فقط 4.5 ساعت فرصت دارید!

یک متخصص مغز و اعصاب سنگینی و بی‌حسی ناگهانی در دست و پا، سنگینی زبان، سرگیجه ناگهانی، دوبینی و اختلال دید را از جمله علائم شایع سکته مغزی عنوان و تاکید کرد: افراد به محض مشاهده این علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

فقط 4.5 ساعت فرصت دارید!

وقتی یک لخته کوچک خون راهش را کج می‌کند سمت رگ‌های باریک مغز و لابلای یکی از این رگ‌ها گیر می کند، مرگ سلول‌های مغزی آغاز و بعداز چند ساعت فرد یا راهی دیار باقی می‌شود و یا برای همیشه قدرت حرکت در یک قسمت از بدن خود را از دست می‌دهد، به همین راحتی!

اما حالا حالا با وجود برخی داروهای معجزه آسا می‌توان به راحتی این لخته های مرگ آور را برطرف و خونرسانی به بافت مغز را آغاز کرد، در این بین نکته مهم و حیاتی این است که این معجزه فقط تا ۴.۵ ساعت ادامه دارد و پس از آن کاری از دست کسی ساخته نیست.

دکتر پیام محمدی متخصص مغز و اعصاب به مناسبت هفته پیشگیری از سکته مغزی (۸ تا ۱۴ آبان)، با اشاره به شیوع سکته مغزی در سطح جوامع، گفت: سکته مغزی یک اتفاق حاد در عروق مغزی است که در پی آن خونرسانی به بافت مغز دچار مشکل شده و در پی این اختلال آن بخش از مغز که خونرسانی نمی شود، دچار مرگ می شود.

محمدی در خصوص نحوه وقوع سکته مغزی گفت: بطور معمول سکته یا به دنبال وجود لخته در رگ و یا پارگی عروق و خونریزی مغزی ایجاد می شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه هر قسمت از مغز مسئول حرکت یک قسمت از بدن است، بسته به محل آسیب مغزی، حرکت در قسمت های مربوطه بدن دچار مشکل می شود و حتی این امکان هست که در موارد آسیب شدید مغز، افراد جان خود را بر اثر سکته مغزی از دست بدهند.

وی ادامه داد: در خصوص وجود لخته خون در رگ های مغز هم دو حالت وجود دارد. یا لخته در خود رگ های مغز به مرور ایجاد شده و یا از محل دیگر توسط فشار خون به داخل رگ های مغز پرتاب می شود که در هر دو صورت این لخته با انسداد مسیر عبور خون، موجب ایجاد اختلال در خونرسانی به بافت مغز و آسیب بخشی از مغز می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در حالت دوم ممکن است بر اثر عوامل مختلف رگ های مغز دچار پارگی شده و اختلال در خونرسانی به مغز ایجاد شود که در این حالت هم مجددا بافت بخشی از مغز که خونرسانی به آن مختلف شده از بین می رود و فرد دچار سکته مغزی می شود.

محمدی سنگینی و بی‌حسی ناگهانی در دست و پا، سنگینی زبان، سرگیجه ناگهانی، دوبینی و اختلال دید را از جمله علائم شایع سکته مغزی عنوان و تاکید کرد: افراد به محض مشاهده این علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این متخصص مغز و اعصاب هشدار داد: وجود این علائم نشانه بروز سکته مغزی است و فرد به محض مشاهده این علائم حتی نباید دقیقه ها را از دست بدهد و باید به سرعت خود را به مراکز درمانی برسد.

وی افزود: شعار امسال روز جهانی سکته مغزی «دقیقه‌ها نجات‌بخش زندگی هستند»، انتخاب شده، چرا که با گذشت هر دقیقه میلیون ها سلول می میرند و هرچه زمان مراجعه به مراکز درمانی طولانی تر شود بخش بیشتری از مغز دچار مرگ شده و عوارض سکته در فرد شدت می یابد.

محمدی گفت: در حال حاضر با تزریق برخی داروها بلافاصله علائم سکته برطرف شده و از بروز عوارض سکته جلوگیری می شود، اما این به شرطی است که فرد در همان لحظات اولیه بروز سکته مغزی مراجعه کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: زمان طلایی برای افرادی که دچار سکته مغزی شده اند ۴.۵ ساعت اعلام شده و افراد باید در این بازه زمانی و هرچه سریعتر خود را به مراکز درمانی رسانده و تحت درمان قرار گیرند.

محمدی گفت: متاسفانه برخی افراد تعلل کرده و اقدام به خوددرمانی و مصرف آب قند و انجام برخی حرکات و... می کنند که همه اینها در نهایت می تواند منجر به بروز عوارض سکته در آنها شود و توصیه اکید ما این است که حتی یک دقیقه را هم برای مراجعه به مراکز درمانی از دست ندهند.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه در خصوص علائم هشدار دهنده بروز سکته مغزی گفت: ریسک فاکتورهایی برای سکته مغزی وجود دارد که افراد باید آنها را شناسایی و برطرف کنند، از جمله اینکه افراد دارای فشار خون بالا، افراد مسن، افراد سیگاری و مصرف کننده مواد دخانی، افراد با وزن بالا، افراد با مشکلات قلبی و ... بیش از همه در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند.

وی افزود: همچنین افرادی که مبتلا به بیماری قلبی AF (فیبریلاسیون دهلیزی)هستند بیش از همه در معرض خطرند، چرا که در این بیماران خون موجود در دهلیز قلب به خوبی تخلیه نمی شود و به همین دلیل خون درون دهلیز لخته بسته و این لخته ها با فشار خون به سمت رگ های مغز پرتاب می شوند و می تواند سکته های بسیار خطرناکی ایجاد کند.

محمدی گفت: افرادی که سکته های گذرا داشته اند باید از نظر ابتلا به این بیماری حتما بررسی شوند، چرا که در صورت ابتلا داروهایی به آنها داده می شود که لخته های خون را رفع می کنند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: علاوه بر این افرادی که سکته های مغزی گذرا داشته اند هم در معرض خطر دوباره سکته هستند و باید هرچه سریعتر ریسک فاکتورهای خطر را رفع کنند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 50871

ارسال نظر