واکسن آنفلوانزای خارجی بهتر است یا ایرانی؟

تزریق واکسن آنفلوانزا تا پایان آبان ماه امکان‌پذیر است. پزشکان به افراد حساس به پروتئین، تزریق واکسن ایرانی را توصیه می‌کنند.

واکسن آنفلوانزای خارجی بهتر است یا ایرانی؟

آنفلوانزا در آن دسته از ویروس‌های فصلی است که در نیمه دوم سال به سرعت شایع می‌شود. چند سالی است با تزریق واکسن آنفلوانزا سعی بر کنترل این بیماری بعضا کشنده شده است اما میزان آمار مبتلایان به این ویروس همچنان بالاست. با اینکه آنفلوانزا ویروس جدیدی نیست و سالیان سال است که افراد را مبتلا می‌کند اما با این حال باز هم قربانی می‌گیرد. 

توصیه مهم به افرادی که می‌خواهند واکسن آنفلوانزا بزنند

حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا شروع فصل سرماست. فصل سرما در نیم کره شمالی و کشورهای غریبی حدودا در همین روزها آغاز می‌شود. در کشور ما کمی دیرتر هوا شروع به سردتر شدن می‌کند. در کشور ما شیوع گسترده آنفلوانزا از ماه‌های آبان، آذر و دی آغاز می‌شود.

وی افزود: توزیع واکسن آنفلوانزا در کشورهای نیم کره شمالی از اواخر سپتامبر است. کشور ما نیز از مهر ماه شروع به توزیع واکسن آنفلوانزا به بازار می‌کند و رفته رفته به اواخر مهر ماه که می‌رسیم واکسن‌ها به اتمام می‌رسد. بنابراین به افراد توصیه می‌شود، افرادی که تمایل به تزریق واکسن آنفلوانزا دارند، هر چه سریع‌تر به تهیه آن اقدام نمایند.

توصیه پزشکان درباره تزریق واکسن آنفلوانزا

متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: واکسن‌های آنفلوانزا را تا انتهای آبان ماه نیز می‌توان تزریق کرد. اگر فرض را بر این بگذاریم که شیوع آنفلوانزا در ماه‌های دی و بهمن به اوج می‌رسد، تزریق این واکسن در آبان ماه منطقی‌تر به نظر می‌رسد و حتی می‌توان گفت اثربخشی بهتری دارد. توصیه پزشکان به همه افراد این است که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

عمادی یادآور شد: ویروس آنفلوانزا در افرادی خطرناک‌تر و بعضا کشنده‌تر است و طبیعتا این افراد در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند. زنان باردار، بیماران قلبی، بیماران ریوی، بیماران کلیوی، افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، بیمارانی که تحت درمان دوره شیمی درمانی هستند، افراد بالای ۵۵ سال در گروه افراد پر خطر هستند که تزریق واکسن آنفلوانزا برایشان ضروری‌تر است.

تزریق واکسن آنفلوانزا در دوران کرونا

متخصص بیماری‌های عفونی درباره تزریق همزمان واکسن‌های آنفلوانزا و کرونا توضیح داد: تزریق همزمان این واکسن‌ها منع پزشکی ندارد اما بهتر است، هر کدام از این واکسن‌ها در یک دست تزریق شوند و هر دو در یک دست نباشد. بهترین حالت تزریق واکسن‌های آنفلوانزا و کرونا با فاصله‌ی دو هفته توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آمار مبتلایان به آنفلوانزا در دوران کرونا در مقایسه با سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته است، دلیل آن هم به پروتکل‌های بهداشتی و ترس مردم از ویروس ناشناخته کرونا بر می‌گردد. اما با توجه به اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چند ماه اخیر نسبت به زمان اوج کرونا کمتر شده است و مردم کمتر در اماکن عمومی از ماسک استفاده می‌کنند، احتمال شیوع آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های تنفسی بالا می‌رود.

چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

عمادی در ادامه گفت: درباره افرادی که نباید واکسن آنفلوانزا بزنند می‌توان افراد حساس به تخم مرغ را مثال زد، به این دلیل که در گذشته واکسن‌های آنفلوانزا در تخم مرغ کشت داده می‌شدند. در کشور ما واردات ۲ برند معروف واکسن آنفلوانزا از کشورهای هلند و فرانسه انجام می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی اشاره کرد: واکسن آنفلوانزا قبل از این در تخم مرغ کشت داده می‌شد. افرادی که حساسیت خیلی شدیدی به تخم مرغ داشتند، نسبت به تزریق این واکسن‌ها دچار مشکل شده و طبیعتا منع تزریق داشتند. در سال‌های قبل واکسن‌های دیگری از روسیه، ایتالیا به کشور وارد شد اما واکسن‌های قابل قبولی نبود. ایران از سال گذشته موفق به تولید واکسن آنفلوانزای ایرانی شد. ویژگی متفاوت این واکسن داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی این بود که این واکسن‌ها در محیط کشت، عمل نیامده بودند و بنابراین افرادی که نسبت به پروتئین حساسیت دارند، بهتر است از این نوع واکسن استفاده کنند. به نظر می‌رسد این واکسن از نظر تئوریک، نسبت به واکسن‌های هلندی و فرانسوی عملکرد بهتری داشته باشد.

عمادی در معرفی واکسن آنفلوانزای ایرانی تاکید کرد: امسال اولین سالی است که واکسن آنفلوانزای ایرانی به طور گسترده وارد بازار دارو می‌شود. سال گذشته مجوز استفاده از آن صادر شد اما به دلیل گذشتن زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوانزا، عملا تزریق آن دیگر بی‌فایده بود. امسال واکسن ایرانی آنفلوانزابه اسم فلوگارد وارد بازار شده است. این واکسن نوترکیب است یعنی پروتئین ویروس آنفلوانزا را در تخم مرغ کشت نداده اند، بلکه چند جزء از اجزاء پروتئینی را ساختند. این واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال اثربخشی بیشتری نسبت به سایر واکسن‌های آنفلوانزا دارد ولی باز هم درباره میزان عملکرد واکسن باید در گذشت زمان نظر داد. در مجموع هدف ما این است، تولید داخلی در صورتیکه همان جوابدهی را داشته باشد به مصرف عمومی برسد.

متخصص بیماری‌های عفونی در پایان گفت: در حال حاضر واکسن آنفلوانزای ایرانی در کنار واکسن‌های خارجی عرضه شده است و طبیعی است مصرف کنندگان به این سوال برخورد کنند که کدام واکسن انتخاب بهتری است. درباره عملکرد واکسن ایرانی با توجه به زمان محدود عرضه آن به بازار، هنوز نمی‌توان نظر دقیقی داد./ گسترش نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 48766

ارسال نظر