هشدار! این ویروس هر ۳۰ ثانیه یک قربانی می‌گیرد!

تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، آمار ابتلا به هپاتیت های ویروسی را قابل توجه خواند و گفت: سالانه بیش از یک میلیون نفر به دلیل ابتلا به هپاتیت جان خود را از دست می دهند؛ به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت شعار سال ۲۰۲۲ را بر این مهم قرار داده که همه افراد در همه جوامع بتوانند دسترسی آسان به مراقبت های بهداشتی، تشخیصی و درمانی این ویروس را داشته باشند.

هشدار! این ویروس هر ۳۰ ثانیه یک قربانی می‌گیرد!

صحبت سر یک اندام حیاتی، پرکار، پرمشغله و البته یکی از بزرگترین اعضای بدن است که سلامت آن در سلامت کل بدن نقش مهمی دارد؛ عضوی از بدن که در صورت بیماری علائم آن چراغ خاموش و بدون علامت است.

کبد یکی از بزرگترین غدد داخلی بدن محسوب می شود که حدود  یک هزار و ۵۰۰ گرم وزن دارد و در قسمت راست بالای شکم و زیر دنده‌ها قرار می گیرد و در دفع بسیاری از داروهای مصرفی و همچنین مواد سمی و میکروب های وارده از طریق روده‌ها نقش دارد؛ در واقع کبد همچون کارخانه‌ای است که وظیفه تولید، تغییر، انبار کردن و دفع مواد زائد را برعهده دارد، همچنین نقش این اندام در سوخت و ساز قند خون، چربی خون و پروتئین تعیین کننده است.

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص علایم بیماری التهاب کبد اظهار کرد: در جهان هر ۳۰ ثانیه یک نفر به دلیل هپاتیت جان خود را از دست می دهد و در بیماری هپاتیت، هپاتیت های ویروسی اعم از هپاتیت B، D و C اهمیت دوچندان دارند و بیشتر مزمن می شوند.

دکتر رمضانعلی امیری با اشاره به اینکه هر جایی که درد و تورم باشد به معنای ایجاد التهاب است، افزود: علاوه بر هپاتیت های A، B، C، D و E که مهم‌ترین علل ویروسی هپاتیت هستند ویروس های دیگر نیز زمینه ساز این بیماری هستند، برای مثال مبتلایان به کرونا نیز به افزایش آنزیم های کبدی و هپاتیت مبتلا می‌شدند از سویی مصرف به‌جا و یا نابه‌جای برخی از داروها به ویژه برخی از آنتی بیوتیک‌ها ابتلای به هپاتیت را افزایش می دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه ایران یکی از کشورهایی است که چهار برابر میانگین جهانی دارو مصرف می کند و در بین همه داروهای مصرفی، آنتی بیوتیک به چشم می خورد که در بسیاری از مواقع اصرار زیاد بیمار، پزشک را مجاب به تجویز آن می کند این در حالی است که بسیاری از سرماخوردگی های ویروسی نیازی به آنتی بیوتیک ندارند و در برخی از مواقع مصرف آنتی بیوتیک نه تنها کمکی به بیمار نمی کند بلکه موجب ایجاد مقاومت دارویی و سردرگمی پزشک و بیمار می شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه داروهای استفاده شده در بدنسازی، داروهای ضدتشنج و حتی مسکن های ساده می توانند موجب هپاتیت شوند، گفت: هپاتیت دارویی موجب هپاتیت برق‌آسا می شود و حتی نیمی از هپاتیت های برق آسا را هپاتیت دارویی تشکیل می دهد.

امیری به شیوع بالای هپاتیت الکلی هشدار داد و یادآور شد: هر چه مقدار و زمان مصرف الکل بیشتر باشد، می تواند سیروز کبدی ایجاد کند، همچنین گاهی اوقات برخی از عفونت ها و یا از دست دادن خون زیاد نیز زمینه ساز ابتلا به هپاتیت است.

وی با بیان اینکه هپاتیت های ویروسی در صورت عدم درمان به موقع، کبد را دچار عوارض کرده و بافت ارتجاعی آن را از بین می برد، افزود: ابتلای به هپاتیت های ویروسی می‌تواند موجب سیروز کبدی و در مواردی دیگر موجب بروز سرطان کبد شود و در نهایت مرگ بیمار را رقم بزند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، آمار ابتلا به هپاتیت های ویروسی را قابل توجه خواند و گفت: سالانه بیش از یک میلیون نفر به دلیل ابتلا به هپاتیت جان خود را از دست می دهند؛ به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت شعار سال ۲۰۲۲ را بر این مهم قرار داده که همه افراد در همه جوامع بتوانند دسترسی آسان به مراقبت های بهداشتی، تشخیصی و درمانی این ویروس را داشته باشند و هدف این سازمان حذف این ویروس تا سال ۲۰۳۰ از دنیا است.

امیری بر ضرورت تلاش بیشتر بر افزایش آگاهی و دانش مردم نسبت به بیماری هپاتیت تأکید کرد و ابراز داشت: برخی از باکتری ها هم می تواند موجب ابتلا به هپاتیت شود که از جمله این باکتری های شایع در کشورمان به ویژه استان های شمالی تب شالیزار است که نیمی از مبتلایان به تب شالیزار به هپاتیت مبتلا می شوند و در حالی که فرد علائم ویروسی دارد اما علت آن باکتریایی است و بیشتر در کشاورزان و شالیکاران دیده می شود.

وی با اشاره به علائم کبد چرب، ابراز داشت: متأسفانه کبد چرب در کشورمان شیوع بالایی دارد و در افراد چاق، کم تحرک، دیابتی و غیره دیده می شود و ممکن است همزمانی با بیماری های دیگر داشته باشد، افراد برای درمان این بیماری باید سبک و شیوه زندگی خود را تغییر دهند و با ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، مصرف میوه و سبزیجات گرید بیماری را کاهش دهند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49994

ارسال نظر