشتغال و مشاغل خانگی می توان بسترسازی کرد که در حوزه مسکن امروز در خصوص ایجاد زیرساخت در توسعه تعاونی ها در شهر تهران توافقی میان وزارت کار و شهرداری تهران صورت گرفت.

شهردار تهران تاکید کرد: امروز دشمنان تلاش می‌کنند مردم را ناامید کنند و افق‌های تیره و تاری مقابل جوانان و مردم قرار بدهند در حالی که این پیوستگی دستگاهی می تواند بستری را فراهم کند که بخشی از افق روشن آینده را رونمایی کنیم.

وی افزود: امیدواریم این تفاهم نامه به توسعه فعالیت ها سرعت بخشد و اسباب خدمت شایسته به مردم و آبادانی و پیشرفت برای کشور را فراهم کند و ایجاد سرمایه های اجتماعی و مشارکت مردمی را رقم بزند.

زاکانی در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طرح نوسازی در کدام یک از محلات تهران به اجرا درخواهد آمد؟ گفت: هسته مرکزی شهر بیشترین بافت فرسوده را به خود اختصاص داده است و مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ الی ۱۶ جزو مناطقی است که بافت های آن عمدتاً فرسوده است. برخی از بافتهای فرسوده در تهران پراکنده است و در منطقه ۲۰، ده کن یا فرحزاد و بریانک محدودیتی برای تاسیس تعاونی های محلات نداریم.

به گفته وی، سال گذشته قرارگاهی به منظور نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده ایجاد شد و تا امروز برای بازسازی و نوسازی ۴۰۰ هزار واحد تفاهم کردیم؛ اما تفاهم‌نامه امروز متفاوت است و بهترین بخش ماجرا ایجاد بستر شکل گیری تعاونی‌هایی است که در محلات کوشش می کنند تا با تجمیع و نوسازی محلی شاکله محله را حفظ کنند و به بالارفتن ضریب اشتغال تعاونی ها و چرخه اقتصاد و تامین نیازهای مردم منجر شوند.

شهردار تهران بیان کرد: تشکیل تعاونی‌ها به اقتضای نیاز مردم برای ما با اهمیت بود و این پیام امیدوار کننده را به متن جامعه منعکس کنیم. امیدواریم با همکاری مشترک وزارت کار و شهرداری و فراهم شدن زیرساخت این طرح، در گام اول۵۰۰۰ واحد فرسوده نوسازی شوند. مهمترین بستر اجرا، شکل‌گیری تعاونی‌های محله‌محور است که بافت‌های فرسوده به وسیله تجمیع و نوسازی و با مشارکت خود مردم و با تسهیلات بانکی نوسازی می‌شوند.

زاکانی در پایان گفت: برای عرضه محصولات تولید شده در مشاغل خانگی نمایشگاه‌های محله‌ای برگزار می‌شود و برای صادرات دسترنج صاحبان مشاغل خانگی نیز تلاش می‌کنیم./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 55518

ارسال نظر