بهترین مواد خوراکی و رژیم غذایی برای دیابتی‌ها

هدف از تنظیم رژیم غذایی در افراد مبتلا به دیابت، کنترل قند خون، چربی خون و وزن بدن و همچنین تنظیم زمان مصرف وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها برای پیشگیری از تغییر قند خون در افرادی است که دارو مصرف می‌کنند.

بهترین مواد خوراکی و رژیم غذایی برای دیابتی‌ها

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سپیدان گفت: با رعایت یک رژیم غذایی منظم می‌توانیم به پیشگیری و درمان عواقب مزمن بیماری دیابت کمک کنیم.

مریم جلوداری کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سپیدان اظهار کرد: رژیم غذایی مناسب، نیاز‌های روزانه فرد از جمله انرژی و مواد مغذی را تامین می‌کند، اما باید به همراه آن میزان قند خون، چربی خون، فشار خون و وزن افراد مبتلا به دیابت نیز کنترل شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربایی که برای دیابتی‌ها هم مفید است

دیابت

او ادامه داد: هدف از تنظیم رژیم غذایی در افراد مبتلا به دیابت، کنترل قند خون، چربی خون و وزن بدن و همچنین تنظیم زمان مصرف وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها برای پیشگیری از تغییر قند خون در افرادی است که دارو مصرف می‌کنند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سپیدان بیان کرد: با رعایت یک رژیم غذایی منظم می‌توانیم به پیشگیری و درمان عواقب مزمن بیماری دیابت مانند بیماری‌های کلیوی، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنیم.

او با بیان اینکه غذا در دفعات زیاد و حجم کم استفاده شود، افزود: مصرف نان‌های سفید و برنج کاهش یابد و نان‌های سبوس دار و حبوبات جایگزین آن شود.

جلوداری با بیان اینکه دست کم ۵ واحد از میوه‌ها و سبزی‌ها در روز مصرف شود، تصریح کرد: مصرف روغن‌های جامد، غذا‌های آماده و سرخ شده و همچنین چربی‌های موجود در منابع غذایی حیوانی مانند کره، خامه، گوشت قرمز و فرآورده‌های آن کاهش داده شود.

او گفت: دریافت نمک (سدیم) و غذا‌های شور و کنسرو شده و همچنین مصرف قند‌های ساده مانند قند و شکر، شکلات، نقل و شیرینی‌ها کاهش داده شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سپیدان با بیان اینکه عسل دارای قند ساده است و مصرف آن باید محدود شود، اضافه کرد: مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی و جایگزین‌های شکر از راهکار‌های مناسب برای کاهش مصرف قند است.

او بیان کرد: افراد مبتلا به دیابت می‌توانند برنج را به صورت روزانه و به مقدار متعادل مصرف کنند، اما بهترین راه کاهش مصرف برنج و نان سفید، جایگزین کردن آن با حبوبات و نان‌های سبوس دار است.

جلوداری با بیان اینکه فرد مبتلا به بیماری دیابت می‌تواند روزانه مقدار متعادلی از انواع میوه‌ها را مصرف کند، افزود: مبتلایان به دیابت منابع غذایی حاوی روی، ویتامین C (مرکبات و سبزی‌های تازه) و ویتامین A (زردآلو، هلو، گوجه فرنگی و هویج) را در رژیم غذایی خود قرار دهند، زیرا این مواد حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهند.

او گفت: از جمله باور‌های غلط در مورد افراد مبتلا به دیابت در جامعه می‌توانیم به مواردی مانند منع مصرف برنج، سیب زمینی و میوه و یا نقش مواد غذایی تلخ در کاهش قند خون اشاره کنیم که نباید به آن‌ها توجه کرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 53589

ارسال نظر