مقایسه حقوق معلمان در ایران و اروپا/ هر معلم چند دانش آموز دارد؟

در اتحادیه اروپا، میانگین تعداد دانش‌آموز به ازای هر معلم در سطح ابتدایی ۱۳٫۶ در سال ۲۰۲۰ بود. کمترین تعداد دانش‌آموز به ازای هر معلم مربوط به یونان، لوکزامبورگ و مجارستان است که هر معلم به ترتیب به ۸٫۴، ۸٫۹ و ۱۰ دانش‌آموز درس می‌دهد.

مقایسه حقوق معلمان در ایران و اروپا/ هر معلم چند دانش آموز دارد؟

در کشورهای اروپایی حقوق معلمان بسیار متغیر است. معلمان در این منطقه از ۳۵۹ یورو در ماه تا ۵۰۰۰ یورو در ماه می‌توانند درآمد داشته باشند. اما تعداد دانش‌آموزان به ازای هر معلم هیچ‌گاه از ۲۰ نفر عبور نمی‌کند. قشر معلمان نقش انکارناپذیری در تربیت و پرروش فرزندان یک کشور ایفا می‌کنند. اما در برخی کشورها آنگونه که باید از این قشر قدردانی نمی‌شود. در بسیاری از کشورها معلمان از دستمزد و شرایط کاری خود ناراضی هستند.

در اوایل سپتامبر، هزاران معلم در بوداپست راهپیمایی کردند و خواستار افزایش حقوق خود شدند. معلمان در بریتانیا نیز برای دستمزد بیشتر اعتصاب می‌کنند.

به نقل از یورونیوز و بر اساس داده‌های کشوری که توسط کمیسیون اروپا گردآوری شده است، حقوق اولیه خالص رسمی سالانه در مدارس دولتی در آموزش متوسطه اول از سالانه ۴,۲۳۳ یورو (ماهانه ۳۵۲ یورو) در آلبانی تا سالانه ۶۹,۰۷۶ یورو (ماهانه ۵ هزار و ۷۵۶ یورو) در لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱ متغیر است. حقوق اولیه سالانه تنها در دو کشور سوئیس (۶۶ هزار و ۹۷۲ یورو) و آلمان (۵۴ هزار و ۱۲۹ یورو) بالای ۵۰ هزار یورو است. حقوق سالانه در فرانسه و ایتالیا کمتر از نصف این رقم در آلمان است.

بلغارستان با ۷۷۳۱ یورو کمترین دستمزد سالانه معلمان را در بین کشورهای اتحادیه اروپا دارد. این رقم در چندین کشور دیگر اتحادیه اروپا مانند لتونی، اسلواکی، مجارستان، رومانی و لهستان نیز کمتر از ۱۰ هزار یورو است.

استاندارد قدرت خرید (PPS) یک واحد پول مصنوعی است که توسط یورواستات تعریف شده است، که در آن هر واحد PPS می‌تواند یک مقدار کالا و خدمات را در هر کشور خریداری کند. بررسی حقوق معلمان از دیدگاه PPS برخی از تفاوت‌های هزینه‌های زندگی بین کشورها را برطرف می‌کند، اما هنوز هم تفاوت‌های زیادی بین هر کشور وجود دارد.

دستمزد معلمان بر اساس این واحد از ۷ هزار و ۸۲۴ پی‌پی‌اس در آلبانی تا ۵۰ هزار و ۳۷۵ پی‌پی‌اس در آلمان متغیر است. در حالی که حقوق اولیه ناخالص سالانه معلمان به طور کلی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار پی‌پی‌اس است، هنوز ۱۰ کشور اتحادیه اروپا حقوق زیر ۲۰ هزار پی‌پی‌اس به معلمان خود پرداخت می‌کنند: استونی، مالت، چک، رومانی، یونان، بلغارستان، لهستان، مجارستان، لتونی و اسلواکی.

با اینکه کشور ترکیه با حقوق سالانه ۸ هزار و ۳۳۰ یورو، جزء کشورهایی است که کمترین حقوق را به معلمان خود پرداخت می‌کنند، اما از لحاظ پی‌پی‌اس در رتبه ۱ در میان ۳۶ کشور اروپا قرار دارد.

حقوق معلمان اروپایی در مقایسه با حداقل دستمزد چگونه است؟

نسبت حقوق معلمان به حداقل دستمزد نشان میدهد که معلمان در مقایسه با حداقل دستمزد در هر کشور چقدر حقوق میگیرند. در آلمان معلمان ۲٫۸ برابر حداقل دستمزد حقوق می‌گیرند در حالی که در لهستان این نسبت ۱٫۱ برابر است. به عبارتی حقوق یک معلم در آلمان حدود سه برابر حداقل دستمزد است در حالی در لهستان حقوق این قشر تقریبا برابر با حداقل حقوق پرداختی است. به طور میانگین در اروپا حقوق معلمان نسبت به حداقل دستمزد ۱٫۸۶ یعنی حدود دو برابر است.

طی ده سال گذشته حقوق معلمان در تمام کشورهای اروپایی افزایش یافته است. تنها کشوری که حقوق معلمان آن در سال ۲۰۲۰/۲۱نسبت به سال ۲۰۰۹/۱۰کمتر شده و ۱۰ درصد کاهش یافته ترکیه است که احتمالاً به دلیل سقوط لیر ترکیه در سال های اخیر اتفاق افتاده است.

آیا معلمان از حقوق خود راضی هستند؟

می‌توان گفت خیر. بر اساس نظرسنجی بین‌المللی آموزش و یادگیری در سال ۲۰۱۸، به طور متوسط تنها ۲۶ درصد از معلمان شرکت کننده فکر می کردند که کار آنها توسط جامعه ارزشمند تلقی می‌شود و تنها ۳۹ درصد از دستمزد خود راضی بودند.

هر معلم چند دانش‌آموز دارد؟

در اتحادیه اروپا، میانگین تعداد دانش‌آموز به ازای هر معلم در سطح ابتدایی ۱۳٫۶ در سال ۲۰۲۰ بود. کمترین تعداد دانش‌آموز به ازای هر معلم مربوط به یونان، لوکزامبورگ و مجارستان است که هر معلم به ترتیب به ۸٫۴، ۸٫۹ و ۱۰ دانش‌آموز درس می‌دهد. بریتانیا (۱۹٫۹)، رومانی (۱۹٫۲) و فرانسه (۱۸٫۴) بالاترین میانگین تعداد دانش‌آموزان به ازای هر معلم را داشتند.

مساله دیگر، کمبود نگران‌کننده معلم در کشورهای اروپایی است. در آغاز سال تحصیلی جاری بیش از ۳۰ هزار موقعیت شغلی برای معلمان در آلمان خالی بود. کمبود ۲۰ هزار معلم در لهستان و ۱۶ هزار معلم در مجارستان وجود دارد. و وزارت آموزش فرانسه نیز اعلام کرد که ۴ هزار موقعیت شغلی برای معلمان خالی مانده است.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47985

ارسال نظر