خبر خوش برای دانشجو معلمان

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی مـسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: در خصوص ازدواج دانشجویی دانشجومعلمان، گفت: در بحث ازدواج دانشجویی در کل دانشگاه‌ها، سال قبل ۴۵ هزار زوج ثبت‌نام کردند ولی به دلیل محدودیت کرونایی، برای ۲۰ هزار زوج برنامه برگزار شد.

خبر خوش برای دانشجو معلمان

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی مـسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: بیش از هر کسی در جامعه، مقام معظم رهبری به دانشگاه فرهنگیان توجه دارد؛ هیچ دانشگاهی نداریم که ۱۰ سال متوالی مقام معظم رهبری درباره آن صحبت کرده باشند.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل آموزش و پرورش است و به همین دلیل باید در ارائه برنامه‌ها توجه ویژه شود چرا که قرار است معلمان تربیت شده در این دانشگاه، دانش‌آموز در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی افزود: در زمینه دینی و فرهنگی برنامه‌‌های خوبی دیده شده است چرا که آموزش و پرورش باید بچه ها را در جریان نظام و انقلاب و هویت ساز تربیت کند؛  تقریبا ۱۰۰ مرکز در کشور داریم و برنامه‌های ما باید به تعداد مراکز و مخاطبان از قومیت‌ها و فرهنگ های مختلف متنوع باشد و این امر، فعالیت فرهنگی را در دانشگاه فرهنگیان دشوار می‌کند.

وی با اشاره به ازدواج دانشجویی، گفت: احساس کردیم در بحث ازدواج، رسالت سنگین بر دوش دانشگاه است چرا که دانشگاه باید تمدن‌ساز و جریان‌ساز باشد؛ همچنین رهبر معظم انقلاب ۲۸ شاخص را برای دانشگاه جریان‌ساز بیان کردند. در بحث خانواده و ازدواج با توجه به کاهش جمعیت، اقدامات انجام شده در این دانشگاه می‌تواند در جامعه فرهنگ‌سازی کند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: بیش از بیست سال است که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برنامه ازدواج دانشجویی را پیگیری می‌کند و ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان را ایجاد کرده است که ما هم به تبع آن، این ساختار را در دانشگاه‌ها و پردیس‌ها ایجاد کردیم؛ در این راستا شورای محتوایی داریم تا محتوای خوبی را آماده کنند و شورای اجرایی به مرحله عمل برسانند.

وی اضافه کرد: در بحث محتوای دینی در بحث قرآن، نماز و سیره اهل بیت(ع)، اقدامات خوبی در سطح کشور در حال انجام است؛ امسال دانشگاه فرهنگیان میزبان مسابقات قرآن دانشجویان کشور است و در حوزه نماز پویش‌های خوبی داریم از جمله پویش «نماز خوب» که از ماه‌های گذشته شروع شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی ادامه داد: برنامه‌هایی در حوزه بصیرت افزایی داریم که برنامه حیات طیبه از آن جمله است. از دیگر برنامه‌ها، پویش «راه روشن» و «آینده روشن» است. همچنین برنامه‌های شاخص دیگر ارائه دروس علوم اسلامی برای دانشجویان علاقه‌مند است.

وی در خصوص ازدواج دانشجویی دانشجومعلمان، گفت: در بحث ازدواج دانشجویی در کل دانشگاه‌ها، سال قبل ۴۵ هزار زوج ثبت‌نام کردند ولی به دلیل محدودیت کرونایی، برای ۲۰ هزار زوج برنامه برگزار شد. برای امسال در دانشگاه فرهنگیان پیش بینی ما ۵۰۰ زوج است که به صورت متمرکز برنامه داریم؛ در این طرح، یک طرف از زوجین دانشجو باشند، کافیست و در طرح شرکت داده می‌شوند که در مشهد مقدس در آذر ماه در دو نوبت سه تا چهار روزه برای آنها برنامه داریم.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در خصوص نگاه به دانشگاه از بیرونی، اظهار کرد: برخی سوژه‌های خبر را بد پیدا می‌کنند و یا تبدیل به خبر بد می‌کنند و بازتاب گسترده پیدا می‌کند؛ اما چرا نمی توانیم خبرهای خوب را بازتاب بدهیم؟ این وظیفه ماست. چند صد دانشگاه داریم که اتفاقات خوب در آن می افتد و باید اخبار خوب پخش شود. جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمودند همین است؛ پیشرفت‌های مختلفی انجام شده است ولی جوان امروز بی خبر است. اگر جوانان پیشرفت را با چشم خود ببینند، دیدشان یقینا عوض می شود.

وی درباره فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: در دولت قبل سیاست بر این بود که نیاز نیست دانشگاه فرهنگیان وجود داشته باشد و بر همین اساس در هیأت علمی جذب خاصی اتفاق نمی‌افتاد؛ در دوره‌ای ۳ هزار دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان جذب شدند که می‌بینیم امسال ۲۵ هزار نفر جذب شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان در ۱۰ سال گذشته کمتر از ۸۰۰ عضو هیأت علمی داشت اما در سال ۱۴۰۱ فقط ۱۵۰۰ ردیف برای جذب هیأت علمی داده شده است؛ در بحث جذب دانشجو، امسال ۲۵ هزار ورودی کنکور و ۳۰ هزار ورودی ماده ۲۸ برای دوره یکساله جذب شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار دارای هیأت ممیزه شده است، اظهار کرد: برای اولین بار ساختار دانشگاه فرهنگیان در سازمان اداری و استخدامی تصویب شده است. همچنین در حوزه آموزش و فرهنگی، امسال از معدود دانشگاه‌هایی بودیم که در کربلا موکب ویژه داشتیم و ۱۵ هزار نفر از موکب ما بازدید کردند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه رئیس هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، رئیس جمهور است، افزود: در ۳، ۴ ماه اخیر بیش از ۱۵۰۰ مترمربع به فضای خوابگاهی و آموزشی دانشگاه اضافه شده است. ضمن اینکه امسال برای اولین بار گزینش مرکزی به ما مجوز هسته گزیش مختص دانشگاه داده است. گزینش به صورت مستمر و طی دو دوره، احراز پست معلمی را برای دانشجو معلم انجام می‌دهد یعنی شایستگی فردی و علمی در طول ۴ سال احراز می‌شود.

وی با اشاره به روش جذب دانشجو از طریق ماده ۲۸ در دانشگاه فرهنگیان، گفت: چند روش جایگزین ماده ۲۸ پیشنهاد شده است که یکی روش ۲+۲ است یعنی دانشجو دو سال اول تحصیل را در دانشگاهی معتبر و دو سال دوم را در دانشگاه فرهنگیان بگذراند و مدرکش نیز با امضای دو رئیس دانشگاه باشد؛ مدل جذب از کارشناسی ارشد را نیز دنبال می‌کنیم بعنی در دوره دو ساله، کارشناسی ارشد را بگذارند که هم زمان گزینش مناسب فراهم است و هم و فرصت ارائه آموزش‌ها را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به اهمیت توجه به ساحت‌های ششگانه برای دانشجومعلمان، ادامه داد: این موضوع را به صورت اصل قرار می‌دهیم و به صورت قانونی  و الزامی باشد مثلاً هر دانشجو یک مربی قرآن یا هر معلم یک مربی خوشنویسی باشد. همچنین قرار است نظام جامع فرهنگی برای اولین بار تهیه شود چرا که که ما نظام‌نامه جامع فرهنگی نداشتیم.

وی از مجوز جذب ۵۰۰ نیروی جدید به دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت:  امیدواریم این دانشگاه  در یکی، دو سال آینده به دانشگاه تراز تبدیل شود البته از زمان آمدن دکتر صحرایی یعنی در زمان ۵ ماهه سرعت فعالیت‌ها بالاست؛ رئیس جمهور هم در هیأت دولت به اسم تأکید کردند و از  دستگاه‌های ذیربط خواستند که به دانشگاه فرهنگیان کمک کنند.

 

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49040

ارسال نظر