نگرانی کارگران و نیروهای پیمانکاری از تعدیل‌های قبل از تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان | تبدیل وضعیت استخدامی و حذف پیمانکاران انجام شود

طرح ساماندهی کارکنان دولت در دل بسیاری از کارگران و معلمان امید ایجاد کرده است، اما کسانی که سالها کار با حقوق ناچیز را پذیرفته‌اند حالا نگرانِ این هستند که در بزنگاهِ به نتیجه‌ رسیدنِ طرحی در راستای امنیتِ شغلی‌شان، از آن بی‌بهره بمانند.

نگرانی کارگران و نیروهای پیمانکاری از تعدیل‌های قبل از تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان | تبدیل وضعیت استخدامی و حذف پیمانکاران انجام شود

از زمانی که طرح ساماندهی کارکنان دولت مطرح شد، کارکنان این بخش و دیگر بخش‌های دولتی، نیمه دولتی و عمومی امیدوار شدند که بالاخره بعد از سال‌ها کار دراین بخش‌ها قرار است وضعیت بهتری نسبت به قبل داشته باشند. تبدیل وضعیت نیروها و حذف پیمانکاران از مهم‌ترین تصمیماتِ مطرح شده در این طرح بود که امیدهای بسیاری را در دلِ کارگران، به خصوص کارگران پیمانکاری، کاشت. امیدی که البته بعد از گذشت حدود دوسال از حضور این طرح در مجلس کمرنگ‌تر شده است. 

بیشتر بخوانید: جزئیات مهم از تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان | تعدیل کارگران شرکتی، پیمانکاری و ارکان ثالث کلید خورد

کلیات طرح ساماندهی کارکنان دولت اوایل تیرماه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید اما دو شوری اعلام شد و قرار شد بعد از بررسی بیشتر در کمیسیون اجتماعی، مجددا به صحن برگردد. در آن زمان نمایندگان مجلس از بازگشتِ سریع طرح به صحن مجلس خبر دادند اما اکنون حدود ۴ ماه از تصویب کلیات می‌گذرد و هنوز طرح به صحن نرسیده است. 

کارگران پیمانکاری مهم‌ترین طرفهای این طرح هستند. هنوز مشخص نیست کدام گروه‌ها مشمول این طرح خواهند شد و این طرح چگونه به تصویب می‌رسد، چراکه جزئیاتِ طرح ساماندهی هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است، اما این فاصله‌ی طولانی، عده‌ی بسیاری از نیروهای پیمانکاری را نگران کرده است. اینکه مشمولِ طرح ساماندهی می‌شوند یا نه و مهم‌‎تر آنکه آیا در این فاصله‌ای که طرح به نتیجه می‌رسد، گرفتارِ جریانِ تعدیلِ راه افتاده می‌شوند یا جان سالم از آن به در می‌کنند؛ سوالی است که آن‌ها دائم از خود می‌‍‌پرسند! 

معلمانِ خرید خدمات و برون‌سپار آموزش و پرورش از جمله این نیروها هستند که طی روزهای اخیر از تلاش آموزش و پرورش برای کنار گذاشتنشان خبر داده‌اند. معلمانی که سال‌ها به دلیلِ کمبود نیرو در آموزش و پرورش با حقوق ناچیز کار کردند اما حالا کنار گذاشته می‌شوند. 

اگرچه مشخص نیست که موضوعِ این معلمان در طرح ساماندهی کارکنان دولت، تعیین تکلیف خواهد شد یا طرح ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، اما در هر حال این معلمان معتقدند دلیلِ کنار گذاشته شدنشان این است که اگر هر کدام از این طرح‌های ساماندهی به نتیجه برسد، آموزش و پرورش مجبور به ساماندهی و تبدیل وضعیتِ این معلمان نشود و نیروهای کمتری را جذب کند. 

به نظر می‌رسد همین اتفاق در مورد نیروهای مخابرات نیز مطرح است. نیروهای مخابرات اصفهان که به تازگی بابتِ تصمیمِ مخابرات اصفهان برای روی کار آوردنِ پیمانکاران محلی اعتراضاتی انجام داده‌اند، معتقدند این تصمیمات علاوه بر اینکه در راستای کاهش هزینه‌های مخابرات و خروجِ دو شرکت پیمانکارِ اصلیِ مخابرات از زیر بارِ تعهدات و حقوق نیروهای پیمانکاری است، هدف دیگری نیز دارد که آن تعدیل نیروی مخابرات است تا اگر قرار شد طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس به نتیجه برسد و مخابرات نیز مشمول آن شود نیروی کمتری جذب مخابرات شود. 

یکی از نیروهای مخابرات می‌گوید: ورود پیمانکاران محلی به صورت غیرمستقیم به طرح ساماندهی و تبدیل وضعیت نیروها ربط دارد و اگر پیمانکار محلی روی کار بیاید، راه تعدیل نیروها بازتر می‌شود. 

اینجاست که موضوع طرح ساماندهی مطرح می‌شود. نیروهای مخابرات معتقدند که یکی از اهداف روی کار آمدنِ شرکت‌های محلی در اصفهان تعدیل نیروی پیمانکاری است تا اگر قرار شد طرح ساماندهی به نتیجه برسد نیروی کمتری مشمول آن شود. هر چند که به گفته‌ی این نیروها، اگر طرح ساماندهی به نتیجه برسد مخابرات زیر بار آن نمی‌رود همانطور که در مورد تبدیل وضعیتِ ایثارگرانِ مخابرات زیر بار نرفته است. مخابرات بعد از گذشت ماه‌ها و با وجود جلسات و اخطارهای متعدد مجلسی‌ها هنوز برای تبدیل وضعیتِ ایثارگران مقاومت می‌کند. 

موضوعِ تعلل مجلس برای به نتیجه رسیدنِ طرح ساماندهی یک طرف و نگرانی نیروهای پیمانکاری برای تعدیل، یک طرف دیگر. اگر قرار است طرحی اینچنین به تصویب برسد، بی‌انصافانه است که نیروهایی که سال‌ها به عنوان نیروی پیمانکار کار کرده‌اند به راحتی کنار گذاشته شوند. 

ناصر چمنی (فعال کارگری) در این خصوص می‌گوید: جای تأسف دارد که بعد از حدود دو سال هنوز این طرح به نتیجه نرسیده است و برخی مجموعه‌ها در همین زمان نگران شده‌اند و نیروهای خود را تعدیل می‌کنند.

چمنی می‌گوید: اینکه پیمانکار دستش برای اخراجِ نیروی با سابقه‌اش باز باشد، یک ضعف است. اگر قرار است این طرح مشکلی از کار نیروها بردارد باید در مورد جوانب آن فکر شده باشد و راه را برای کارفرمایانی که نیروی خود را اخراج می‌کند تا مشمول آن طرح نشود، ببندند.

این فعال کارگری می‌گوید: در طرح مجلس به این موضوع اشاره شود که اگر نیرویی با سابقه‎ی بالا برای پیمانکاری کار می‌کند می‌تواند مشمول شود تا آن کارفرما نتواند به راحتی نیروی خود را اخراج کند.

به گفته‌ی چمنی، قرار نیست طرحی که قرار است به نفع کارگران به تصویب برسد بر ضد آنها عمل کند؛ البته اگر این طرح به تصویب برسد!

این فعال کارگری تأکید می‌کند: این ضعف مجلس است که طرحی را مطرح می‌کند که هنوز به نتیجه نرسیده، به ضرر برخی از نیروها تبدیل می‌شود. یعنی طرحی که قرار است به امنیتِ شغلی کمک کند کاملا عکس می‌شود و باعث اخراج نیروها می‌شود.  وقتی به نتیجه رسیدنِ چنین طرحی تا این حد طول می‌کشد، راه برای عده‌ای بازمی‌شود تا از زیر بار آن خارج شوند و فرصتِ کافی برای دور زدنِ ان را داشته باشند.

طرح ساماندهی کارکنان دولت در دل بسیاری از کارگران و معلمان امید ایجاد کرده است، اما کسانی که سالها کار با حقوق ناچیز را پذیرفته‌اند حالا نگرانِ این هستند که در بزنگاهِ به نتیجه‌ رسیدنِ طرحی در راستای امنیتِ شغلی‌شان، از آن بی‌بهره بمانند./ ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 48853

ارسال نظر