شرایط تزریق واکسن آنفلوانزا اعلام شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: بیمارانی که داروهای کورتیکواستروئید مخاطی، استنشاقی، جلدی، تزریقی و خوراکی مصرف می‌کنند، منعی برای دریافت واکسن غیر فعال تزریقی آنفلوانزا ندارند.

شرایط تزریق واکسن آنفلوانزا اعلام شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوآنزا است.

حسین حقائی اظهار کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوآنزا است و اثربخشی آن به طور متوسط ۴۰ تا ۶۰ درصد تخمین زده شده است که در بالغین واکسن آنفلوآنزا خطر مرگ ناشی از آنفلوآنزا را در حدود ۳۱ درصد کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند مانند مبتلایان به سرطان با یا بدون شیمی درمانی یا رادیو تراپی، گیرندگان پیوند، دیالیزی، تالاسمی ماژور، آنمی سیکل سل، هموفیلی، زنان باردار و زنان تا دو هفته بعد از زایمان، افراد دارای بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، افراد مبتلا به دیابت یک و دو، مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماری‌های عصبی عضلانی، بیماران دارای سو جذب یا سو تغذیه، افراد فاقد طحال، گروه‌های سنی شش ماه تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپیرین و یا داروهای حاوی سالیسیلات هستند، مبتلایان به چاقی مفرط یا چاقی بیمارگونه و کلیه‌ی افراد با سن بالای ۶۵ سال باید واکسن را تزریق کنند.

وی در رابطه با افرادی که منع مصرف واکسن آنفلوانزا دارند نیز افزود: افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید نظیر آنافیلاکسی باید واکسن را تزریق نکنند و افراد دارای حساسیت شدید یا سابقه آلرژی خفیف به تخم مرغ و افراد دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی شش هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی در تزریق واکسن احتیاط کنند.

حقائی همچنین خاطرنشان کرد: واکسیناسیون افراد دارای بیماری حاد متوسط و شدید تا زمان بهبودی حال عمومی باید به تعویق بیافتد و در افراد مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا تا زمان رفع علائم بیماری حداقل تا دو هفته تزریق نشود و در افراد در معرض تماس با افراد مثبت کرونا و افرادی که در قرنطینه یا ایزولاسیون ناشی از کرونا هستند نیز پس از اتمام مدت زمان قرنطینه و به شرط نداشتن علائمی به نفع ویروس کرونا تزریق شود.

وی در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا در زنان شیرده گفت: تزریق واکسن غیرفعال آنفلوآنزا در زنان شیرده منعی ندارد و حداقل فاصله تزریق واکسن آنفلوانزا از زمان انجام پیوند اعضا چهار الی شش ماه توصیه شده است و توصیه می‌شود برای تعیین این فاصله زمانی قبل از دریافت واکسن با پزشک معالج مشورت شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان نیز یادآور شد: بیمارانی که داروهای کورتیکواستروئید مخاطی، استنشاقی، جلدی، تزریقی و خوراکی مصرف می‌کنند، منعی برای دریافت واکسن غیر فعال تزریقی آنفلوانزا ندارند./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49482

ارسال نظر