وزیر آموزش و پرورش: صلاحیت دانشجومعلمان سنجیده می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: یا اینکه دانشگاه فرهنگیان کسی که معتقد بود دانشگاه فرهنگیان نباید وجود داشته باشد را پنج سال سرپرست کرده بودند و نتیجه این شد که فقط از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه، دانشجو جذب می‌کردند

وزیر آموزش و پرورش: صلاحیت دانشجومعلمان سنجیده می‌شود

 وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه اندیشه‌های غربی دیگری مطرح شد که خانواده‌ها را هدف گرفته بود. مدارس ما سه سال تعطیل بود اما یک نفر اعتراض نکرد که دانش آموزان مشکل فاصله تربیتی در بعد روانشناختی و جامعه شناختی پیدا می‌کنند در حالی که نهایت تعطیلی مدارس در جوامع دیگر، شش ماه بوده است.

یوسف نوری در نشست شورای معاونین امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مدافعین امنیت در حوادث اخیر و همچنین گرامیداشت هفته بسیج گفت: معاونان امور مجلس در شرایطی که خواسته‌ها زیاد و انتظارات بی حد است، مسئولیت سنگینی برعهده دارند.

وی افزود: دو گزاره درباره آموزش و پرورش می‌گویم؛ نخست اینکه اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در انتهای شهریورماه امسال برگزار شد و رئیس جمهور هم حاضر بود که دو تفاوت با اجلاس‌های گذشته داشت، نخست اینکه شعار داشت و شعارش "دگرگونی آموزش" بود. تفاوت دوم اینکه یک پیش اجلاس داشت که یونسکو میزبان بود و هدفش زمینه سازی از ۲۰۳۰ به سال ۲۰۵۰ بود؛ در یک کلمه یعنی حکمروایی از طریق حکمرانی آموزش توسط نظام سلطه.

وزیر آموزش و پرورش مروری تاریخی بر سیر تغییرات در آموزش و پرورش داشت و با اشاره به اینکه تضارب جدی آراء در زمینه تغییر بنیادین آموزش و پرورش در طول تاریخ انقلاب وجود داشت گفت: به عنوان مثال نظام ترمی متوسطه یا همان نظام قدیم یک نسخه وارداتی بود که آوردند و اجرا می‌شد تا سال ۱۳۹۰ که سندتحول بنیادین به تصویب رسید. متاسفانه در همین دهه ۹۰ بود که نسخه وارداتی دیگری به نام ۲۰۳۰ تصویب شد که پیشینه آن را می‌دانید. چنین اتفاقاتی در سال‌های گذشته رخ داده است.

مدارس را ۳ سال تعطیل کردند و یک نفر اعتراض نکرد

نوری ادامه داد: متاسفانه اندیشه‌های غربی دیگری مطرح شد که خانواده‌ها را هدف گرفته بود. مدارس ما سه سال تعطیل بود اما یک نفر اعتراض نکرد که دانش آموزان مشکل فاصله تربیتی در بعد روانشناختی و جامعه شناختی پیدا می‌کنند در حالی که نهایت تعطیلی مدارس در جوامع دیگر، شش ماه بوده است. نظام سلطه به دنبال این‌است که مدارس و دانشگاه‌ها را واقعا تعطیل کند.

وی با بیان اینکه باید جدی‌تر و هوشمندانه با این قبیل موضوعات برخورد کنیم گفت: ضعف‌هایی در نظام آموزش و پرورش داریم از جمله اینکه ارتباط وثیقی با اولیای دانش آموزان نداریم. مهدهای کودک را به بهزیستی سپرده بودند، در حالی که بهزیستی عقبه آموزشی و علمی در این زمینه نداشت. به همین خاطر بود که رهبری تذکر دادند تا اینکه در نهایت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد.

کسی را سرپرست دانشگاه فرهنگیان کردند که اعتقادی به وجود دانشگاه فرهنگیان نداشت

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یا اینکه دانشگاه فرهنگیان کسی که معتقد بود دانشگاه فرهنگیان نباید وجود داشته باشد را پنج سال سرپرست کرده بودند و نتیجه این شد که فقط از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه، دانشجو جذب می‌کردند و برخی اثرات منفی آن را مشاهده می‌کنیم.

نوری با اشاره به اینکه مدرسه هنوز نهاد مورد اطمینان و معتبری است که ۲۴ میلیون دانش آموز و نوآموز دارد عنوان کرد: شاکله مغز در دوسال اول زندگی شکل می‌گیرد. تربیت را باید به سنین پایین تر ببریم. قبلا تربیت عاریه‌ای و مصنوعی نبود اما امروز بچه های ما از سنین پایین تحت تاثیر محتواهای نامناسب هستند.

یکی از اولویت‌های ما احیای دانشگاه فرهنگیان است

صلاحیت دانشجومعلمان سنجیده می‌شود

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما احیای دانشگاه فرهنگیان است. هیئت ممیزه دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم بود که مقدمات فراهم شده تا این هیئت ممیزه به دانشگاه فرهنگیان برگردد. آزمون جامع و ارزیابی‌های حرفه‌ای در طول سال از جمله ابزارهایی هستند که صلاحیت دانشجومعلمان سنجیده می‌شود. دانشجومعلمان باید مجهز به مهارت‌های مورد نیاز باشند. تربیت نیروی مستعد برای مناطق محروم نیز مورد توجه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رهبری در زمینه ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش عبارات و موکداتی داشته‌اند گفت: ایشان به ورود برف انباری نیرو به آموزش و پرورش اشاره کرده و تاکید کرده بودند که ورود نیروی انسانی به این وزارتخانه باید از مسیر دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی باشد.

نوری ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان، بزرگترین دانشگاهی است که ۹۵ هزار دانشجو دارد، رهبری هم بر تقویت دانشگاه فرهنگیان تاکید کرده‌اند. نسبت دانشجو به استاد خوب نبوده که اکنون دارد تقویت می‌شود و فراخوان‌هایی برای جذب داده شده است. همه به ما کمک کنید که فرمان حضرت آقا روی زمین نماند. دلسوزی باید باشد، اما توجه کنیم که آموزش و پرورش متفاوت از جاهای دیگر است و نباید بی حساب و کتاب نیروی انسانی جذب شود. باید رشته‌ها با موضوع تحصیل مرتبط باشد. اکنون ۶۰ درصد اینها که براساس قانون تعیین تکلیف جذب شده‌اند رشته تحصیلی شان منطبق نیست.

وی تاکید کرد که هرجا پیشرفت برایتان مهم بود حتی هرجایی که مابه ازای اقتصادی‌اش برایتان اهمیت دارد، باید به سراغ آموزش و پرورش بروید.

 

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 55018

ارسال نظر