ایران ۱۰ سال پیرتر شد

در آبان ۸۵ بالغ‌بر ۲۵ میلیون جوان در کشور داشتیم که این رقم در سال ۹۵ به حدود ۲۰ میلیون نفر کاهش یافت.

ایران ۱۰ سال پیرتر شد

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه میانگین سنی جمعیت کشور در ۴۵ سال گذشته حدود ۱۰ سال افزایش یافته و به اصطلاح پیرتر شده است، گفت: در آبان ۸۵ بالغ‌بر ۲۵ میلیون جوان در کشور داشتیم که این رقم در سال ۹۵ به حدود ۲۰ میلیون نفر کاهش یافت.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از ایرنا، حامد برکاتی روز یکشنبه ۵ دی در نشست توجیهی «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت» در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در سال ۱۳۵۵ میانگین سنی جمعیت کشور ۲۲.۴ سال بوده است که این رقم در سال ۹۹ به ۳۲ سال رسید.

سیدحامد برکاتی ادامه داد: بر اساس آمار و ارقام موجود، تعداد سالمندان ۶۰ سال و بیشتر در سال ۱۳۸۵، ۵.۱ میلیون نفر بود و این رقم در آبان ۹۵ از مرز ۷.۴ میلیون نفر گذشت که نشانگر متوسط رشد سالانه ۳.۶۲ است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که متوسط نرخ رشد سالانه جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵، ۳.۲۸- کمتر شده به این معنا با کاهش شمار جوانان مواجهیم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در آبان ۸۵ بالغ‌بر ۲۵ میلیون جوان در کشور داشتیم که این رقم در سال ۹۵ به حدود ۲۰ میلیون نفر کاهش یافت.

برکاتی خاطرنشان کرد: بر مبنای برآوردها، ۸.۳ میلیون نفر جمعیت سالمند فعلی ایران در سال ۱۴۲۵ به بالای ۲۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد و این در حالی خواهد بود که جمعیت جوان مولد کشورمان به‌شدت کمتر خواهد شد.

وی افزود: این تحقیقات در حالی است که در آن زمان و بر اساس شاخص‌های جهانی، اروپا در طول ۹۰ سال پیرتر خواهد شد اما کشورمان در مدت ۳۰ سال چنین شرایطی پیدا خواهد کرد، اما باید به این نکته واقف باشیم که آنان در ابتدا توسعه یافتند و سپس به شرایط پیری رسیدند اما در ایران این‌گونه نخواهد بود.

نشست توجیهی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت با حضور جمعی از مسئولان وزارت بهداشت، رییسان، معاونان و مسئولان شبکه‌های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان در محل تالار رویش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 5091

ارسال نظر