افراد علامت‌دار کرونای جدید دارند یا آنفلوانزای نوع A؟

یک فوق‌تخصص ریه گفت: در موارد ابتلای کنونی، تحقیق‌ها و بررسی‌هایی صورت گرفته است تا بدانیم افراد علامت‌دار مبتلا به کرونا هستند یا آنفلوانزا؟

افراد علامت‌دار کرونای جدید دارند یا آنفلوانزای نوع A؟

دکتر رستم یزدانی، فوق‌تخصص ریه درباره ویروس آنفلوانزا اظهار کرد: سه نوع ویروس آنفلوانزا (A- B- C) داریم که نوع C فقط انسان‌ها را درگیر می‌کند و خفیف است و آنفلوانزای فصلی که انسان‌ها و حیوانات را درگیر می کند، نوع A است.

وی درباره اینکه هر ساله با آنفلوانزا درگیر هستیم، بیان کرد: خاصیت ویروس آنفلوانزا این است که می‌تواند تغییرات جزئی و عمده در آنتی‌ژن‌های خود به وجود بیاورد که باعث می‌شود هر سال با نوع جدیدی از این ویروس مواجه باشیم؛ ابتلای هر ساله ما را برای سال بعد ایمن نمی‌کند.

یزدانی افزود: گسترش آنفلوانزا بسیار سریع است و حیوانات را درگیر می‌کند؛ انسان ممکن است از طریق حیوانات مبتلا شود و به دلیل تغییر ژن ها، شانس بروز بیماری های جدید و فصلی در هر سال و یا چند سال یک بار بیشتر می شود.

این فوق تخصص ریه تصریح کرد: آنفلوانزا جزو ویروس هایی هستند که موجب سرماخوردگی می شوند و نوع C نیز علائم خفیف سرماخوردگی را نشان می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نمی‌شود گفت کرونا از بین رفته است. در موارد ابتلای کنونی، تحقیق انجام شده و در مقالات و بررسی هایی که صورت گرفته تا بدانیم افراد علامت دار مبتلا به کرونا هستند یا آنفلوانزا؟ بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مراجعان، مبتلا به آنفلوانزا هستند.

یزدانی با اشاره به اینکه افتراق علائم کرونا و آنفلوانزا خیلی سخت است، گفت: هشت نوع ویروس کرونا داشتیم که پنج نوع به صورت روزمره موجب سرماخوردگی می شد و زمانی دچار اپیدمی شدیم که ویروس جهش پیدا کرد و تیپ های جدیدی از خودش ساخت اما تغییرات آنفلوانزا به میزان کرونا نیست.

این فوق تخصص ریه درباره واکسن آنفلوانزا بیان کرد: واکسن باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری می شود اما روی سیر و جهش ویروس اثر نمی گذارد و این خاصیت ویروس است که هر ساله تغییر می کند. ضمن اینکه واکسن، ایمنی ۱۰۰ درصد ایجاد نمی کند.

وی اظهار کرد: واکسن آنفلوانزا باید هر ساله تزریق شود چون ویروس هر سال تغییر می کند و نیاز به واکسن جدید داریم تا روی ویروس جدید موثر باشد و واکسن های کنونی چهارظرفیتی هستند که چهار نوع ویروس آنفلوانزا را پوشش بدهد.

یزدانی افزود: تمام کسانی که بیماری های زمینه ای و ریوی، قلبی، آسم، نارسائی کلیه و دیابت دارند، سن بالاتر از ۶۰ سال هستند یا افرادی که به هر دلیلی بیماری نقص ایمنی دارند، شیمی درمانی شده و کودکانی که آسپرین مصرف می کنند، باید واکسن آنفلوانزا بزنند.

وی با بیان اینکه خانم های باردار که سه ماهه دوم و سوم بارداری آنها در فصل شیوع بیماری است، بهتر است واکسن بزنند، گفت: بهترین زمان تزریق واکسن از نیمه شهریور است و کسانی که مشکل دارند اکنون نیز می توانند واکسن را بزنند.

این فوق تخصص ریه بیان کرد: انتظار داریم شیوع آنفلوانزا در سه ماه اول فصل پائیز باشد اما بستگی به جغرافیای منطقه دارد و گاهی ممکن است ادامه دار باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ابتلا به عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی به ویژه آنفلوانزا به خاطر این است سیستم ایمنی دستگاه تنفسی فوقانی ضعیف می شود و همین مسئله شانس ابتلای فرد به عفونت های ثانویه را بیشتر می کند و این عفونت ها یک تا دو هفته بعد از آنفلوانزا اتفاق می افتد که فرد با تب، سرفه و دفع خلط چرکی مراجعه می کند و متوجه می شویم عفونت ثانویه است که در این مرحله نیاز به آنتی بیوتیک است اما در عفونت های اولیه و آنفلوانزا نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

یزدانی با اشاره به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها افزود: مشکلی که آنتی بیوتیک ایجاد می کند، ایجاد مقاومت در بدن است و با معضلی به نام باکتری های مقاوم مواجه می شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کودکان، افراد مسن و کسانی که بیماری های نقص ایمنی دارند ممکن است تا یک ماه ویروس آنفلوانزا را در هوا پخش کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 53866

ارسال نظر