نحوه استخدام دولتی و خصوصی در سال 1401

سالانه بیش از صدهزار نفر متقاضی استخدام در این بخش‌ها، از طریق ارسال رزومه مورد قبول واقع شده و مراحل جذب و گزینش را طی می‌کنند. علاوه بر امکان ارسال رزومه به منظور دست یافتن به مرحله استخدام دولتی و یا خصوصی، داوطلبان می‌توانند در آزمون‌های استخدامی در سال 1401 هم در بخش دولتی و هم خصوصی شرکت کنند.

نحوه استخدام دولتی و خصوصی در سال 1401

بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های سراسر کشور، پس از اخذ مدرک تحصیلی خود به مرحله بعدی زندگی یعنی جستجوی شغل آینده و استخدام وارد می‌شوند. این مرحله یکی از پیچیده‌ترین مراحل زندگی افراد بوده و پروسه زمانبری را برای افراد متقاضی استخدام خواهد داشت.

سالانه بیش از صدهزار نفر متقاضی استخدام در این بخش‌ها، از طریق ارسال رزومه مورد قبول واقع شده و مراحل جذب و گزینش را طی می‌کنند. علاوه بر امکان ارسال رزومه به منظور دست یافتن به مرحله استخدام دولتی و یا خصوصی، داوطلبان می‌توانند در آزمون‌های استخدامی در سال ۱۴۰۱ هم در بخش دولتی و هم خصوصی شرکت کنند.

این راه یکی از متداول‌ترین روش‌های جذب داوطلبان و افراد مستعد و ماهر در بخش‌های مشخص است. معمولا تمامی نهادها و مراکز دولتی برای استخدام جدید خود به صورت برگزاری آزمون استخدامی عمل کرده و مراحل جذب را در دو بخش پیش می‌برند. داوطلبان نیز می‌بایست برای استخدام در مراکز مورد علاقه خود تمامی مراحل آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند.

استخدام دولتی بهتر است یا خصوصی؟

به طور کلی، پاسخ به این سوال بسیار دشوار بوده و نمی‌توان به راحتی به این سوال پاسخ داد. استخدام دولتی از نظر عده زیادی از داوطلبان دارای امنیت شغلی بالایی بوده و از حقوق، بیمه، ساعت کاری و مزایای نسبتا خوبی نیز بهره می‌برد. در این میان استخدام در بخش خصوصی نیز شامل مزایایی همچون پاداش علاوه بر دریافتی در زمان مقرر، برخورداری از بیمه‌های تکمیلی و حتی وام‌های کمک هزینه خرید مسکن و موارد دیگر می‌شود.

موارد ذکر شده در این بخش، یکی از عوامل سردرگمی داوطلبان برای انتخاب محل استخدام و کاری خود می‌باشد. یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب استخدام دولتی ۱۴۰۱ یا انتخاب بخش  خصوصی برای استخدام و انتخاب مسیر آینده شغلی، فراوانی مراکز دولتی و خصوصی در استان و شهر محل سکونت افراد نیز می‌باشد.

 در صورتی که یک استان دارای تعداد زیادی از مراکز خصوصی یا دولتی باشد، افراد به دلیل وجود پتانسیل بالا برای استخدام در این مراکز، اقدام به ارسال رزومه یا شرکت در آزمون استخدامی مرکز مربوطه می‌نماید. بنابر موارد ذکر شده، افراد علاقه‌مند به استخدام می‌بایست ابتدا نوع مرکز مورد نظر خود برای استخدام را انتخاب کرده، سپس برای شرکت در آزمون استخدامی یا ارسال رزومه‌کاری خود آماده شوند.

مهم‌ترین آزمون‌های استخدامی دولتی و خصوصی

از مهم‌ترین آزمون‌های استخدامی خصوصی می‌توان به آزمون استخدام بخش خصوصی اشاره نمود. این آزمون برای تعداد زیادی از شرکت‌های خصوصی برگزار شده و دارای تنوع عناوین شغلی بسیاری می‌باشد. از مهم‌ترین آزمون‌های استخدامی دولتی نیز می‌توان به آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی، آزمون استخدامی آموزش و پرورش، آزمون‌های استخدامی بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و همچنین آزمون شرکت‌های خصوصی از جمله استخدام ایران‌خودرو و شرکت سایپا و آزمون استخدامی وزارت بهداشت اشاره کرد.

 این آزمون‌ها سالانه متقاضیان زیادی داشته و داوطلبان زیادی برای استخدام در این مراکز دولتی با شرکت در مراحل استخدام همچون آزمون کتبی و مصاحبه با یکدیگر رقابت می‌کنند. فرآیند ثبت‌نام آزمون‌های استخدامی نیز به صورت اینترنتی و از طریق سایت‌های اعلام شده به داوطلبان اطلاع‌رسانی می‌شود.

علت شرکت در آزمون‌های استخدامی

همانطور که توضیح داده شد، از مهم‌ترین روش‌های استخدام داوطلبان در مراکز دولتی، می‌توان به شرکت در آزمون استخدامی مرکز مورد نظر و طی مراحل اعلام شده، اشاره کرد. مراکز دولتی با برگزاری آزمون‌های استخدامی به صورت سراسری یا استانی به منظور جذب گسترده نیروی مستعد و علاقه‌مند به استخدام در بخش‌های اعلام شده اقدام می‌کند.

زمان ثبت‌نام در آزمون استخدامی از چند هفته قبل از آغاز به صورت حدودی به داوطلبان اعلام شده و این دسته از افراد می‌توانند از داشتن تمامی مدارک مورد نیاز تا زمان آغاز ثبت نام اطمینان حاصل نمایند. از مزایای شرکت در آزمون‌های استخدامی می‌توان به سنجش تمامی ابعاد علمی و تخصصی داوطلبان برای استخدام در عنوان شغلی مورد نظر، سنجش بار علمی به طور یکسان با داوطلبان سهمیه مشترک و موارد دیگر اشاره کرد.

نحوه اطلاع از استخدام‌های دولتی و خصوصی

همواره نیاز به یک مرجع اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص آزمون‌های استخدامی در جریان سراسر کشور برای افراد جویای کار وجود داشته است. در سال‌های اخیر تعداد زیادی سایت‌های استخدامی ایجاد شده که امر اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار موثق را به داوطلبان آزمون‌های استخدامی انجام می‌دهند. این سایت‌ها با ایجاد راه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی بیشتر به داوطلبان همچون ایجاد صفحات اختصاصی استخدام در فضای مجازی همچون کانال‌های تلگرام و اینستاگرام، در راستای اطلاع‌رسانی در سریع‌ترین زمان ممکن نیز اقداماتی انجام داده‌اند. 

در این راستا، می‌توان به سایت‌هایی همچون سایت مشاوره هیوا، سایت ایران استخدام، سایت بانک استخدام و سایت ای استخدام اشاره کرد. متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات مورد نظر خود به این سایت‌ها مراجعه و با عضو شدن در کانال‌های اطلاع‌رسانی آن‌ها اطلاعات مربوط به آزمون‌ها را دریافت کنند./ بانک استخدام

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52608

ارسال نظر