نوری: بگذارید دانش آموزان مدرسه را اداره کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی ما به دلیل تبعیت از برنامه درسی دیسیپلینی، اختیار و اراده را از دانش‌آموز و معلم گرفته است.

نوری: بگذارید دانش آموزان مدرسه را اداره کنند

یوسف نوری شامگاه جمعه ۲۰ آبان در مراسم افتتاح سومین مرکز رشد و کارآفرینی دانش‌آموزی استان گلستان اظهار کرد: به طور قطع افتتاح مرکز رشد و کارآفرینی دانش‌آموزی در گلستان در راستای شعار سال ایجاد شده است، نرخ بهره‌وری در جامعه دانش‌بنیان منفی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر فعالیتی دانش‌بنیان باشد نه تنها منفی نیست بلکه نرخ بازگشت سرمایه آن افزایش قابل توجهی خواهد داشت، بیان کرد: مهم‌ترین بخشی که جامعه دانش‌بنیان را ایجاد می‌کند نظام آموزش و پرورش عمومی است.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: اگر نرخ بازگشت سرمایه در همه بخش‌ها را بررسی کنیم، خواهیم دید که این مهم در دوره ابتدایی بیشتر از متوسطه و در دوره متوسطه بیشتر از دانشگاه است.

نوری با اشاره به اینکه جامعه بدون دانش‌بنیان مصرف‌کننده خواهد بود، بیان کرد: لازم است در این حوزه تمرکز شود، وقتی یک نفر دانش‌بنیان تربیت شود نخبه و سرآمد می‌شود و سرآمدها اعتبار بین‌المللی ایجاد کرده و به سرمایه اجتماعی تبدیل شده و اثر اقتصادی دارند.

وی با اشاره به اینکه افراد سرآمد به بخشی از جامعه تحرک می‌بخشند، تصریح کرد: افراد سرآمد تعدادی را در مجموعه خود مشغول می‌کنند به همین دلیل به جامعه تحرک می‌بخشند لذا جامعه باید به این سمت برود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مکانی که در آن تضارب آراء و شناسایی‌ها انجام می‌شود همین مراکز رشد و کارآفرینی دانش‌آموزی است، خاطرنشان کرد: امروز دیگر کارگاه کامپیوتر معنا ندارد چراکه  فناوری همراه در دستان همه ما قرار دارد.

نوری با اشاره به اینکه معلمان اجازه دهند دانش‌آموزان خود مدرسه را اداره کنند و معلمان از دور ناظر و تسهیل‌گر باشند، تصریح کرد: معلمان حتی به دانش‌آموزان دوران ابتدایی اجازه دهند تدریس کنند، دانش‌آموزان امروز به منابع اطلاعاتی دسترسی دارند به همین دلیل باید دانش‌آموزان را درگیر این کارها کنیم تا در فضای مجازی سرگرم امورات دیگر نشوند.

وی با اشاره به اینکه باید اولیاء را پای کار بیاوریم، تصریح کرد: دشمن می‌خواهد اخلاق و معنویت را از ما بگیرد، آنها نمی‌خواهند در حوزه علم و فناوری باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امروز باید هر کدام از اتاق‌های این مرکز رشد و کارآفرینی دانش‌آموزی به خانه خلاق نانو، بایو، سلول‌های بنیادی، انرژی‌های تجدیدپذیر و امثال آن تبدیل شود، افزود: درون آموزش و پرورش باید مملو از دانش‌آموزان دانش‌بنیان و کارآفرین باشد.

نوری با بیان اینکه دو هزار دانش‌آموز المپیادی استانی داریم که ۲۶۰ نفر آنها به مرحله کشوری راه یافتند، گفت: اگر ما زمینه دانش‌بنیانی را برای هر دانش‌آموز فراهم کنیم خود ادامه مسیر را طی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: نظام آموزشی ما به دلیل تبعیت از برنامه درسی دیسیپلینی، اختیار و اراده را از دانش‌آموز و معلم گرفته است، به معلمان توصیه می‌کنم نظام دیسیپلینی را بشکنند شهید بهشتی اراده، اختیار و آزادی را برای متربی یک اصل می‌دانست و می‌گفت، بگذارید اشتباه کنند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52877

ارسال نظر