استخدام معلم از مقطع کارشناسی ارشد/ طرح ماده 28 جمع می شود

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان مسیر تربیت‌معلم است و ظرفیت فعلی ما 25 هزار دانشجو معلم است که در حال تربیت شدن است.

استخدام معلم از مقطع کارشناسی ارشد/ طرح ماده 28 جمع می شود

رضا صحرایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان بالغ بر ۳ میلیون مترمربع عرصه و عیان است و از این فضا ۶۰ درصد آن‌ها قدمت بین ۳۰ تا چهل سال دارد و فرسوده است و برخی از آن‌ها حتی قدمتی بالای ۴۰ سال دارند.

وی گفت: دانشگاه فرهنگیان مسیر تربیت‌معلم است و ظرفیت فعلی ما ۲۵ هزار دانشجو معلم است که در حال تربیت شدن است.

وی با بیان اینکه با تنگنای مکانی و فضای رفاهی جدی در دانشگاه فرهنگیان مواجه هستیم گفت: البته در حال تقویت آن هستیم و در سال اول دولت بیش از ۴۰۰ هزار مترمربع فضا اضافه شد تا همین ظرفیت ۲۵ هزار نفر حفظ شود یعنی ۲۵ هزار نفر وردی و ۲۵ هزار نفر خروجی داشته باشیم ولی خیلی نیاز به تقویت بیشتر داریم تا کیفیت حفظ شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: آموزش‌وپرورش به بیش از ۲۵ هزار نفر در سال معلم نیاز دارد؛ ما چند طرح جایگزین را به سازمان اداری استخدامی دادیم که می‌خواهیم امسال روی آن کار کنیم که یکی از آن‌ها جذب دانشجو معلم از مقطع ارشد در دستور کار است یعنی برای نخستین بار این موضوع را انجام دهیم.

صحرایی افزود: یکی دیگر بورسیه سال آخری دانشجویان دانشگاه‌های معتبر است و یک‌ساله دانشجو بگیریم و جایگزین ماده ۲۸ کنیم؛ و یک روش دیگر دو مدرکی است که ما و دانشگاه‌های برتر کشور در پنج رشته با هم تعامل می‌کنیم که معلم را با همکاری یکدیگر تربیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه تأمین معلم مطلوب دانشگاه فرهنگیان است و هر راهی غیر از این به ما معلمی که در نظام تعلیم و تربیت آن نقش کلیدی تحولی را ایفا کند نمی‌دهد و تربیت این معلم اگر از مسیر دانشگاه فرهنگیان نباشد راه‌های درستی نخواهد بود بنابراین جایگزین ماده ۲۸ این چند راه است که پیگیر آن هستیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر فرسودگی فضاهای آموزشی این دانشگاه گفت: دانشگاه فرهنگیان بالغ بر ۳ میلیون مترمربع عرصه و عیان است و از این فضا ۶۰ درصد آن‌ها قدمت بین ۳۰ تا چهل سال دارد و فرسوده است و برخی از آن‌ها حتی قدمتی بالای ۴۰ سال دارند.

صحرایی گفت: این دانشگاه میراث دار مراکز تربیت‌معلمی است که دانشگاه‌های معتبر از دل آن روئیدند و آن قدمت افتخار و اعتبار این دانشگاه و باید این افتخار تبدیل به یک وجه آموزشی قوی برای آینده کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث نوسازی را به‌طور جدی پیگیری می‌شود و طرحی در دست اقدام است که مصوبات قانونی را طی می‌کند که به‌موجب آن پردیس‌های استانی به یک دانشگاه استانی تبدیل می‌شوند یعنی یک دانشگاه واحد می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور تصریح کرد: در این طرح قرار نیست بودجه‌ای به دولت تحمیل شود و قرار است از محل منابع موجود و تبدیل به احسن کردن این فضاها فضای بهتری بسازیم و از همه هم تقاضای کمک کردیم. رئیس‌جمهور هم دستور دادند فضاهای آموزشی دستگاه‌های غیر آموزشی به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود.

صحرایی گفت: به‌طور جدی این مهم را دنبال می‌کنیم اما برنامه درازمدت این است که دانشگاه فرهنگیان به لحاظ محیطی و کالبدی و متناسب با نقشه تربیتی بازسازی، نوسازی و حتی در مواردی احداث شود و طرح آن در هیئت‌امنایی دانشگاه است تلاش بر این است در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه عملی شود.

وی در پاسخ به این که استانی شدن دانشگاه‌ها چه زمانی عملیاتی می‌شوند گفت: اگر در طرح در هیئت‌امنا تصویب شود در سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

 

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49516

ارسال نظر