دو ویژگی گزینش معلمان از زبان رئیس دانشگاه فرهنگیان

نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دیگر دانشگاه 5.5 برابر منفی است بدین معنا که به ازای هر 110 دانشجو یک استاد است

دو ویژگی گزینش معلمان از زبان رئیس دانشگاه فرهنگیان

رضا صحرایی در سفر یک روزه خود به استان یزد در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد از ورود ایشان به طور مستمر به مسائل حوزه دانشگاه فرهنگیان ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: به گفته نماینده ولی فقیه در استان کرمان در مجلس خبرگان مرحله اول بحث جدی در خصوص موضوع تعلیم و تربیت وجود داشته است.

وی گفت: در این خصوص با توجه به اهمیت این بخش و با توجه به اینکه معلمی شغل انبیاست بحث شد که در کشور چهار قوه مستقل، قضائیه، مجریه، مقننه و تعلیم و تربیت وجود داشته‌ باشد اما این اتفاق نیفتاد. اگر اینگونه شده بود اکنون با مشکلات جدی امنیتی و معرفی جامعه مواجه نبودیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه کلید همه بحث‌ها سه مفهوم تدین، تعقل و تفکر است، افزود: اگر این چراغ سه‌گانه در دستان هر شخصی باشد هرگز گمراه نمی‌شود.

صحرایی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در ۱۰ سال اخیر شاهد تأکیدات فراوان حضرت آقا در خصوص بخش تعلیم و تربیت هستیم، اگر می‌خواهیم سیمای آینده ایران را بدانیم باید به سیمای امروز دانشگاه فرهنگیان و بخش تعلیم و تربیت نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه هفته گذشته به ریاست جمهوری عرض کردم که جوهره استراتژی تمرکز است، ادامه داد: به ایشان عرض کردم اگر امروز بر بخش تربیت معلم تمرکز کنید ریاست جمهوری شما از خرداد ۱۴۰۸ شروع خواهد شد و آن زمان مشخص می‌شود که چه کرده‌اید.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به وضعیت نامناسب این دانشگاه تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان یزد وضعیت بهتری نسبت به بقیه کشور دارد، هر چند دولت سالانه ۶ هزار میلیارد تومان برای دانشجویان هزینه می‌کند، اما برخی دانشگاه‌ها خوابگاه ندارند در صورتی که محیط خوابگاه محیط اصلی تربیت است اگر دانشجویان کامل در خوابگاه باشند می‌توانیم برنامه‌های خوبی اجرا کنیم.

صحرایی افزود: جان کلام حضرت آقا این است که باید بچه‌های ما متدین و با هویت باشد و برای این موضوع سه موضوع تدین، تعقل و تفکر بسیار مهم است، برای پرورش بچه‌های و دانشجویان وجود استاد خوب و مناسب مهم است و لذا شخص بنده نصف روزهای هفته را در جذب استاد صرف می‌کنم و به هیچ وجه جلسات آن را لغو نمی‌کنم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه متأسفانه استاد در دانشگاه فرهنگیان کم داریم و آن تعداد کم هم که هستند باکیفیت نیستند که برای این موضوع برنامه‌ها و راهکارهای مهم و جدی داریم.

صحرایی از برگزاری دورهای جهادی، طرح‌های مهدویت برای دانشجویان خبر داد و افزود: با توجه به سفارشات بزرگان بر منظومه و اندیشه شهید مطهری این منظومه در هشت واحد درسی برای دانشجویان استخراج شده و تدریس خواهد شد.

وی بیان کرد: متأسفانه نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دیگر دانشگاه ۵.۵ برابر منفی است بدین معنا که به ازای هر ۱۱۰ دانشجو یک استاد است که کم بوده و استاد خوب باید جذب کنیم. گزینش معلمان باید با دو ویژگی انجام شود و فرد باید جوهره و مایه معلمگی و تدین داشته باشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: از دیگر اقدامات مهم این دانشگاه گزینش و پایش مستمر دانشجویان در طول تحصیل است اگر مشاهده کنیم دانشجو توانایی لازم در شغل مهم معلمی را ندارد با احترام برای تحصیل به دیگر دانشگاه‌ها هدایت می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور سومین اقدام را گزینش و پایش کتاب‌ها و منابع درسی دانست و گفت: در این حوزه نیز به صورت مداوم بر منابع درسی بازنگری انجام می‌شود.

صحرایی عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ هزار معلم به آموزش و پرورش می‌دهد، از وزیر آموزش و پرورش درخواست کردیم با توجه به شرایط و مسائل زیاد در آن حداقل ریل موجود در امر آموزش و پرورش حفظ شود و ریل موازی که دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم است، تقویت شود تا در نقطه‌ای که این دو به هم می‌رسند دستاورد مطلوب حاصل شود‌.

وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها و بخش‌هایی خصوصی و دولتی در کشور پژوهشکده‌ها، نیروگاه‌ها یا محل‌هایی بلااستفاده دارند گفت: متأسفانه این محل‌ها هم در اختیار ما قرار داده نمی‌شود و ما در دانشگاه فرهنگیان جای کافی برای خوابگاه و محیط آموزشی نداریم و مجبور هستیم خودمان دانشگاه بسازیم.

صحرایی، ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور در ادامه سفر خود به استان یزد با استاندار یزد و دانشجویان دانشگاه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و سالن ورزشی پردیس خواهران و موزه اسناد و مفاخر تربیت معلم را به افتتاح خواهد رساند./ تسنیم

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47961

ارسال نظر